Waar op letten met omheining plaatsen? En zandplaats?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Waar op letten met omheining plaatsen? En zandplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:39

Gewapend met palen, lint, grondboor en hamer ga ik binnenkort op pad om de omheining bij ons te verbeteren. Toen de paarden aan huis stonden hebben we een lijntje gespannen zodat alles netjes recht zou staan e.d. Maar nou dacht ik, op bokt zijn er vast handige bokkers met tips, dus zijn er dingen waar ik op moet letten? Hoe recht moet alles staan? Hoeveel ruimte moet er ongeveer tussen de palen zitten? En alles waar ik nu niet aan denk maar waar jullie al tegenaan gelopen zijn? Hihi!

Ook willen we iets met zand gaan doen zodat de paarden in de winter iets droger kunnen staan. Wat raden jullie aan? We zitten op zandgrond, maar het wordt er nat in de winter. Omgooien is niet echt een mogelijkheid, tenzij we het zelf kunnen doen, maar dat is denk ik lastig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:52

Ik heb hard houten palen van 10x10 cm.
Met een electrische grondboor de grond in geboord, ze staan 5 meter uit elkaar ongeveer.
Om een mooi geheel te krijgen meet ik elke rechte lijn van de wei op, zet hoekpalen en verdeel dan zo gelijk mogelijk de tussenpalen zodat op het oog alles gelijke afstand heeft.

Verder zet ik de palen niet te dicht langs de kant zodat we nog kunnen maaien erlangs aan de buitenkant en eronder.
Met een touwtje spannen kun je zorgen dat alles netjes recht komt te staan, waterpas helpt ook.

We hebben bruin band van 40mm, sommige gemeentes willen geen wit lint en groen vind ik niet mooi. Ik kies juist 40 mm donkerbruin omdat het mooi staat. Van Gallagher heb ik de sluitclips, hoeksluitingen etc.
Ik heb zelf 2 banen lint gespannen voor mijn paarden met dik stroom erop.
Koop wel handgreeppoorten met een aansluiting voor 40mm band dan, staat veel mooier. Gallagher is wel duur maar persoonlijk vind ik de kwaliteit beter dan Ako of andere merken.

Tivara

Re: Waar op letten met omheining plaatsen? En zandplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 08:01

Palen/lint e.d. heb ik al :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:21

wat voor lint heb je. Bij ons wordt alles gewoon op de weide rand geplaats of het nou recht is of krom. Ze krijgen al het gras. Bijmaaien doen wei vanuit de wei onder de laatste draad door.

hier is het onogeveer 7 meter naar de volgende paal maar we zetten ze meer op het zicht en wat bij het draad past. Dikker/zwaarder lint/touw zal eerder doorhangen.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:27

Zie wel dat je palen, en dan vooral de hoekpalen, lang genoeg zijn. Die hoekpalen durven nogal makkelijk uit de grond komen omdat er zoveel spanning op staat (nou ja dat hadden wij toch voor).

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:01

Ik zou in ieder geval gewoon hout halen bij een houthandel en niet bij een Gamma / Karwei of Formido.
Houthandels zijn over het algemeen een heel stuk goedkoper. :-)
Soms zelfs de helft.

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:09

wij gebruiken palen, isolatoren en daar draad doorheen spannen. isolatoren kosten 5 a 6 euro per doosje van 25 dus dat is te overzien, hier bij de fixet waren de ronde paaltjes (dunne) 1,49 p.s weet niet of dat nu nog zo is trouwens.

gebruik je plastic palen dan op de hoeken 1 houten in de grond zetten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:15

Haha :D
Palen staan ongeveer 4-5 meter uit elkaar. Als het niet goed lukt om te boren wat water in kappen en beetje laten intrekken :P Als je boort ZIE AUB DAT JE NIET DOOR EEN ELEKTRICITEITSKABEL BOORT!! Dat hebben wij nl wel gedaan :'). *He we zitten vast...-doen verder-... huh hier zit plastic in de grond?...Nooooooo :'(* Als je vastzit kijken of het een steen is of een kabel dus :') voor de rest weet ik niet waar je nog op zou moeten letten :p

edit: voor die zandplaats misschien een berg maken? Na een tijd wordt die wel weer platter:p

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:42

Bij ons staan de palen 3 meter uit elkaar (buitenlangs) in het midden de vakverdeling staan de paarden om de ca 4,5 meter uit elkaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:43

Ik vergeet aan te geven buiten om zijn het allemaal hardhouten palen en bij de vakverdeling zijn het prikpalen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:55

Omheining staat inmiddels. Al het materiaal hadden we daar al voor :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:32

Foto's?