Manieren om een bak te slepen/glad krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Manieren om een bak te slepen/glad krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:39

Sinds een paar maanden staat mijn verzorgpaardje op een nieuwe, kleinschalige stal. Het is er altijd geweldig gezellig en doen met zijn allen een hoop om de stal netjes te houden. Nu was mijn plan om de bak eens goed onderhanden te nemen.

We hebben een vrij zware bak.. vooral als hij droog is. Dat is hij gelukkig niet vaak, omdat we 'm goed nathouden. Wat wel zo is, is dat de bak niet vaak.. eigenlijk nooit echt gesleept is. Daardoor is de hoefslag vrij diep, en de bak ongelijkmatig.
We hebben geen trekker of 4x4 tot onze beschikking, dus moet er een beetje geïmproviseerd worden.. maar hoe?

We hebben genoeg mankracht, maar het moet niet ten koste gaan van onze ruggen. We hebben uiteraard paarden, maar geen tuig..
Wie o wie heeft er een goed idee zodat onze bak weer mooi egaal wordt?!

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:24

een oud borsttuig kopen en daaraan een autoband of een oud hekje, aanvast maken en dan lopen maar.
Zo doen ze het bij ons iig :D verder hark ( ijzeren hark, geen bladhark ) ik de hoefslag wel even met grove slagen dicht, anders wordt die niet meegepakt door de band/hekje.

Anne.

Re: Manieren om een bak te slepen/glad krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 15:27

Autobanden hebben we genoeg :j Kan het met alleen een borsttuig.. lijkt me wel hé? :) Bedankt voor de tip iig!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:31

Ijzeren hark en harken maar.
Is nog goed voor je ook kun je spierballen kweken.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:41

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 15:43

Dankje voor de link! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:36

Anne. schreef:
Autobanden hebben we genoeg :j Kan het met alleen een borsttuig.. lijkt me wel hé? :) Bedankt voor de tip iig!

Lange(re) teugels zijn ook prettig en doe een dwarsbalk tussen strengen en autoband. (Strengen aan de uiteindes, autoband vastmaken in het midden van de dwarsbalk).

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:38

als je dan toch een dwarsbalkje zou maken, zou je ook meerdere banden naast elkaar kunnen doen, dan ben je helemaal snel klaar :P

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:21

tamary schreef:
Anne. schreef:

Lange(re) teugels zijn ook prettig en doe een dwarsbalk tussen strengen en autoband. (Strengen aan de uiteindes, autoband vastmaken in het midden van de dwarsbalk).

Twee longeerlijnen volstaat denk ik ook wel ;)

Wel een goed idee..
Maar ik denk dat we morgen gewoon een goeie hark pakken en de boel aan gaan harken.. onze bak is niet zo groot gelukkig :=
Desnoods trekken we de 'constructie' zelf bij gebrek aan een borsttuig.. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:24

Met alleen een borsttuig gaat het niet echt lukken. Ik gebruik al mijn tuig. Schoftje voor de leidsels en de broek om de strengen wat omhoog te houden. Als je dit niet doet gaat je paar veel eerder over de strengen staan.
Als leidsels zou ik dubbele longeerlijn nemen, deze zijn ff langer en zo kun je achter de sleep om lopen als je van hand verandert.(ik spring er overheen)
Verder is het advies het alleen te doen als het paard het al kent.

Maar als het lukt is het wel super handig. Ik heb ook geen trekken o.i.d maar de fjord is prima om de bak te slepen.
Ik heb een redelijk zware pallet met een autoband erop.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:30

Ik heb een verzorgtink die ooit voor de kar heeft gestaan. We hebben dus alleen geen tuig meer. Dat is het probleem. Er is wel een stalgenootje met een tinker die een tuig heeft.. alleen het moet op vrij korte termijn geregeld worden.. morgen zijn we namelijk met genoeg man op stal om het te regelen.. Alleen het stalgenootje met het tinkertuig niet :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:39

Bij vroegop in sint pancras verkopen ze werktuigen . Ze zullen ook vast wel te bestellen zijn. Priij ligt rond de 250 euro.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:29

Je kunt de bak ook even aan een onderhoudsbeurt onderwerpen (loshalen/egaliseren). Als je de bodem daarna regelmatig sleept (met zo'n simpele weidesleep die je ook achter paard, quad, auto en trekker kunt hangen) kan de bak er weer even tegenaan!