graasmasker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:07

Kunnen jullie mij helpen. Wij hebben een te dikke pony die wel op gras staat. Doen aan strook begrazing en krijgt verder niks bij. Hebben nu een graasmasker gehaald maar eet hier dus niet mee. Zelf gras erdoor heen doen accepteert ze niet. Gooit gelijk hoofd omhoog. Hoelang mag je het nu aankijken, want heeft al een keer 24 uur niet gegeten en was toen echt suf. Drinken heeft ze wel gedaan. Is het verantwoord om gewoon het masker om te doen en maar aankijken of ze gaat eten, ook al zou het 4 dagen duren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:08

Dan doe je een uurtje het masker af. En daarna gewoon weer op?

Karin_88

Re: graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:10

Heb je zo'n korf of een bakje? Bij Mel werkte het dat je even een paar keer wat eten/gras erdoor gaf, gewoon uit de hand en erdoor stoppen.. Vaak krijgen ze het dan wel even door :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:13

een korf van het paardenkenniscentrum. Dit is gevlochten. We hebben er zelf een gat ingeknipt want de gaatjes waren wel erg klein. Het rondje is nu net zo als bij een bakje.
Zelf gras erdoor heen stoppen accepteert ze niet door het hoofd omhoog te gooien enz. Brokjes uit de hand doet ze wel maar in het gras gooien weer niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:20

Mijn stalgenoot haar paard is ook genoodzaakt om tegen woordig een graasmasker om te hebben. Overdag krijgt hij hem om want staat op het land, in de avond in de paddock en eet hij hooi. Hij moet natuurlijk nog wel wat eten vandaar deze constructie. Hij vond het de eerste paar dagen niet fijn maar na een dag of 4 of 5 begon hij het te leren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:24

Zo'n korf is ook echt (imo) paardonvriendelijk... Krijgen ze nauwelijks adem mee en zit een ieniemienie gaatje in. Met drinken wordt ie zeiknat en zwaar.

Ik heb daarom een GreenGuard. Eten gaat er een stuk gemakkelijker mee, maar alsnog reduceert hij 50% van de dagelijkse inname. Mijn paard is er nu sinds april mee op de weide (9-10 uur per dag) en is er ongeveer 90 kg al mee afgevallen (terwijl ze op staprust staat ivm blessure!).

De mijne snapte het eerst ook niet, maar je moet natuurlijk ook wel even helpen ;) Ik heb ongeveer in totaal een half uurtje geoefend. Eerst laten zien dat er iets door kon, rustig er wat sprietjes doorsteken, niet laten paniekeren. Op een gegeven moment hebben ze het zelf door.

[VSW] Greenguard of "simpele" graaskorf?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:52

Doordat we er een vierkantje uitgeknipt hebben heeft hij genoeg mogelijkheid tot eten. We hebben hem net weer omgedaan en weer geoefend. Ze at gras uit je hand en minder paniekerig. Vanavond mag ze weer even eten als we bezig zijn en dan weer op

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:45

mijn pony had het ook maar die had een hele open mond ervan

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:47

Ze moeten het ook even doorhebben he. Mijn pony had de eerste paar dagen ook ruzie met zijn korfje maar nou gaat het prima :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:53

nou we hebben zo'n ronde gehad met in midden een klein gat en ook een greengard als je de mogelijkheid hebt zou ik beginnen met de greengard hier krijgt hij maar de helft mee binnen dus 50% van wat hij normaal eet,deze is toch net wat makkelijker maar heb je een slimme pony dan kan hij hem ook opzij duwen en er langs eten dus dan moet je er ook weer een halster voor aanschaffen.de andere vond ik eerst erg zielig maar na een tijdje ging hij er toch mee proberen te eten deze blijft ook mooi zitten hier krijgen ze nog maar 25% mee binnen.ik ga niet lang oefenen doe ze gewoon om en dan mag hij zelf uit vinden hoe hij er mee kan eten, je geeft net aan dat je paard te dik is nou dan heeft hij genoeg reserves om eens een dag niks te eten als die honger heeft gaat die wel proberen. succes er mee

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:11

lovedonna schreef:

Klopt, van deze graaskorf krijgen ze het snelste grote schuurplekken.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:05

Focussed schreef:
lovedonna schreef:

Klopt, van deze graaskorf krijgen ze het snelste grote schuurplekken.

Het ligt er hartstikke aan wat je paard/pony ermee in het land doet! Gaat hij ermee schuren, krijg hij inderdaad wondjes. Eet hij er gewoon gras mee, is dit niet het geval.
Mijn pony heeft op zijn neus helemaal geen wondjes van het grasmasker. Ik maak er nu al twee jaar gebruik van en mijn pony wordt niet meer te dik. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je paard/pony 24/7 met zo'n ding op loopt! Dat is inderdaad niet goed, maar dat geld ook voor greenguard.

