Pony's in de groep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Pony's in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:42

Ik zit met een dilemma, wat waarschijnlijk tussen mn oren zit.
Ik heb mijn haf en shet nu apart staan (wel samen) op een kaal stuk waar ze dagelijks bij gevoerd worden.
Dit kale stuk verandert met het omgeslagen weer echter in notime in een modderpoel (logisch) dus wil ik ze er liever af hebben. Op zich geen punt, er is land zat, máár... Dan moeten ze de groep in...
Voor de haflinger geen punt, voor de shet waarschijnlijk ook niet, voor mij wel.

Vorig jaar is mijn vorige shet verongelukt in de wei omdat ze overlopen is door de groep (die in paniek was), en dit heeft bij mij een knop omgezet.
Ik was al nooit zo happig om haar tussen de echt grote paarden te zetten, maar ze liepen toen met een groepje van 8, waarvan de grootste een D pony was.

De groep waar ze nu dan tussen zouden "moeten" is een grotere groep, met ook wat grotere paarden...

Punt 2 is dat mijn haflinger ontzettend bezitterig is over mijn shet, waardoor er dus ruzie ontstaat als een ander paard naar de shet komt (voordeel en nadeel dus).

Waar ik de shet gekocht heb liep ze tussen grote merries met veulens en een paar grote jonge hengsten, ze is op zich dus wel wat gewend.

Voor veel mensen zal dit de normaalste zaak van de wereld zijn, voor mij niet.

Hoe aan te pakken?

*andere optie is haf in de groep, shet op een weitje apart, en dus alleen, dus niet ideaal*

Lynn_Nikita

Re: Pony's in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:44

ik zou ze de groep ingooien
een ongeluk kan altijd gebeuren, en is helaas bij jou gebeurd, wat nare herinneringen oproept, maar de shet is gewend bij grote paarden te lopen
ik zou toch even je angsten opzij proberen te zetten en ze in de groep gooien

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:02

Ben het wel eens met lynn_Nikita. Een auto ongeluk kan je vaak ook niet voorkomen.

Maar wat ook een optie is: Om een lief groter paard bij het shetje te zetten en de andere paarden in de groep te laten. Proberen of het dan klikt.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:04

Ik zou ze in de groep zetten. Je shet is gewend in een groep met paarden te lopen en daarbij is je haflinger bezitterig over je shet. Dat helpt misschien wel de andere paarden wat op afstand te houden. Succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:05

Als het alternatief is dat ze anders in een modderpoel lopen , of de Shet helemaal alleen....dan denk ik dat er maar 1 juiste keuze is en je het toch van je af moet zetten :)

Bizar trouwens zeg dat dat gebeurde ! Was de Shet al niet helemaal lekker ofzo , dat ze niet uit de weg ging / met de kudde mee rende ?

Heel naar :(:)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:49

Voorheen zou ik zeggen, hopla, bij de groep. Niet te moeilijk doen. Maar, sinds vandaag denk ik hier toch heel anders over. Waar mijn pony gestald staat, is een shet getrapt en staat nu met zwaar gekneusde (of gebroken, kon de DA niet goed zien) jukbeen. Persoonlijk zou ik hem dus toch liever apart zetten of in een (zeker weten) rustige kudde. Desnoods een shet of kleine pony erbij als maatje.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:53

ik zou het gewoon langzaam aan proberen bij de groep te zetten, zet ze eerst samen in een wei langs die grote groep zodat ze elkaar leren kennen en dan langzaam bij de groep zette.
ongelukken kunnen altijd gebeuren en zijn heel vervelend maar paarden en pony's zijn nu eenmaal kudde dieren en weten hoe ze daarmee om moeten gaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:57

Ik zou haar gewoon in de groep zetten. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, maar het is geen doen om daar je pony onder te laten 'leiden'. Je zou eventueel een draadje kunnen spannen waar je shet net onder kan en de rest niet. Mochten de groteren dan gek gaan doen dan kan ze iig weg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:03

dat paarden elkaar trappen en dat paarden daarbij geblesserd raken kan altijd gebeuren, een groot paard kan daarbij ook best wat breken.
verder ben ik het eens met de rest, je shet is grote paarden gewend en dus waarschijnlijk mans genoeg om daartussen te staan.
ik begrijp je angst en zou in jou geval ook twijfelen maar er uiteindelijk toch voor kiezen om ze in de groep te gooien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:58

pmarena schreef:
Bizar trouwens zeg dat dat gebeurde ! Was de Shet al niet helemaal lekker ofzo , dat ze niet uit de weg ging / met de kudde mee rende ?

