ideeën Slow Feeder voor hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

ideeën Slow Feeder voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:21

Zins kort heb ik een eigen plekje voor de paardjes, er is een stukje land en bak/padock en stallen die als inloop stal gebruikt gaat worden.

Het is de bedoeling dat ze straks in de winter 24uur p.dag beschikking hebben over hooi (3 paarden).
Nu op dit moment hangen er op verschillende plaatsen hooinetten, maar daar ben ik niet zo te vreden over. Er valt toch altijd wel wat hooi op de grond, en dat word een grote bende.
Om te voorkomen dat ze zich in een keer helemaal vol vreten en daarna niks meer hebben, wil ik dus een slow feeder. Het moet makelijk bij te vullen zijn en er moet 1x per dag hooi voor 3 paarden in passen.

Wie heeft er ideeën? (het liefst met foto)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:25

Men neme houte planken, enkele schroeven, en fijn gaas.
Men timmert de de houte planken in een box vorm, met de bovenkant open.
Men timmert het gaas op de bovenkant, en zet het vast.
Men pakt wat plankjes om de randen aftedekken en scherpe einde verbergen.

Kan niet simpeler of goedkoper :)
1 plank met wat schaniertjes vast maken, en een klein slotje zodat je die kan open maken en zo vullen. Wel slot proberen te verbergen.
De openingen van eht gaas kan je varieren en zo de snelheid van het eten varieren.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:28

Asyaa schreef:

1 plank met wat schaniertjes vast maken, en een klein slotje zodat je die kan open maken en zo vullen. Wel slot proberen te verbergen.
De openingen van eht gaas kan je varieren en zo de snelheid van het eten varieren.

lekker handig! als het hooi halverwegen is kan het paard er al niet meer bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:29

salome_maybe schreef:
Asyaa schreef:

lekker handig! als het hooi halverwegen is kan het paard er al niet meer bij!

Het doel is dat het hooi eruit steekt zodat ze het eruit kunnen trekken :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:43

Asyaa schreef:
Het doel is dat het hooi eruit steekt zodat ze het eruit kunnen trekken :)

okee dan heb ik het verkeerd begrepen :) snap m niet hoe het dan zit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:54

Het is gewoon een grote bak van zoveel bij zoveel, en ergens tussen 15-30 hoog, moet je even kijken met wat voor hooi je heb. Je stopt er een boel hooi in, doet het plankje dicht, en voila het zit onder het gaas. Ipv dat de paarden schrok schrok schrok weg hooi deden, moeten ze het nu door eht gaas trekken, en al friemelen om het er doorheen te krijgen. Daar komen de openingen ook bij kijken. Neem je het gaas dat ze in beton gebruiken, of neem je heel fijn kippen gaas, is natuurlijk een groot verschil. Nadeel is wel dat als je het buiten zet, je moet zorgen dat het water eruit kan lopen, anders heb je hooi soep.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:09

Asyaa schreef:

Bedankt voor je tip,
maar ik snap je constructie ook niet helemaal. bedoel je misschien dat het gaas boven op met het hooi naar beneden zakt als de hoeveelheid hooi minder wordt. Want als je het gaas bovenop vast zet dan kunnen ze er op gegevn moment toch niet meer bij omdat de hoeveelheid hooi minder word, en dan niet meer tussen het gaas door steekt.
(heb je anders een foto, zodat het duidelijker wordt)

tamary

Re: ideeën Slow Feeder voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:22

Fijnmazig net gebruiken en plakken er zo indoen, dus niet losmaken. Dan moeten ze ook meer peuteren, zeker als er spanning op staat, zodat net niet makkelijk meegeeft.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:21

Kijk eens hier bij het topic "maak je eigen xl hooinet", of op de site paddockparadijs.nl . Daar kun je een heleboel voorbeelden vinden van slowfeeders.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:27

Ik doe 2 fijnmazige hooinetten over elkaar heen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:32

Is het verhard onder je huidige netten? Want dat scheelt ook enorm. Ik heb ze nu aan de stal hangen en daar onder liggen koeienroosters. Even met de veger er over heen en het is weer netjes.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:19

capopjekop schreef:
Is het verhard onder je huidige netten? Want dat scheelt ook enorm. Ik heb ze nu aan de stal hangen en daar onder liggen koeienroosters. Even met de veger er over heen en het is weer netjes.

De hooinetten hangen in de hoeken van de bak/padock, het is niet verhard er onder. Dit kan ook niet echt omdat als je er tegels onder leg die hoek gelijk kwijt bent als je gaat rijden. Voor de stallen is er wel een kleine verharde plaats, waar eventueel plaats zou zijn voor een bak met een rooster. Echter vind ik een kuubskist eigenlijk te groot, een halve kuubskist zou perfect zijn, maar ja waar vind je die?