Extra tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustOneBite

Extra tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 11:08

Hallo,

Ik en een vriendin van mij hebben de beschikking over een redelijk ruim weiland met stallen gekregen.
der zijn zeg maar 2 stukken land, 1 bij stal en 1 wat verderop. Die van verderop is gewoon goed onderhouden want daar hebben nog pony's en schapen etc. opgestaan maar die bij stal staat met een halve tot hele meter bezaait met onkruid etc. Nu heb ik hier op bokt zat topics gezien etc. maar deze zijn vaak voor ander soort 'probleempjes' dus ik denk laat ik een eigen topic aanmaken die specifiek ons hulp kan bieden.

Dus nu zat ik te denken eerst alles maaien, onkruid verdelgen met spul, en waar nodig opnieuw gras inzaaien. Maar hoe kunnen we dit het beste aanpakken? en hoelang duurd het dan voor de paarden erop mogen?
Er komen trouwens 3 redelijke maat pony's op te staan denk aan D/E pony's op de staan, een tinker, een fjord er een vuilensbakkie :P

We gaan morgen weer naar het land en dan ga ik foto's nemen deze zou ik hier dan kunnen plaatsen zodat jullie een beter beeld hebben hoe het er nu uit ziet. Ook zal ik dan een update plaatsen als het onkruid weg is zodat jullie het dan ook kunnen zien.

Verdere tips zoals handige dingen voor hooi etc. is ook super :D Heb hier ook een topic gevonden over een zelfgemaakt hooinet, deze vond ik erg handig.

ik hoop dat jullie ons een beetje opweg kunnen helpen.

Groetjes Esmé

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:30

Als het bij de stal zo'n drama is met onkruid, kun je het beste inderdaad alles doodspuiten, dan alles omploegen en opnieuw inzaaien.
Dat is 1 keer veel werk, maar heb je wel lang plezier van.
Ik weet niet hoe de indeling is, maar wat je bv ook zou kunnen doen, is mocht daar ruimte voor zijn, vanaf de stal een stuk bestraten en bv daarachter nog een stukje paddock/zand zodat je dan daar met erg nat weer op kunt zetten zodat niet je land stuk getrapt wordt. En je je land ook af en toe de benodigde rust kan geven.

Verder, mocht je nou wel opnieuw gaan inzaaien, dan is het wel verstandig om dit lang genoeg te laten rusten, zodat het gras goed kan groeien en hechten in de grond. En dan is het verstandig om het een keer te maaien en daarna pas je paarden erop te zetten. Maar aangezien het seizoen alweer een beetje naar het einde loopt, zou je bv voor de winter kunnen zaaien en dan de hele winter dit stuk kunnen laten rusten zodat ze er volgend voorjaar op kunnen.
En dan is het een kwestie van goed bijhouden. Dus bemesten/kalken, onkruid eruit steken of doodspuiten.
Is een hoop werk, maar dan heb je wel veel langer plezier van je weiland.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:34

blue_kim schreef:
Als het bij de stal zo'n drama is met onkruid, kun je het beste inderdaad alles doodspuiten, dan alles omploegen en opnieuw inzaaien.
Dat is 1 keer veel werk, maar heb je wel lang plezier van.
Ik weet niet hoe de indeling is, maar wat je bv ook zou kunnen doen, is mocht daar ruimte voor zijn, vanaf de stal een stuk bestraten en bv daarachter nog een stukje paddock/zand zodat je dan daar met erg nat weer op kunt zetten zodat niet je land stuk getrapt wordt. En je je land ook af en toe de benodigde rust kan geven.

Verder, mocht je nou wel opnieuw gaan inzaaien, dan is het wel verstandig om dit lang genoeg te laten rusten, zodat het gras goed kan groeien en hechten in de grond. En dan is het verstandig om het een keer te maaien en daarna pas je paarden erop te zetten. Maar aangezien het seizoen alweer een beetje naar het einde loopt, zou je bv voor de winter kunnen zaaien en dan de hele winter dit stuk kunnen laten rusten zodat ze er volgend voorjaar op kunnen.
En dan is het een kwestie van goed bijhouden. Dus bemesten/kalken, onkruid eruit steken of doodspuiten.
Is een hoop werk, maar dan heb je wel veel langer plezier van je weiland.