Heel naar :(:)

Kudde is tijdens flink onweer in paniek geraakt, shet is gevallen/uitgegleden, en toen zijn er 1 of meerdere paarden overheen gedendert...

Ik wéét ook wel dat ze gewoon samen de groep in zou moeten kunnen, alleen het gevoel he...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:35

Ach jeetje nog an toe , blijft bizar zeg.....arm ding. Kan me best voorstellen dat je het erg eng vindt dan.

Was het ook niet omdat ze door een smal pad gingen waardoor ze haar niet konden ontwijken , of zoiets , waarvoor je nu de situatie kunt veranderen zodat dat niet meer voor kan komen ?

Ik zou wel de omstandigheden iets anders willen zien namelijk als het aan de indeling van de wei lag ofzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:42

dat was een dijkwei, mogelijk dat Hon op het hoge stuk heeft gelopen, naar beneden wilde, en zo op het schuine ten val is gekomen, hoewel er geen glij sporen stonden.
Dit is gewoon een rechte wei zeg maar, dus wel een compleet andere situatie.
Net even gekeken, en er staan 2 pony's en 1 paard die er vorig jaar niet bij stonden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:46

Okee , ik denk dat dat voor mij toch wel een belangrijk punt zou zijn , dat je het gevoel hebt dat de kans een stuk kleiner is in ieder geval , want als het je 2x gebeurt in dezelfde wei dan wordt je helemaal gek natuurlijk :=

Zijn ze elkaar ook wel gewend vanachter het draadje ? Dat vind ik ook wel belangrijk :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:48

dat niet. Wei waar ze nu staan grenst aan 1 kant aan een sloot, aan 1 kant aan het pad, en aan 1 kant wel aan een wei, maar daar zit een dubbele (brede) draad tussen, dus kunnen ze niet neuzen zeg maar.
Das ook iets waar ik bang voor ben. James (de haf) flikte het bij Hon ook weleens om dr heel de wei door te jagen om dr maar uit de buurt van andere paarden te houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:01

Mja ik moet je wel gelijk geven dat het een beetje eng is al met al :o

Ik geloof dat ik toch zou kijken voor de optie van inderdaad een stukje wei afzetten d.m.v. een hoog draadje waar het Shettebeest wel onderdoor kan en de rest niet....dat zou mij een veel prettiger gevoel geven , maar dat moet natuurlijk wel mogen van de eigenaar van de wei.

Ik wist het helemaal niet joh van Honey , wat zonde !

Ik wist niet beter dan Stef = Honey + Jamaica , en nu heb je gewoon "ineens" 2 andere beestjes , wel een leukerd om te zien weer zeg deze kleine ! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:10

Nouja, James is er natuurlijk nog steeds (james = Jamaica) maar Hon tja...
Abbey is een goede opvolger hoor :j Maar vervangen kan ze Hon niet (en dat hoeft ook niet natuurlijk)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

Mijn minitje gaat als ze niet thuis staan (als ik op vakantie ben) samen met mijn haflinger ook bij de paarden de wei in. Het gaat altijd goed. Er kan altijd wat gebeuren. Dat kan bij grote paarden onderling ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:42

Nou, Abbey en James staan in de groep.
1 Lespony mee die normaal in de groep staat, dus ze zijn gewend dat die erin en eruit komt, zweep mee, wei in, halsters af... Mén wat kan Abbey lopen :P Staart op dr rug en gaan.
Natuurlijk reageerde de groep waardoor ze met zijn allen gingen rennen (en stef stond peentjes te zweten) maar op wat boze blikken na is er niks gebeurt en staat alles nu rustig te eten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:59

goed dat je het hebt aangedurfd.
en nu hopen dat de paarden snel an elkaar gewend zijn.

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:04

goed dat je dat hebt gedaan! het zal wel goed komen, maar heeft gewoon even tijd nodig!

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:37

Goed gedaan! Ik denk dat je pony's het ook wel lekker zullen vinden, nieuw land en nieuwe vriendjes!