Ervaringen met Tackroom schuilstal boogmodel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

Ervaringen met Tackroom schuilstal boogmodel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:18

Naar aanleiding van dit topic : [VSW] kalverhut als schuilhok
ben ik nu gaan twijfelen of ik niet beter een mobiele schuilstal boogmodel (kleine maat) zou aanschaffen ?
Het is toch net iets groter dan een iglo en is ook makkelijk verplaatsbaar.
Maar nu had ik graag geweten of er mensen zijn met ervaring met dit soort tenten ?

- is het duurzaam materiaal, gaat het ook 10 jaar mee bij wijze van spreken ?
- is het waterdicht en blijft het dat ook ?
- is het stormbestendig ?

Ik lees dat ze aanraden om voor en achterkant open te laten voor gebruik bij dieren, kan het in de winter bijvoorbeeld toch om de achterwand dicht te maken en alleen de voorkant open te laten ?

wuswa

Re: Ervaringen met Tackroom schuilstal boogmodel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:24

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:36

pmarena heeft hem.

Dubbeldun heeft de 4kante variant die veel sterker is en ook wel als buitenstal gebruikt wordt.

De reden waarom aangeraden wordt de achterkant open te laten is omdat de dieren elkaar dan niet klem kunnen zetten waardoor er (letterlijk) paniek in de tent ontstaat.

Heb je brave pony's die het goed met elkaar kunnen vinden dan zal het vast kunnen. Wat je ook kunt doen is de gesloten kant op de heersende winterse windrichting zetten, dan waait het al bijna niet naar binnen. Of je zet de open kant een paar meter vanaf een heg/boomwal/muur etc. zodat dat beschutting geeft tegen regen en wind, maar de dieren nog wel een meter (of 2) hebben om aan die kant uit de stal te komen.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:16

Hoi, ik heb de boogtent al 3 jaar in gebruik. Hij is echt waterdicht en stormvast. Er zitten 8 lange grondankers bij, waardoor hij muurvast staat. Bij mij passen er makkelijk 5 pony's in(de foto op de Tackroomsite is mijn tent) Ik heb er nooit de achterwand in, om ruzies te voorkomen. Voor pony's is hij dus zeer geschikt.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 12:18

trollenranch schreef:
Bij mij passen er makkelijk 5 pony's in(de foto op de Tackroomsite is mijn tent)

Heb jij dan de grote maat ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:24

Ik zal het hier ook nog even neerzetten :)

Onze boogstal van 3 x 5 meter bevalt prima voor het doel waarvoor we hem gekocht hebben :
Rena ruim een jaar lang een droog plekje bieden.

Het doek is op zich niet zo heel dik , maar wel heel stevig en goed waterdicht.
Er heeft van de winter best wel een paar keer een flink pak sneeuw op gelegen , je gaat immers niet elke paar uur je bed uit 's nachts om de sneeuw eraf te halen , en kunt ook niet even heen en weer van je werk om dat tussendoor te doen , dus er lag best wel een flink pak op af en toe :) Ik heb dan gewoon van binneuit met de bezem een paar kloppen tegen het "dak" gegeven en dan valt / rolt het zo naar beneden :)

De wind heeft er hier wel flink op gestaan , het kan hierachter flink tekeer gaan :P

Soms zag je de tent ook wel flink staan schudden maar hij is prima blijven staan. Ik gebruik de tent in principe zonder voor- en achterkant , inderdaad omdat ik niet wil dat de paarden elkaar klem kunnen zetten. Toen het echt heel slecht was van de winter met de wind er vol op waardoor sneeuw en regen alsnog naar binnen geblazen werden , heb ik wel een tijdje 1 kant dichtgemaakt zodat ze toch beschut kon staan. Maar toen stonden de ponies ook met een draadje ertussen dus had Rena de stal voor zich alleen.

Helaas heeft de stal wel flink te lijden gehad onder de kleine pony die steeds ontsnapte bij de buren en flink tegen het metalen frame heeft staan schuren :(
Dat frame is nu helemaal geknikt daardoor , en dat zal het doek onder een wat rare spanning zetten. Ik merk nu ook wel wat slijtage : de voorste metalen ogen waarmee je de onderkant van het zadel vastmaakt aan het frame , zijn uit het doek beginnen te scheuren...erg zonde !