Hee bedankt voor de reactie, hier heb ik zeker wat aan!
Rond de stal zelf is het al bestraat hier komt 1 grote schuilstal omheen nog. en der word indd een stuk afgezet waar ze in de winter kunnen staan, wat waarschijnlijk ook zand word. nu zaten we te denken dit land in 2 te delen en eerst de ene kant opnieuw inzaaien die het het hardste nodig heeft. en dan als die paarden op het andere stuk kunne die andere kant doen. is dit iets of?

rommulus

Re: Extra tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:38

bloteren, bemesten, beluchten en door zaaien is ook een optie (of evt een aantal weken wat schapen laten grazen dat scheeld je het bloteren)
maar als je het mij vraagt zou ik een loonwerker of boer in de buurt vragen wat die zou doen

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:40

rommulus schreef:
bloteren, bemesten, beluchten en door zaaien is ook een optie (of evt een aantal weken wat schapen laten grazen dat scheeld je het bloteren)
maar als je het mij vraagt zou ik een loonwerker of boer in de buurt vragen wat die zou doen

Oke dat kan ik indd een gaan vragen! Bedankt voor de tips :)
Dat van de schaapjes moet wel lukken want een vriendin van mij iets verop van het land heeft er veel, met heel lief kijken mag ik er vast een aantal lenen :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:41

Persoonlijk zou ik alles meteen in 1 keer zaaien en het daarna opsplitsen. Dan is het meteen maar klaar ook.
Ik weet niet hoe groot je 'winter' landje is. Maar als dat genoeg ruimte heeft zou je ze daar toch ook zolang met hooi op kunnen zetten. En als je land dan klaar is om begraasd te worden, dan kun je het op tijd weer afwissellen, want anders heb je kans dat je nieuwe stuk alweer dusdanig kort gegeten is voordat het andere stuk er klaar voor is. En als je gras echt te kort afgegeten wordt, dan herstelt het zich veel moeilijker. Je zou dus bv de ene week op het ene stuk, dan een week het andere stuk en de weer daana het andere land verderop, en als deze ook in tweeen gesplitst wordt die na een week ook omwissellen.
Dan krijgt elke stukje land 3 weken rust om te herstellen, kan jij intussen de drollen eruit halen en eventueel de lange stukken, waar ze niet eten vanwege mest en pies, bij maaien.
Zou zou ik het persoonlijk doen hoor :P

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:44

blue_kim schreef:
Persoonlijk zou ik alles meteen in 1 keer zaaien en het daarna opsplitsen. Dan is het meteen maar klaar ook.
Ik weet niet hoe groot je 'winter' landje is. Maar als dat genoeg ruimte heeft zou je ze daar toch ook zolang met hooi op kunnen zetten. En als je land dan klaar is om begraasd te worden, dan kun je het op tijd weer afwissellen, want anders heb je kans dat je nieuwe stuk alweer dusdanig kort gegeten is voordat het andere stuk er klaar voor is. En als je gras echt te kort afgegeten wordt, dan herstelt het zich veel moeilijker. Je zou dus bv de ene week op het ene stuk, dan een week het andere stuk en de weer daana het andere land verderop, en als deze ook in tweeen gesplitst wordt die na een week ook omwissellen.
Dan krijgt elke stukje land 3 weken rust om te herstellen, kan jij intussen de drollen eruit halen en eventueel de lange stukken, waar ze niet eten vanwege mest en pies, bij maaien.
Zou zou ik het persoonlijk doen hoor :P

ik snap het, oh dit gaat trouwens om het 'winterlandje' dat andere land is echt alleen voor in de zomer dat ze daarop kunnen. Vanaf september niet meer, dus als de paarden deze kant op komen moet het andere landje beter zijn, bij de stal/dat stukje wat daar afgezet is van het winter landje, krijgen ze wel onbeperkt ruwvoer etc. dus omkomen van de honger zullen ze niet doen. Maar ik zou het toch fijn vinden als ze de benen even kunnen strekken van daar dat ik dacht het landje in 2e doen :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:03

oh oke, in dat geval kan je inderdaad misschien beter in tweeen gaan werken. dus dat je nu de helft van het winterland doet, en dan na de winter bv de andere helft, dan hoef je je deze winter ook niet je haren uit je hoofd te trekken als ze het stuk lopen.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:05

blue_kim schreef:
oh oke, in dat geval kan je inderdaad misschien beter in tweeen gaan werken. dus dat je nu de helft van het winterland doet, en dan na de winter bv de andere helft, dan hoef je je deze winter ook niet je haren uit je hoofd te trekken als ze het stuk lopen.

ja indd, hier had ik me al op voor bereid van dan kan dat oude stuk nog wel kapot gelopen worden en in het voorjaar op het goede stuk, want ik wil dat ze wel lekker de benen kunnen strekken en niet alleen als we gaan rijden, want er komt ook een jaarling bij te staan. en dan kunnen de tinker en fjord niet mega dik w orden want zo rijk is dat oude land niet aan voedingsstoffen. dus daar krijgen ze hooi/kuil voor :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:14

