wond op de schoft! iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien1313

wond op de schoft! iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:33

Hee iedereen!
Een pony die ik ken heeft erge last van zijn schoft, er zit een wond op en die gaat maar niet weg. We hebben al vanalles geprobeerd, zadels, dekjes, zalfjes.... Oftewel: probleem. |( Iemand ervaring ermee en tips? :o

Alvast bedankt!
X

geerke

Re: wond op de schoft! iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:36

een zadel met een teruggesneden kamer...dit ligt toch echt aan een niet goed passend zadel.
Een tijdje rijden zonder zadel en als het goed genezen is met haar erop,er een ander,goed,zadel opleggen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:22

Dekjes kunnen ook wonden veroorzaken.
Ik zou er inderdaad ook voor zorgen dat je zadel goed ligt en dat je veel ruimte boven de schoft vrij hebt.

Eveneens kan je dekjes van HKM proberen. Die kosten 2 tientjes, zijn van katoen en hebben een goede ruimte bij de schoft.

Zolang je geen goed passend zadel hebt, zou ik niet verder rijden want dit soort wonden helen heel langzaam...

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:21

niet / zonder zadel rijden. uierzalf er op smeren helpt ook.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:24

Slecht passende deken kan ook een veroorzaker zijn. Je moet idd wel de oorzaak weg nemen anders heeft het gevolg behandelen heel weinig zin.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:01

Heeft je paard een deken op? Mischien kan het daar aan liggen. Want als het deken niet past kan het daar ook door komen. Ik weet niet of ik je goed snap maar mischien met je hem/haar eerst eventjes met rust laten. Want anders dan rijd je weer helemaal de wond open. Ik smeer altijd uierzalf op een dichte wond. Alleen ik weet eigenlijk niet of je dat ook op een open wond mag smeren? Nouja in ieder geval succes!

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:45

Ik zou ook zeggen eerst goed laten helen. En misschien toch een dierenarts er bij halen als je paard er al zo lang last van heeft?

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:03

zadelmaker? die kan hem misschien aanpassen of je aanraden iets heelanders te nemen.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:07

je kan m best rijden maar dan geen zadel erop. het heeft tijd nodig, zeker op de schoft, de wond barst snel open.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:43

Dit heeft die van mij ook gehad. Er zit denk ik niks anders op dan voorlopig te stoppen met rijden. Ik heb 2 weken niet gereden, maar de wond is gelukkig wel weer helemaal dicht gegaan.
Ik heb er teerzalf op gesmeert. Stinkt vet erg maar de wond werd er helemaal schoon van en alle rotigheid kwam eruit.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:21

Als je zadel goed is, je de wond hebt laten helen (goed dicht) en je daarna weer wilt rijden, zou ik voorlopig even de schoft uit een oud dekje knippen. Wij hebben een manegepony met een gevoelige schoft en dat werkt perfect!
Geen extra (dikke) dekjes onder het zadel proppen om het 'zachter' te maken, dat is hetzelfde als extra sokken in te krappe schoenen stoppen. Dat klemt alleen maar meer.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:23

even een paar weken niet rijden, en een DA erbij halen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:24

weer eens een zadel dat niet past.

laten genezen en dierenarts erbij halen.
is het een manege of een eige pony?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:29

Ik heb hetzelfde gehad met het paard dat ik rij. Het heeft een tijdje geduurd voordat we de oorzaak van het wondje hebben kunnen achterhalen. In de tussentijd heb ik wel gewoon doorgereden, op het wondje smeerde ik pure aloe vera gel en met rijden deed ik een speciale pleister op met daartussen wat watten. Bij mij lag het uiteindelijk tóch aan het zadel, dus laat je zadel écht goed nakijken.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:15

Ik zou beginnen met het goed na laten kijken van je zadel, vaak is dat de oorzaak. Ik zou de wond eerst goed laten genezen, en dan zorgen voor een goed passend zadel.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:18

Weet je heel zeker of je zadel goed past? Als dat zo is: ik trek altijd de bovenkant van mijn dekje ook op tot in de kamer. Dan is de schoft (en ook de ruggegraat) vrij en ligt het dekje niet superstrak op de rug.

pien1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:39

Oke, ik ga een paar dingetjes proberen! Bedankt iedereen!

@xTweetyx: het is een eigen pony.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:45

Dat kan idd door een deken komen. Ik zou hier wel mee oppassen, er kan namelijk een haarwortel erin gaan groeien (omgekeerd zeg maar, dit kan heel gevaarlijk zijn!). Ik werd hier ook voor gewaarschuwd! Ik zou niks op de wond smeren, zeker als hij nog open is. Dierenarts laten komen lijkt me een goed plan! Succes :)