Mijn pony accepteerde het grasmasker na 1 dag en ik doe een hele zomer met zo'n grasmasker. Hij loopt er 5 uur per dag mee rond. 's Ochtends staat hij 3 uurtjes zonder, waarna hij in de paddock gaat. Tegen het einde van de middag wordt hij met masker op het land gezet.

Liever een dunnere pony met grasmasker (en eventjes wat gedoe met accepteren), dan een te dikke pony die hoefbevangen is! ;)

Edit: Iets verduidelijkt.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:37

Mijn pony heeft een greenguard om.
In het beging accepteerde die het ook niet. Heeft ook wel 2 dagen geduurd tot dat die het snapte.
Ik heb mijn pony in de graashouding gezet en dan over het gras laten bewegen en merkt die vanzelf dat het grasspiertjes door heen kunnen.
We dachten eerst van we halen dat ding er weer af. Maar gewoon even doorzetten en er even wat tijd vooruit trekken en even oefenen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:04

nou, we hebben het echt geprobeerd maar gisteren stond de pony met koliek. Drinkt waarschijnlijk toch te weinig met masker en eet te lang niks. Waren er gelukkig op tijd bij.
Gaat nu op een land staan met zeeeer kort gras en klein stukje zodat hij wel goed kan drinken en gaan hooi bijvoeren in overleg met de dierenarts. Paard is niet geschikt voor grasmasker helaas

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:54

Grappig... ik heb beiden en vind tot dusver de greenguard het irritants, maar misschien doe ik hem verkeerd om? Ik heb ze nog niet lang angehad omdat mijn shet er echt WOEST van wordt. Mara van de greenguard had ze in no time haar neusje open geschuurt :(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:01

Heb je hem wel goed bevestigd Tancreda4?

Mijn paard staat nu 10 uur per dag al vanaf april ermee op het land. Iedere dag weer, nooit een dag af. En het enige schuurplekje dat ze kreeg was op de neus van het halster. Dus daar zit nu een bontje onder. Verder nergens schuurplekken van de GG.

Hij hangt bij mij ongeveer 2 cm onder de lippen. En vrij ruim rondom. Ze kan bij wijze van nog gapen zonder hem aan te raken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:05

Focussed schreef:
Heb je hem wel goed bevestigd Tancreda4?

Mijn paard staat nu 10 uur per dag al vanaf april ermee op het land. Iedere dag weer, nooit een dag af. En het enige schuurplekje dat ze kreeg was op de neus van het halster. Dus daar zit nu een bontje onder. Verder nergens schuurplekken van de GG.

Hij hangt bij mij ongeveer 2 cm onder de lippen. En vrij ruim rondom. Ze kan bij wijze van nog gapen zonder hem aan te raken.

Ik denk ook dat de meeste maskers te klein zijn. :j

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:08

onze shet staat al weken met een greenguard.
ideaal. hij is goed afgevallen, maar mag toch in de wei bij zijn vriendinnetje(mijn paard die hele dag moet eten om op gewicht te blijven)

die andere maskers vind ik paardonvriendelijk.
(wel goedkoper das waar maar de GG is slijtvast, zo goed als)

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:28

Ik ben bang dat, als ik hem lager hang ze hem binnen no time af schuurt. Klein neusje... Maar vind hem wel fijner ogen dan die korf, die lijkt mij zo benauwend. Heb daar gisteren het gaatje wel wt groter gemaakt zodat het gat meer voor de mond zit, anders kan ze echt niets eten.

Maar vandaag toch nog even met greenguard aan het proberen, met een ander halstertje en wat anders bevestigd. Ze heeft er wel mee gedronken, maar nog niet mee gegeten. Zithij zo goed of zou hkj meer naar beneden moeten (meer ruimte tussen korf/neus)?

Afbeelding

Afbeelding

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:36

Mijn minipaardje staat bijna 24/7 met graasmasker maat minishet (IR van Agradi) op. Hij kan als weidemaatje van een Tinkerruin teveel meepikken en moe(s)t op dieet.
De eerste paar dagen was ie kwaad en maar schrapen met zijn voorbenen. Nu zie je de plukken gras en hooi naar binnen fietsen. Voor mij zelf was het even doorzetten omdat ik het in eerste instantie zielig vond om te zien. Hij weet niet beter nu en kan lekker in de wei blijven bij zijn maatje en gezond worden en blijven. En zelfs met het warme warm had hij er geen last van. Ik vind ze ideaal. En hoewel het een kleine slimme dondersteen is, heeft hij hem nog maar een keer weten af te doen in een half jaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:27

Ik zou hem verder naar beneden doen, ik vind hem persoonlijk te veel tegen de mond zitten.
Mijne zit een stuk lager :j

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:00

Mijne zit ook een stuk lager.
Zou hem indd een stuk lager doen. :D

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:02

Dan ga ik dat proberen, bedankt :) Ze stond er vanavond toen ik weer kwam mee te grazen en had geen wondjes of schuurplekjs. Hopelijk blijft het zo, ben iig blij dat ze toch wel iets eet nu.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:22

Super.!