Schapen en paarden: een aanrader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:33

Paarden kunnen ook van elkanders wormen ziek worden hoor Knipoog , en ik ken paarden zat die met schapen geweid worden/werden en nooit problemen gehoord. Lachen
Volgens mij kan het echt geen kwaad, maar je moet wel even uitkijken of je paarden de schapen niet bloeddorstig killen Tong uitsteken
Maar meestal gaat dat wel goed, want totdat ik het hier op bokt las heb ik nog nooit zo een geval geweten.

wat betreft de draad, schapen zijn krengen wat betreft uitbreken (niet zo erg als geiten, want die zijn helemaal ...) dus je kan best zo een soort kippengaas nemen (met van die hele kleine rondjes ipv die grote gaten) schrikdraad doet ze niet zoveel, leuk als bijkomst opdat ze je gaas niet volledig verneuken. Tong uitsteken
Paard kan er niet zo makkelijk in blijven hangen en je schapen blijven op het land.
Ik ken overigens ook paarden die met 2 varkens worden geweid en zelfs dat gaat goed Haha!

Succes!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:14

Citaat:
Ook is het goed om één of meer schapen in de wei te laten lopen, want deze dieren eten alles wat een paard niet lust, zoals hoog gras en brandnetels. Bovendien worden in hun maag allerlei parasieten gedood die schadelijk zijn voor paarden. Deze parasieten zijn aan een gastheer gebonden en kunnen zich alleen voortplanten bij paardachtigen.


Uit een paardenboek
Dus over parasieten hoef je je allesinds geen zorgen te maken.
Denk idd dat de omheining het grootste probleem word Scheve mond
Schapen graken echt uit bijna elke wei.

zoebrondeel
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:55

1. wat zijn de voordelen hier van? ---> Ik heb zelf een shetlandpony die bij 3 schapen staat. Ze hebben een hechte bad met elkaar en dan staat je pony niet alleen! *D.

2. Wat zijn de nadelen hier van?-----> Mijn pony loopt altijd weg als de schapen weg lopen maar dat kun je nog op trainen enz. maar ik heb nog veel werk aan mijn pony dus kan het ook daar aan liggen.

3 de omheining? -----------------> Bij mijn shetlandpony is er een omheining waar paarden zouden kunnen overspringen maar mij shetlandpony niet dus is mijn omheining niet echt een aanrader voor paarden. :( . Voor paarden zou ik een gewonen omheining zeggen maar beten misschien geen hekkens want de schapen kunnen er onder. Bij mij zijn het ook geen hekkens. Ook ZEKER GEEN prikkeldraad maar dat mag sowieso niet. :D

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:58

zoebrondeel schreef:
1. wat zijn de voordelen hier van? ---> Ik heb zelf een shetlandpony die bij 3 schapen staat. Ze hebben een hechte bad met elkaar en dan staat je pony niet alleen! *D.

2. Wat zijn de nadelen hier van?-----> Mijn pony loopt altijd weg als de schapen weg lopen maar dat kun je nog op trainen enz. maar ik heb nog veel werk aan mijn pony dus kan het ook daar aan liggen.

3 de omheining? -----------------> Bij mijn shetlandpony is er een omheining waar paarden zouden kunnen overspringen maar mij shetlandpony niet dus is mijn omheining niet echt een aanrader voor paarden. :( . Voor paarden zou ik een gewonen omheining zeggen maar beten misschien geen hekkens want de schapen kunnen er onder. Bij mij zijn het ook geen hekkens. Ook ZEKER GEEN prikkeldraad maar dat mag sowieso niet. :D



Nadeel: pony staat niet alleen maar voelt zich wel alleen. Heeft geen soort genootjes op mee te knuffelen en spelen
Pony heeft pony nodig en schaap een schaap
Jij wilt toch ook niet je hele leven aan een aap vast zitten :n

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:55

Moderatoropmerking:
Ook al is dit een heel oud topic, er is vandaag wel een mooie inhoudelijke post neergezet dat van alle tijden is. Dus het topic blijft gewoon open en er kan in gereageerd worden want ook het onderwerp is interessant voor velen.

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Re: Schapen en paarden: een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:57

Mijn pony heeft ooit eens een schaap vermoord.. :\
dus ligt eraan of je pony ermee om kan gaan..

Rivendell

Berichten: 6847
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:57

Ik heb mini schaapjes (oussant) bij de ponies lopen. Drie rammetjes. De hengsten zijn grote maatjes met ze. Slapen samen in de schuil stal. De merries tolereren ze wel, maar niet van harte.
Die kleine schaapjes zijn zo snel dat de ponies ze niet kunnen pakken.
Enige probleem is dat ze nergens achter blijven staan. Stroomdraad maakt ze niets uit. Gaas klimmen ze overheen en sloten zwemmen ze gewoon doorheen. Soms lopen ze een km verderop bij de buren.
Ze ruimen mooi het oude gras en onkruid op.
Wel goed ontwormen tegen leverbot. Dat kan voor paarden dodelijk zijn