Maargoed , als je desnoods van begin af aan een schrikdraadje zou spannen om de tent te beschermen , en hem misschien ook niet vol op de wind zet , dan scheelt dat natuurlijk een heleboel en zie ik geen reden waarom de tent geen jaren netjes zou kunnen blijven. Het is geen zware beul van een ding (daar is de prijs dan ook naar) dus je moet hem wel tegen de paarden beschermen :)

Hier wat foto's hoe hij er nu uit ziet , na een jaar afzien :

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... n/pp-7.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... /pp-12.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... /pp-13.jpg

(let niet op alle in aanbouw zijnde rotzooi :P )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:21

Hier de vierkante, die stond ook vast met grondankers maar is desondanks weggewaaid...........................

Othello96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:11

Grote model boogstal begin van de zomer geplaatst. De eerste maand liepen de paarden (toen nog 2, later 5) er inderdaad met een "grote boog" omheen. Nadat ze er meer aan gewend raakten werd eerst het zeil uitgetest. Dit bleek zeer geschikt om paardengebitten mee te flossen. Er werden dan ook aardig wat stukken uitgescheurd. Vervolgens werd de stal gelukkig toch gebruikt waar hij voor bedoeld was (om in te schuilen). Jammer genoeg waren na enkele keren schuren (? niet zien gebeuren? ) bijna alle onderste buizen krom en sommige zelfs geknikt. Gisteren hebben we de stal defintief uitgezwaaid, tijdens de storm losgetrokken van z'n grondpennen en in een keer opgestegen en weggewaaid (sorry buurpaarden). Een paar honderd meter verder in de sloot geland. Niets meer van over.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:13

Othello96 schreef:
Grote model boogstal begin van de zomer geplaatst. De eerste maand liepen de paarden (toen nog 2, later 5) er inderdaad met een "grote boog" omheen. Nadat ze er meer aan gewend raakten werd eerst het zeil uitgetest. Dit bleek zeer geschikt om paardengebitten mee te flossen. Er werden dan ook aardig wat stukken uitgescheurd. Vervolgens werd de stal gelukkig toch gebruikt waar hij voor bedoeld was (om in te schuilen). Jammer genoeg waren na enkele keren schuren (? niet zien gebeuren? ) bijna alle onderste buizen krom en sommige zelfs geknikt. Gisteren hebben we de stal defintief uitgezwaaid, tijdens de storm losgetrokken van z'n grondpennen en in een keer opgestegen en weggewaaid (sorry buurpaarden). Een paar honderd meter verder in de sloot geland. Niets meer van over.

Oeh, wat eng, straks rent het buurpaard in blinde paniek door een hek en wie gaat dat betalen?
Bovendien arm paard...

Als ik dit zo lees zou ik er geen nemen...

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 23:21

Idd besloten om geen boogstal aan te kopen...
Tackroom zegt ook zelf dat het enkel geschikt is voor zeer rustige paarden die niet echt schuren en met voorspelde storm raden ze aan om het zeil te verwijderen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:11

Dat gebeurde hier dus ook, alleen lag ie hier net over het draad in de wei waar pinken stonden. Ik ga hem nu vastzetten met houten palen in de grond, maar blijf het eng vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:27

Hier houdt hij het nog steeds prima hoor met de wind , en ze noemen het hier het "Hoosjesgat" waar ons huis staat , omdat het zo enorm kan stormen en spoken :P

Er ligt hier wel nog een laag zand ovder de dwarslatten van de bodem , dat scheelt misschien ook :)

Dat ze eraan vreten en schuren is natuurlijk eigen schuld , dat kun je de tent niet kwalijk nemen :) Het is immers geen steen...

Dus als je hem neemt en slopers hebt , gewoon een schrikdraadje erlangs spannen om de tent tegen de paarden te beschermen en dan is het een prima schuilhokje hoor , wij hebben er enorm veel plezier van gehad in ieder geval :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:23

Othello moest stiekem een beetje lachen om je droge verhaal, maar hartstikke jammer natuurlijk dat het niet werkte. Ik dacht zelf om in het midden een voerplek te maken zodat er een paar aan de ene en een paar aan de andere kant kunnen eten. En de zijkanten verstevigen met hout en op een beschut plekje in het land te plaatsen (uit het zicht van de gemeente dan voornamelijk :( )