winterwei lang of kort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

winterwei lang of kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 20:37

Wat is het handigst mbt vertrappen van de winterwei.

De wei kort de winter in laten gaan, of met vrij lang gras? Onze winterwei is nu qua gras vrij hoog, er staat een lekkere dikke volle mat zegmaar. Is het voor het vertrappen en ehet stevig houden van je grond handiger om die wei dus lang te houden voor ze er in het winterseizoen opgaan, of juist kort?

kleinvosje

Re: winterwei lang of kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:40

Ik zou zeggen langer. Als het allemaal al kort is en ze gaan nog grzen, dan blijft er weinig gras over en krijg je veel meer kans op vertrapping, modder door regen of sneeuw e.d.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:14

Ik zou ook zeggen langer. Het gras wordt vanzelf korter. Verder ga ik ook met kleinvosje mee.

Helaas is mijn wei tegen de winter altijd kort, wat dus veel blubber inhoud...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:25

Zou het lang laten, zodat het gras de bodem nog een beetje beschermt en het minder snel modderig wordt. Dat wordt het uiteindelijk helaas wel denk ik.

Hier is het altijd kort dus altijd wat modder als het heeft geregend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:54

Lang gras in de winter 'wintert uit' zoals de boeren dat zo mooi noemen.
Kort houden dus, en ook de mestplekken maaien vóór de winter. Het gras sterft bovengronds nl grotendeels af bij lagere temperaturen en zeker onder nul, paarden eten het dan niet graag meer, het afgestorven blad verstikt de mat eronder, en het effect is precies wat je niet wilt: de mat wordt verzwakt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:39

wat is uitwinterern?

mest plekken hebben we niet, maken daglijks wie schoon.

Ze zullen rond oktober/november op deze wei komen, dan mogen ze niet meer op de zomer wei.

Als je het kort maait, hebben ze niets te vreten, en lopen ze het direct stuk lijkt me?

ALs het iets langer is, hebben ze nog wat te doen. uiteindelijk gaat het er toch wel aan natuurlijk,helaas

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:48

Nee je moet het kort houden, ze vertrappen al het lange gras en je krijgt 1 koek op de grond liggen. Er zitten ook geen goeie stoffen meer in die de paarden kunnen gebruiken. Ga ook na het maaien van het gras met een wals erover heen, zodat je mogelijk ongelijkheden weg werkt. Zo heb je de wei mooi winter klaar. Als je dat gras dan maait heb je alsnog het voer voor de paarden alleen in baal vorm.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:13

Als het nu lang gras is zou ik het eerst nog een keer maaien en dan met rust laten. Dan ga ik ervan uit dat de paarden in november/december gebruik zullen maken van de winterweide.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:59

karev schreef:
wat is uitwinterern?

Bovengronds afsterven (en als je pech hebt ondergronds ook, als het bovengrondse blad zo lang is dat het de mat verstikt).
Als je er in oktober/november nog lang gras op hebt staan eten je paarden dat echt niet meer en vertrappen ze de boel alleen maar nog erger. Kort gras is het stevigst, juist lang gras wordt er met pollen tegelijk uitgetrapt.