hoe groot moet een wei land zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

famke1998

hoe groot moet een wei land zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 16:44

hallo allemaal
ik spaar voor een paard maar ik weet niet hoe
groot het land moet zijn weten julie dat?

famke1998

Gentlegiant

Re: hoe groot moet een wei land zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:45

Minimaal 5000 per paard

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:47

Gentlegiant schreef:
Minimaal 5000 per paard

Dat ligt er maar net aan. Lopen de paarden er 24/7 op en moeten ze al het voedsel van de wei halen? Anders kan het prima met wat minder ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:53

Het gaat om het feit van de bewegingen van het paard...

Voedsel van de weide halen kunnen ze niet altijd denk aan de winter etc

Ik heb ook vaak meerdere paarden op 2 of 3 hk staan maar ze hebben dan wel genoeg ruimte om eens lekker de benen kunnen strekken
Ik heb oko paarden die enkel in kleine paddocs staan die gaan 2 keer per dag een uurtje de spring bak van 50x90 meter in om de benen kunnen te strekken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:55

Maar 5000 per paard gaat dan dus ook niet op. Beter gezegd moeten ze gewoon in ieder geval even lekker een sprintje kunnen trekken. De rest is dan afhankelijk van hoe je het verder gaat invullen allemaal.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:59

Toch ga ik voor de 5000 per paard
Ik weet dat ik er ook niet altijd aan voldoe vooral in de winter niet
Ik heb 7 maanden perjaar mijn perceel van 16 hk open de rest heb ik maar 6 hk
Hoeveel paarden erop lopen verschilt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:42

Stel dat je je paard 24/7 het hele jaar door op het gras zou laten staan en je wilt dat hij daarvan kan leven, dan wordt er gezegd dat er 2 tot 3 paarden op 1 hectare grond kunnen (10.000m2)
Maar dit hoeft natuurlijk niet als je je paard hooi/voordroog bij voert en/of een dagdeel op stal zet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:54

zo te horen spaar je niet alleen voor een paard maar ook voor een stuk land?
Je kunt, als je net een eigen pony of paard wilt kopen, beter een goede pensionstal zoeken waar men de paarden goed verzorgd (paar keer per dag hooi, elke dag de (veilige) stallen uit (mogen) mesten, schoon drinkwater, en waar ze in de zomer de hele dag of dag en nacht naar buiten kunnen in een ruim weiland in een groepje, en waar ze in de winter ook de halve of hele dag naar buiten mogen in een weiland of een ruime liefst droge paddock (liefst minimaal een halve tot hele bak of groter)

een eigen weiland waarbij je alles zelf en alleen moet doen is meestal vrij kostbaar en tijdrovend en je hebt minder hulp en aanspraak. Daarbij is niet elke wei geschikt voor weiden in de winter en kun je ook niet in elk wei rijden dus moet je meer voorzieningen hebben, of die van anderen kunnen gebruiken.

Mijn weiland van meer dan 3ha verdeel ik altijd onder in stukken. Met 4 paarden lopen ze in een stuk van zo'n 1500 tot 4500m2, afhankelijk of ik net een nieuw stukje geef met vers gras, of dat ik al een heel stuk kaal heb omdat ik er elke dag een stukje vers gras bij heb gegeven.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:10

Indien je een paard hebt en het paard ook in de winter op het land wil hebben heb je naar verhouding best veel land nodig. Dit kan minder indien je hooi of kuil geeft. Hou er wel rekening mee dat als je zo je paard wilt houden dat je vaak veel duurder uit bent dan elders op pension met weidegang. De kosten van het landonderhoud kunnen aanzienlijk oplopen: hekwerk, inzaaien, bemesting, mestafvoer, kosten loonwerker of aanschaf trekker en hulpmiddelen etc etc.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:13

Het liefs 6ha grond opgedeelt voor paddock paradise etc.

Nee natuurlijk niet, wij hebben 2 ponys op 2000m2 24/7 lopen. Wel hooi bijvoeren. Ze kunnen hun benen strekken en is altijd beter dan op 3 bij 3 op stal. Het ligt dus aan meerdere factoren. Onze ponys zijn vrij sober en hebben niet veel nodig. We doen aan strook begrazing en dat gaat prima!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:28

Ik heb mijn ijsje en mijn shetje op een 3000m2 staan.
Maar daar is een deel paddock en klein weitje bij waar ze 24 uur op kunnen en de rest is voor een aantal uur per dag(zo'n 6 uur)
Het weitje en de padock zijn samen zo'n 500m2 denk ik.
Wel bijvoeren natuurlijk