oplossing nat weiland ? (kleigrond)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

oplossing nat weiland ? (kleigrond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 23:12

Ik zit op kleigrond (polder) en mijn weiland is vrij snel nat. Rond om het weiland ligt een brede sloot, de buitenkant van het weiland ligt hoger dan de sloot, maar in het midden van het weiland is het ongeveer gelijk met de sloot, het grondwater staat vrij hoog.
Als het een keer een avond flink heeft geregent is het land gelijk erg drassig waardoor de paarden het gelijk stuk lopen met het gevolg dat er steeds meer gaten komen en minder gras. Na zo`n regen bui moeten de paarden op de padock en dat is natuurlijk erg jammer in deze tijd van het jaar.
De grasmat is erg slap, de wortels van het gras zitten erg ondiep. Nou weet ik niet of dat komt doordat het land zo nat is en de diepere wortels weg rotten of dat het komt dat er weinig onderhoud is gepleegt de afgelopen jaren.
Nou heb ik in het midden (het lager gelegen gedeelte) een greppel gegraven in de hoop dat het water beter weg kan, maar helaas. Ook heb ik wel eens gedacht aan een vuilwater pomp, maar ik vraag me af of dit nut heeft aangezien het grondwater standaard vrij hoog staat.

Heeft iemand een idee hoe kan ik mijn grasmat sterker krijgen en mijn weiland droger, zonder al te veel kosten.zodat de paarden het minder snel stuk lopen en er langer op kunnen blijven. Ik huur het weiland en wil geen bakken met geld uitgeven aan iets wat niet mijn eigendom is.

Carolaa

Re: oplossing nat weiland ? (kleigrond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 06:53

ik heb weinig tips voor je, misschien dat drainage zou helpen maar dat kost wel flink wat geld. En verder denk ik dat er weinig goedkope oplossingen gaan zijn voor dit probleem. ( mede doordat het kleigrond is )

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:05

ik zeg maar wat en ik weet niet of t een goedkope oplossing is, maar misschien ophogen van het weiland en af laten lopen naar de sloot? verder ben ik het met Carolaa eens, volgens mij is er ook niet een goedkope oplossing...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:49

kaatjemuts schreef:
ik zeg maar wat en ik weet niet of t een goedkope oplossing is, maar misschien ophogen van het weiland en af laten lopen naar de sloot? verder ben ik het met Carolaa eens, volgens mij is er ook niet een goedkope oplossing...

Ophogen van het weiland heb ik ook aangedacht, heeft iemand enig idee wat zo iets ongeveer kost.
Als ik weet wat zo iets ongeveer gaat kosten dan kan ik altijd een keer met de verhuurder gaan praten, maar dan moet ik wel met een goed verhaal komen en een grofe schatting hebben van de kosten.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:56

Wij hebben dit probleem ook gehad. Alleen hadden wij geen sloot eromheen. Bij ons is het allemaal leemgrond. Is eigenlijk hetzelfde als kleigrond.

We hebben de hele wei om laten ploegen. En opnieuw in laten zaaien. Dat koste iets van 300 euro ongeveer. Hierdoor kan het water weer makkelijker doorstromen.

Ik zou eens navragen wanneer dat voor de laatste keer gedaan is.
Zou me niks verbazen als je dat doet dat het weiland weer een stuk beter is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:00

Het water in de omgeving lager pompen :+

Tja, als je grond gelijk ligt met het niveau in de sloot is het letterlijk dweilen met de kraan open, het waternivea staat dan gewoon te hoog. Ophogen is dan een optie, al is dat duur, omslachtig en het wordt er niet heel veel beter op. Wij zitten zelf ook vrij laag en hebben een deel van de weide opgehoogd, drainage aangebracht, eromheen een greppeltje gegraven waar de buizen inuit komen. Het is wel droger dan de rest, maar het blijft nat en glad, tis gewoon klei!

