bodembedekking in inloopstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

bodembedekking in inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 10:13

wij hebben een inloopstal gemaakt van een bouwkeet.
Erg leuk zelf gemaakt, maar nu ben ik opzoek naar een bodembedekking.
Zit zelf te twijfelen tussen stro en zaagsel.
Ben benieuwd wat anderen hebben.
Er ligt een hardhoutenplaat in. De een adviseert mij om er een potstal van temaken de ander gewoon weeklijks mesten.
Zit echt te dubben over hoe ik het het beste kan doen voor mijn paardjes.

Biskwie

Re: bodembedekking in inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:32

Ik pot met vlas, ideaal. Geeft ook wat warmte af, maken ze graag gebruik van in de winter.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:35

Ik heb 2 inloopstallen (gewone stal, zonder deur erin) en leg daar een heel pak zaagsel in. In de zomer staan ze soms zelfs leeg omdat ze er toch geen gebruik van maken, anders dan erin pissen (en dat kunnen ze ook lekker op het land doen!)
Zodra het regenachtig word (zoals nu) dan gaat er zaagsel in (bange schijterd van een merrie, die denkt dat ze smelt van regen).
's Winters ligt er altijd een dik pak zaagsel in, wel goed naar achter vegen, anders ligt 3kwart alweer buiten als je de volgende dag komt.
Doorgaans bestel ik voor de hele zomer 15 balen en daar heb ik genoeg aan. Voor de winter uiteraard meer, maar dit ligt aan het weer. Zolang het droog is, staan ze niet in de stallen, ook niet voor de kou. (en dan staan ze ook nog eens zonder dekens)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:51

Is het de bedoeling dat de inloopstal voonamelijk als schuilhok wordt gebruikt? Dan zijn rubbenmatten ook ideaal. Fijne houtsnippers zijn ook een mogelijkheid. Met matten is de kans groot dat ze buiten plassen en dat lijkt mij beter voor je vloer. Op een houten vloer zou ik geen potstal maken, dan rot het sneller weg. Als het niet anders kan dan houtvezel of vlas gebruiken ipv stro die nemen meer vocht op. succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:53

aan je toekomstige mesthoop denkende zo ik ook voor vlas of houtkrullen gaan, alleen dat je ook even moet rekening houden met wat je het makkelijkst (zelf) kan afvoeren...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:06

Wij hebben rubberen matten in de inloopstal met daarop een laagje vlas. Wij hebben gekozen voor vlas vanwege het afvoeren van de mest. Dat is het makkelijkste.
We hadden ze vroeger op een houten bodem staan, maar die is door de urine gaan rotten. Nu staan ze op beton met matten en vlas.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:38

rubber matten!! helemaal geweldig en aan de andere kant (we hebben een soort U-vorm) vlas.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:00

Ik heb stallen met beton erin. Nun ligt er niks in, ze slapen buiten in de bak en in de wei. Alleen met poetsen, zadelen en erge regen staan ze er soms in. Kunnen ze zelf kiezen. In de winter gaat er vlas in.
Tegen het uitlopen heb ik gewoon een plang gemaakt bij de ingang. Ze stappen (lees: struikelen, tillen hun pootjes niet op) over de plank naar binnen. Scheelt een hoop hoor.

Jij hebt hout, dat kan wel eens glad worden, rubber tegels of matten is dan een idee. Anders wordt het ms glad.
Ik vindt dan vlas erop beter dan stro. Vlas neemt ook meer op als zaagsel en kun je beter afvoeren ( naar een boer, over zijn land of over je eigen wei)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:21

Ik zou rubber tegels / matten op de vloer leggen. Omdat hout snel gaat rotten , en snel glad wordt , dat kan hele gevaarlijke situaties opleveren :=

Bovendien kunnen ze daarop toch warm en zacht liggen , staan ze niet in hun eigen pis-strooisel te soppen , kun je het makkelijk schoonmaken en hoef je het strooisel niet af te voeren dus ook weinig werk en kosten :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:35

Kan je die houten plaat er niet gewoon uit slopen?

Wij hebben stallen die op tegels staan, daar ligt vlas in. En een overkapping zonder bodem, die staat gewoon in het zand. Veel makkelijker, pis loopt gewoon weg en de mest scheppen we er iedere dag uit.

Als dat geen optie is zou ik kiezen voor vlas. Stro wordt nogal een troep als ze het eruit lopen.
Ik haal alleen de mest eruit en gooi er af en toe een nieuw laagje op (ongeveer 2 keer per jaar)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:54

nee houtenplaat kan er niet uit.
eronder zit een hele stalen balk.
denk dat het gewoon stro wordt en dagelijks mesten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:49

Wij hebben ook rubberen matten in de schuilstal. In de winter gaan ze daar lekker op liggen. In de stal hebben we ook een 'wc', anders plassen ze op de matten. In de wc ligt gehakseld stro. Dat is wel wat duurder, maar geeft minder afval.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:51

wij hebben zaagsel gemixt met flas. stro word een zooitje lijkt mij

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:53

Ik heb eerst ijzer van de container daarover hout daarover rubberen matten en dan stro

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:59

Wij gebruiken stro.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:57

wij gebruiken stro echt ideaal