Ervaringen paardenvoerruif

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Ervaringen paardenvoerruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:11

Van het winter ben ik van plan om de paarden overdag in de weide per groepje van 4 paarden een goed gevulde voerruif te geven, zodat ze overdag toch te eten hebben. Ze zullen van ongeveer 7 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds buiten zijn. De voerruif is vierkant, heeft een veilig afgewerkt dak en 8 eetplaatsen. Aangezien die dingen niet goedkoop zijn (zo'n € 850,00 per stuk) ben ik benieuwd of bokkers hiermee goede of slechte ervaringen hebben. Ik hoor heel graag jullie mening hierover.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:06

Alles waar veel paarden komen bij slecht weer wordt modder, tenzij het verhard is. Kost je een stuk wei, want met al het gemorste hooi, modder en mest groeit er geen gras meer. Schoonmaken is door de onbegaanbaarheid niet te doen en het bijvullen van de ruif is ook lastig daardoor.
In zou liever een stel kuubskisten/afgezaagde ibc vaten/stapelkratten nemen en die voorzien van een fijnmazig hooinet. Dan zijn de paarden langer bezig en ze knoeien veel minder met het hooi. Kratten zijn ook veel goedkoper en door 2 mensen te verplaatsen. Stuk waar die voerruiven komen zou ik hoe dan ook verharden ivm bereikbaarheid, schoonhouden en paarden hebben droge voeten.

Chaos

Re: Ervaringen paardenvoerruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:08

Ik vindt ze ideaal. Heb ze hier niet staan overigens. Maar als je gewoon een stukje rondom de ruif verhard heb je weinig problemen volgens mij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

Gewoon een hele grove grinttegel bijvoorbeeld. Die wordt ook niet zo glad.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:20

Verharden zitten we aan te denken, maar wil je het goed doen dan moet je aardig wat m2's bestraten en dat eigenlijk met een stoepband opsluiten, anders lopen ze de tegels snel weg. We hebben nog stapels stoeptegels (gratis, he) staan, dus op zich zou het kunnen. Ook hebbben we een tractor dus voorzien van hooi en verplaatsen is geen probleem.
Van het weiland waarin ze in de winter lopen is in het voorjaar niks meer over. Ook dit jaar heb ik het opnieuw gefreesd en ingezaaid (nou ja, laten doen). Dat vind ik dus niet zo'n probleem. Waar ik benieuwd naar ben is of het idd droog blijft door het dak en of er rust is in de groep. De kuubkisten (ook die heb ik) vind ik ook een heel goede. Is in elk geval een heel veel goedkopere oplossing. Jammer is alleen dat daarover geen dak zit, maar wellicht bokkers met ideeën. Dat fijnmazige hooinet is dat ergens te koop en van welk materiaal is dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:10

[VSW] Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Als je de boel wil betegelen met stoeptegels en daarna rijdt je er met de tractor over om het hooi bij te vullen, vrees ik dat je de boel weer kapot rijdt. Zelfs opsluiten met een bandje helpt daar niet echt tegen.
Met rubber matten bereik je hetzelfde als met tegels, zeker als je grote hooinetten neemt en alles is makkelijk verplaatsbaar ook.

Waarom wil je een dakje boven het hooi?? Voer je voor een aantal dagen tegelijk dat je bang bent dat het vanwege regen niet meer gegeten wordt ??

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:16

@Dubbeldun: leuk die link van die hooinetten.

Zelf hebben we grote hooinetten van Büse, die fijn gemaasd zijn en die hang ik op in de paddock, dit voergedeelte heb ik met stoeptegels verhard, ook fijn.

Maar, van de winter wil ik ook graag zo'n grote voederruif met dak, omdat ik 's winters ronde balen voer.
Complete baal d'r in en dan kunnen ze lekker eten.

Ik ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen en/of tips.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:09

@DD; tractor maakt idd tegels kapot, maar we stoppen voor ons betegelde stukje. Om er met de tractor over heen te kunnen rijden, heb je bijna betonplaten of van die H-klinkers nodig. Een dak willen we omdat de paarden 's morgens om 7 uur het land ingaan en ze krijgen dan voor de hele dag, een soort van onbeperkt. Als het dan regent of die dag veel regent wordt het nat en eten ze het niet meer. Ook zou ik er voor kunnen kiezen om het er 's avonds al vast in te gooien, scheelt 's morgens een half uur.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:51

Er was laatst een topic over een paard wat erin is gesprongen en het niet heeft overleefd. Weet natuurlijk, dat een ongeluk in een klein hoekje zit, maar mijn mening is nu toch wel anders geworden over die dingen...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:49

Zammie schreef:
Er was laatst een topic over een paard wat erin is gesprongen en het niet heeft overleefd. Weet natuurlijk, dat een ongeluk in een klein hoekje zit, maar mijn mening is nu toch wel anders geworden over die dingen...

