luchtzuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:11

welke manieren zijn er allemaal om luchtzuigen tegen te gaan?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:42

Bij de meeste ruitersportzaken zijn er denk wel van die bandjes te koop voor om de hals om luchtzuigen tegen te gaan. Beter lijkt het me om je paard bezig te houden want het is toch een teken van verveling en als ze er eenmaal mee beginnen... Denk aan een maatje op stal (pony,geit), speelgoed (Paardenbal, vastgebonden thee of handoek ,wilgen takken), extra aandacht van jezelf of iemand anders als je weinig tijd hebt, onbeperkt hooi en bodembedekking zoals vlas en houtvezel vervangen door stro en natuurlijk zoveel mogelijk buiten op het land of met een ander paard in de paddock. Succes!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:27

heeft het paard echt iets nodig om vast te pakken om te zuigen? dan 24/7 het land op en dan zorgen dat ze niks hebben om aan vast te houden , maar anders idd bezig houden met speeltjes of iets dergelijks , exstra beweging onbeperkt hooi ,,,,

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:09

journee schreef:
Bij de meeste ruitersportzaken zijn er denk wel van die bandjes te koop voor om de hals om luchtzuigen tegen te gaan. Beter lijkt het me om je paard bezig te houden want het is toch een teken van verveling en als ze er eenmaal mee beginnen... Denk aan een maatje op stal (pony,geit), speelgoed (Paardenbal, vastgebonden thee of handoek ,wilgen takken), extra aandacht van jezelf of iemand anders als je weinig tijd hebt, onbeperkt hooi en bodembedekking zoals vlas en houtvezel vervangen door stro en natuurlijk zoveel mogelijk buiten op het land of met een ander paard in de paddock. Succes!

het paard wat ik waarschijnlijk krijg is een luchtzuiger. Maar hij zou het niet heel erg doen alleen onder het eten af en toe. Op stal staan nog meer paarden en er komen er nog meer dus dat is prima. Verder heb ik een bal in een hooinet hangen in de stal maar het is afwachten of hij daar mee speelt. Ik heb ook altijd een liksteen in de voerbak liggen. Een band zou een prima optie zijn. Ik heb ook gelezen dat je een stukje rubber op de rand van de voerbak kan doen en dan ze dan ook niet zuigen. Ik ben zelf altijd minimaal 1 keer per dag aanwezig op stal en in het weekend vaker en hij zou ook aandacht krijgen van de andere stalgenoten. Dat deden ze bij mijn vorige paard ook altijd. En hij word gevoerd door een ander.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:11

fuego3 schreef:
heeft het paard echt iets nodig om vast te pakken om te zuigen? dan 24/7 het land op en dan zorgen dat ze niks hebben om aan vast te houden , maar anders idd bezig houden met speeltjes of iets dergelijks , exstra beweging onbeperkt hooi ,,,,

dat is geen op want dan staat hij alleen en ik wil hem als het kouder is gewoon binnen hebben.
Beweging zal hij minimaal 6 keer in de week krijgen en hooi krijgen ze een paar keer op een dag. Op het land krijgen ze het niet.

menwedstrijd

Re: luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

je heb van die soort halsbanden voor om de nek waarbij luchtzuigen niet gaat, volgens mij kun je die bij elke ruitersportzaak wel kopen of bestelen

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:58

Paarden die luchtzuigen tijdens/na het eten kúnnen last hebben van maagzweren. Zou dat eerst laten uitzoeken. Verder (heel) veel ruwvoer voeren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:58

Als ik jou was zou ik het niet doen.. Maar dat is mijn mening.. (heb er zelf een en haar tanden zijn al op aan de bovenste kant.. Ging uiteindelijk gewoon door de halsband zuigen. Nu zit overal hout dus slijt er geen tand meer en ze staat zonder band. Ik vertel je.. een bal of een maatje maakt ze echt niet uit, is het zelfde als roken.. stoppen echt niet/word niet minder door een speeltje.. Wanneer ze er zin in hebben (vooral in stress situaties -like eten, na het werk, enge dingen op stak, vreemde paarden etc-) doen ze het echt wel..

Edit] mijn pony doet het juist onder hooi eten, dus dat werkt ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:59

Kijk eens in het centrale topic over luchtzuigen op medisch, daar vindt je alle antwoorden!

Tanja

Re: luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:20