Over het gras: dat hoeft bij jou niet diep te wortelen om aan water te komen, dus dat doen ze dan ook niet.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:13

flappie2 schreef:
kaatjemuts schreef:

Ophogen van het weiland heb ik ook aangedacht, heeft iemand enig idee wat zo iets ongeveer kost.
Als ik weet wat zo iets ongeveer gaat kosten dan kan ik altijd een keer met de verhuurder gaan praten, maar dan moet ik wel met een goed verhaal komen en een grofe schatting hebben van de kosten.

Tja, dat hangt af van welke grond je gaat gebruiken. Doe je t off, dan kun je eens een offerte opvragen bij een grondverzetbedrijf. Wil je t zo goedkoop mogelijk, dan moet je eens kijken naar iemand die t zwart wil doen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:20

goede grond is erg duur. Je betaald voor zwarte grond per kuub al snel 8 euro. En om een weiland op te hogen heb je enorm veeeeeeeeeel grond nodig.

Goedkoper is in het weiland een extra sloot of vijver graven in het lage gedeelte zodat daar meer water naar toe kan stromen en de toch al drogere delen nog meer opdrogen, de afgegraven grond gebruiken om er omheen wat meer op te hogen en dan het liefst wat rond/scheef leggen zodat het regenwater richting greppel stroomt.

Met een vuilwaterpomp zou je eventueel het water uit jouw extra greppel over kunnen pompen naar de al bestaande sloten buiten je weiland. Als je een open verbinding maakt komt het water in jouw eigen greppel net zo hoog te staan als het buitenwater en dat is niet de bedoeling!

Mariska1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:11

misschien kun je het weiland ophogen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:46

Bij mij lag de slootkant ook hoger dan een deel van de wei, met gevolg dat het ook lang nat was.
Door een boer in de buurt, de hoge slootkant naar de lage wei laten verplaatsen zodat het nu richting sloot iets afloopt.
Kostte me nog geen € 30.-
Voor goede wortels kun je daarna kunstmest met stikstof gebruiken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:17

Zera schreef:
Wij hebben dit probleem ook gehad. Alleen hadden wij geen sloot eromheen. Bij ons is het allemaal leemgrond. Is eigenlijk hetzelfde als kleigrond.

We hebben de hele wei om laten ploegen. En opnieuw in laten zaaien. Dat koste iets van 300 euro ongeveer. Hierdoor kan het water weer makkelijker doorstromen.

Ik zou eens navragen wanneer dat voor de laatste keer gedaan is.
Zou me niks verbazen als je dat doet dat het weiland weer een stuk beter is.

300 euro valt me nog mee, hoe groot was jou land en door wie heb je dat laten doen?
Met wat voor graszaad heb je het toen laten inzaaien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:20

als het slootwaterpeil erg hoog is, zou ik dat niet snel doen. dan werkt die hoge slootkant namelijk als een soort van dijkje om te vorkomen dat heel je weiland onderstroomt...

Wij hebben in onze bak onderbemaling laten plaatsen. Dat houd in dat het grondwaterniveau in onze bak kunstmatig laag blijft omdat zodra het boven een bepaald niveau komt (in ons geval ongeveer 60 cm diep ivm de drainagebuizen) dan loopt het water een put in met een dompelpomp en zodra die vlotter te hoog komt, gaat de pomp aan en pompt het hij water omhoog de sloot in.
Bij ons is dat nodig omdat onze sloot een schouwsloot is die door het waterschap op hoog of lager peil gehouden wordt en in de winter zo vol staat dat je er met normale drainage niet op af kan wateren. Dankzij dit systeem kunnen we onze bak een stuk droger houden.

Zou voor loonwerk een vaste prijs-offerte aanvragen. De prijzen die hier genoemd worden zijn ongekend laag, ik betaal hier veel meer. Ze rekenen hier rustig 80 euro per uur excl BTW voor een combinatie...