Dat zijn andere, zo'n ronde met bogen, zonder dak, is een voordelige variant.

Die met dak heb je tegenwoordig ook met alleen soort van spijlen, speciaal voor paarden, spijlen zoals je ook bij die opfokstallen ziet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:53

Geen idee wat je bedoeld avaluna met die in opfokstallen. Ken alleen die met ronde bogen en had niet gedacht, dat daar zoiets bij zou kunnen gebeuren...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:55

Zammie schreef:
Geen idee wat je bedoeld avaluna met die in opfokstallen. Ken alleen die met ronde bogen en had niet gedacht, dat daar zoiets bij zou kunnen gebeuren...

Die ronde bogen vind ik al niet prettig uit zien en als je dan een nogal dominante en een zwakke in een kudde hebt, naar ik meen was dat het geval, dan kan d'r wel eens eentje in paniek verkeerd terecht komen, vreselijk... |(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:56

Wij hebben er 2 en ze bevallen (tot nu toe) super. Als het je niet uitmaakt dat het gras vertrapt wordt, kan je er ook voor kiezen, als het te modderig wordt rondom de ruif, om de ruif met de tractor te verslepen naar een droger stuk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:56

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:59

Wij hebben de 3e van boven, dank je avaluna :D en we hebben van veulen tot oude fokmerrie.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:01

setteke schreef:
Wij hebben er 2 en ze bevallen (tot nu toe) super. Als het je niet uitmaakt dat het gras vertrapt wordt, kan je er ook voor kiezen, als het te modderig wordt rondom de ruif, om de ruif met de tractor te verslepen naar een droger stuk.

Van het weiland blijft toch niks over na een winter en moet in het voorjaar helemaal hersteld worden. Beetje erger geeft dus niks. Aan gewoon verplaatsen heb ik ook zitten denken. Scheelt een hoop werk. Ook een optie zouden die kunststof tegels waardoor gras kan groeien nog zijn. Ze zijn alleen erruggg duur.

Ik heb deze ruif uitgekozen. http://link.marktplaats.nl/368139261. De wielen en trekboom kunnen na plaatsen gedemonteerd worden (da's me namelijk veel te link om te laten zitten). Waarvoor ik nog een beetje bang ben is dat ze met z'n vieren uit zo'n ruif moeten eten. Ze hebben dan hun hoofden best dicht bij elkaar. Ik heb in de beide groepen 1 erg dominante merrie zitten en ben eigenlijk een beetje bang dat zij de hele dagen staan te eten en de anderen niet de kans krijgen. Aan de andere kant zie ik bij mijn buitengroeppaarden dat als je zorgt voor genoeg voer er heel veel rust in de groep is.

avaluna schreef:
Zammie schreef:

Die ronde bogen vind ik al niet prettig uit zien en als je dan een nogal dominante en een zwakke in een kudde hebt, naar ik meen was dat het geval, dan kan d'r wel eens eentje in paniek verkeerd terecht komen, vreselijk... |(

Zou je daar met volwassen paarden (van 5 tot 25 jaar) ook zo snel last van hebben? Ik moet er niet aan denken dat er wat akeligs gebeurt. We zijn een aantal jaren geleden een jaarlinghengst verloren door het vastzitten in zo'n voerhek bij een opfokstal. Ik wil dat niet nog eens meemaken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:19

Was wel zo'n soort, waar dat paard in vast zat. Die was erin gesprongen en met de buik bovenop zo'n beugel gekomen.
Die andere in de link (de bovenste 2) lijken me een stuk veiliger, maar wie ben ik...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:25

@ Zammie, ooh dat topic van laatst :oo echt zo zielig...

TS, ik hoop dat je iets veiligs kan vinden voor je paarden :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:52

Ik heb al gezocht naar dat topic, maar kan hem niet vinden... Was echt heel erg schokkend...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:03

wij hebben op stal http://www.zeldenruststables.nl hooi kussens deze maak je aan hekken vast met muskaton haken en hooi kliko's deze kun je naar je hooi toe rijden vullen en weer terug zetten dus morsen met hooi bij het vullen word een stuk minder.

ze bevallen erg goed we hebben altijd 1 voer plaats meer dan aantal paarden/pony's omdat er 1 iet wat voernijt heeft en anders gaat jagen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:11

Zammie schreef:
Was wel zo'n soort, waar dat paard in vast zat. Die was erin gesprongen en met de buik bovenop zo'n beugel gekomen.
Die andere in de link (de bovenste 2) lijken me een stuk veiliger, maar wie ben ik...

Daarvan vind ik dat dak zo eng! Is gewoon een blikken golfplaat die werkt als een mes als ze er tegenaan komen. Ik zal zelf wel ff op zoek gaan naar het topic. Zit natuurlijk niet te wachten op ellendige gebeurtenissen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:34

Zelf ga ik voor die speciaal voor paarden uit de link die ik geplaatst heb, die lijken mij toch het meest veilig.