probleem ondergrond paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

probleem ondergrond paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:38

ongeveer 3 a 4 jaar geleden hebben we in de stallen omgekeerde grindtegels als ondergrond gelegt.
in 1 stal is een gedeelte van de tegels gaan verzakken en loopt de urine van het paard dus tussendoor de grond in.
nu wilt dit niet meer weglopen en begint de stal ondanks elke dag goed uitmesten(alle drolle+ nat eruit)
behoorlijk te stinken. de paarden staan op stro en in de andere stal is er niks aan de hand.
nu willen we de grindtegels eruit halen wat grond weghalen en grof wit zand ervoor terug doen en daarop weer de omgekeerde grindtegels.

maarja dan nu het probleem hoe te voorkomen dat het weer gaat gebeuren?

heb zitten denken over een rubberen mat/tegels erbovenop maarja wat voor mat zou dit dan moeten zijn?
hij moet natuurlijk niet glad worden en ook geen urine enz doorlaten.

wie heeft er ervaring met rubberen stalmatten/tegels?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:45

Rubberen tegels vind ik op zich wel handig, maar de nattigheid gaat wel gewoon ertussen door de grond in, wat ik juist het handige vond.
Ook gingen er bij ons vliegen onder de matten zitten :? dus moeten we de stal af en toe met chloor schoonmaken. Maar je hoeft weer minder strooisel te gebruiken, wij hebben zelfs helemaal niks in de stal liggen. (loopstal) Het wordt niet echt glad ofzo.

capopjekop

Re: probleem ondergrond paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:59

In mijn schuilstal heb ik rubberen tegels liggen. Voorheen hadden we gewoon zand als ondergrond, maar dat wordt vies en is lastig uit te mesten. Toen hebben we er dus tegels ingelegd. Die liggen nu ruim 2 jaar en ze liggen nog keurig recht. Gewoon zorgen dat het zand goed vlak is en is aangedrild/aangestampt als het kan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:03

Is het niet makkelijker om cement te storten?, wij hebben dat en dat werkt ideaal. Lijkt me even zwaar als zand en grindtegels plaatsen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:03

Sorry hoor maar dit probleem blijf je houden, want ook als de stenen er goed in liggen blijft er urine tussen door lekken en als dat paard daar kan continu over heen loopt te draaien krijg je die verzakking. Ik heb voorheen bij iemand gewerkt die dit ook had, heb er 10 jaar gewerkt en heb elke 3-4 jaar die tegels er opnieuw ingelegd. Denk dat het verstandig is om er toch een betonvloertje in te storten, op z'n minst in de slechte box dan.

Edit: Cement kan niet goed tegen de zuren en gaat op den duur afbrokkelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:23

ik zou ook beton storten en als dat niet mogelijk is op zijn minst een grote vloeistofdichte rubbermat. Op die manier blijft het namelijk droog onder de tegels en neemt het strooisel het vocht op en blijven de tegels ook beter liggen.
Als ik nu onze schuilstal opnieuw zou moeten doen zou ik ook beton storten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:31

daffie1986 schreef:
Sorry hoor maar dit probleem blijf je houden, want ook als de stenen er goed in liggen blijft er urine tussen door lekken en als dat paard daar kan continu over heen loopt te draaien krijg je die verzakking. Ik heb voorheen bij iemand gewerkt die dit ook had, heb er 10 jaar gewerkt en heb elke 3-4 jaar die tegels er opnieuw ingelegd. Denk dat het verstandig is om er toch een betonvloertje in te storten, op z'n minst in de slechte box dan.

Edit: Cement kan niet goed tegen de zuren en gaat op den duur afbrokkelen.

Mijn fout, bedoelde beton, haal die 2 nog wel eens door elkaar. :o

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:09

Tegen het verzakken:

1 deel cement op 4 delen wit zand. Dan even besproeien dat t nat word (zorg dat het goed vlak ligt), dag erna de tegels erop. Op die manier word het zand wat harder zeg maar en zal minder snel verzakken.

Maar persoonlijk zou ik voor de betonvloer gaan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:50

wat inge zegt, is ind ook een goed idee.