Als je nu inzaait(kan tot halverwege september) dan kun je volgend jaar winter weer gebruik maken van je land. Tevens heb je dan alle tijd om het 3-4 keer te bloten, dit bevordert de dichtheid van de grasmat waardoor je dus een stevigere grasmat krijgt. Plus als je alles in 1 keer laat doen ben je goedkoper uit dan wanneer je het in 2en doet. Ik zou het toch echt op deze manier doen en ze dan de hele winter op de paddock houden en met mooi en droog weer 1 of 2 uurtjes op het zomerweidje.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:16

daffie1986 schreef:
Als je nu inzaait(kan tot halverwege september) dan kun je volgend jaar winter weer gebruik maken van je land. Tevens heb je dan alle tijd om het 3-4 keer te bloten, dit bevordert de dichtheid van de grasmat waardoor je dus een stevigere grasmat krijgt. Plus als je alles in 1 keer laat doen ben je goedkoper uit dan wanneer je het in 2en doet. Ik zou het toch echt op deze manier doen en ze dan de hele winter op de paddock houden en met mooi en droog weer 1 of 2 uurtjes op het zomerweidje.

oke bedankt voor de tip, dat 'bloten' wat houd dar precies is ?
en ik ga snel maar eens opzoek naar iemand die ons kan helpen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:17

ik zou het nu opnieuw inzaaien heb je goed gras en kunnen ze er volgend jaar op :)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:18

melizz13 schreef:
ik zou het nu opnieuw inzaaien heb je goed gras en kunnen ze er volgend jaar op :)

oke bedankt!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:23

Maaien houd in dat het gras op een bepaalde lengte afgesneden wordt en heel blijft, bij bloten wordt het gras boven de messen niet heel gehouden maar versnipperd, waardoor de zaadjes zich dus gemakkelijker verspreiden. Let er dus wel even op dat je als er onkruid staat je dit er eerst met de hand uithaalt want anders staat er na een keer bloten meet onkruid dan gras en kun je weer opnieuw beginnen

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:25

daffie1986 schreef:
Maaien houd in dat het gras op een bepaalde lengte afgesneden wordt en heel blijft, bij bloten wordt het gras boven de messen niet heel gehouden maar versnipperd, waardoor de zaadjes zich dus gemakkelijker verspreiden. Let er dus wel even op dat je als er onkruid staat je dit er eerst met de hand uithaalt want anders staat er na een keer bloten meet onkruid dan gras en kun je weer opnieuw beginnen

Bedankt voor de uitleg, uuhm der staat echt veel onkruid, misschien slim dit eerst te doden met verdelgings spul ? want het is te veel om zelf eruit te halen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:29

licht er aan wat voor onkruiden er staan
als er kruiskruid, hondsdraf en nachtschade ed staan moet het het dood spuiten
de rest is alleen maar fijn voor je paarden

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:31

rommulus schreef:
licht er aan wat voor onkruiden er staan
als er kruiskruid, hondsdraf en nachtschade ed staan moet het het dood spuiten
de rest is alleen maar fijn voor je paarden

ik zou niet weten wat alles is, ik weet iig dat er brandnetels in overvloed zijn en distels ook wel aardig wat. Verder ook iets met paarsige soort bloemen. zal morgen wel foto's van alles nemen zodat ik het hier kan vragen, wat weg kan en wat kan blijven :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:32

@rommulus: Hoe fijn en lekker bepaalde onkruiden ook zijn voor je paard op den duur neemt onkruid je hele weiland over.

@TS: Ik bedoelde dat met de hand weghalen nadat je ingezaaid had en dus voordat je voor het eerst gaat bloten.

Edit
Sommige paarden vinden de bloemen in de distels erg lekker, deze zitten vol met vitamine C, brandnetels kun je maaien en laten drogen en dan bijvoeren zit boordevol ijzer. Zo kun je dus nog wel meer dingen bedenken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 17-08-10 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:33

daffie1986 schreef:
@rommulus: Hoe fijn en lekker bepaalde onkruiden ook zijn voor je paard op den duur neemt onkruid je hele weiland over.

@TS: Ik bedoelde dat met de hand weghalen nadat je ingezaaid had en dus voordat je voor het eerst gaat bloten.

oh oke ik snap het denk ik :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:38

lijkt me logich daarom moet je ook je land goed bij houden
maar aan de andere kant de meeste zaden zijn nu allang verschoten en zitten dus al in de grond dus met dood spuiten kom je nu ook niet heel erg ver
en gezien de ts het land nodig heeft zal ze toch wat moeten

vandaar ook mijn eerste post

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:41

ik ga even rondvragen hoe of wat nog in de omgeving, plaats morgen de foto's en hopen dat er snel een oplossing zal komen dat de paardjes deze kant op zullen komen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:44

succes

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:07

inderdaad, heel veel succes, heerlijk zo'n plekkie.Zou het leuk vinden om een fotoreportage te zien straks van voor en na.

gr

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:17

Dankjulliewel!

Vind het ook heerlijk, en een erg grote uitdaging omdat het m'n eerste paardje word.
Maar ik met pensionstallen veel slechte ervaringen gehad met verzorgpaarden etc.

die foto reportage's zullen er komen :)
en ik hou jullie op de hoogte, waarschijnlijk ga ik ook een blog maken, met alle voorderingen van de paarden en ons etc.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:24

Dat is leuk ts, kijk er al naar uit.