Zwarte tong? help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjofaba

Zwarte tong? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:03

heei!

mijn paard staat 24/7 op een kaal stuk rot land met nog 10 andere paarden, ze worden wel regelmatig ( iedere week ongever ) omgeweid naar een ander land, maar daar unenn ze 1 dag normaal eten en dan staat t weer echt tot aan de grond helemaal kaal, ik train 6dagen in de week best inspannend voor haar echt trainen voor wedstrijden enso niet recreatief
daarnaast krijg zij allen na zware inspanning 1schep subli sportbrok en 1schep pavo winners sport fit muslie dit omdat ze daar even meer energie van krijgt omdat ze van nature al niet helemaal zpo snel is,

nu zag ik laats toen ze me hand af zat te likken dat ze een hele zwarte tong heeft,
lees wel echt zwart, niet zo van ze geeft een lik aan de grond van de prut en er zit wat prut op der tong maar echt zwart vanuit het midden tot naar de zijkant van de tong en daar stopt het dan, is wel grote plek bijna der hele tong,

toen ik op het land liep, zag ik dat een shetlander die er loopt ook zon zwarte tong had, en nog een ander paard had het ook, de rest van de paarden weet ik niet daar ga ik niet zomaar in de bek zitten kijken, dit zag ik omdat ze gaapte, wel hebben ze echt voldoende altijd vers water, wat gewoon mooi helder enzo is wel is het slootwater maar uit zon tocht wat goed door stroomt de hele dag door, ook hebben ze op het land een zoutblok.

nu is mijn vraag dus, weet iemand hoe dit komt? ik zelf denk dat ze een gebrek heeft aan iets ofzo, ze krijgt geen hooi of kuil hier komt binnekort wel verandering in, maar ik vind eht toch wel erg vreemd schrok er wel van, weet iemand mischien wat het is en wat ik eraan kan doen?

groetjes!

Vithou

Re: Zwarte tong? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:04

Ik zou de DA bellen..
Via pc beoordelen is niet te doen bijna.

Wat bedoel je precies met rot land?
Paard met vergiftiging ooit op stal had ook een hele donker roze tong gekregen..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:11

Als de slijmvliezen gewoon normaal roze zijn denk ik toch echt dat het van de grond komt. Om precies te zijn het scheiden van het gras en het zand. Vooral als het gras stoffig is krijgen paarden snel een zwarte tong. En vooral omdat ze het allemaal hebben denk ik niet dat het een aandoening is, tenzij ze allemaal dezelfde vergiftiging hebben.. Maar dat lijkt me vreemd. Wel zou ik het even in de gaten houden, als het erger word of erg lang aanhoud toch even de DA bellen. En bellen kan trouwens nooit kwaad, je kan altijd even telefonisch om raad vragen. :)

Edit: Ik vergat dat het ook een mineralen tekort kan zijn, paarden gaan dan vaak aan de grond likken, en het gevolg daarvan is dus een donkere tong.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 13-08-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:11

dat hebben die van mij ook van op de wei te staan hoeft geen prut of iets aan te hangen dat hebben ze wel vaker. ik zou me niet te druk maken

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:12

met rot land bedoel ik van, het groeit allemaal niet meer, de staleigenaar wil er niet veel meoite voor doen enzo en is klein stukje met veel paarden en dat wordt om de week omgeweid, maar tis geen fijn land veel kale plekken, geen onkruid ofzo,

ja haar tong is echt zwart het is de laatste tijd wel wat minder zwart geworden maar nogsteeds wel zwart, ik dacht dat het een gebrek was aan vitamine of iets.
Miracle, bedankt voor de tip dan ga ik morgen toh maar even mn DA bellen voor wat informatie
Minjon schreef:
Ik zou de DA bellen..
Via pc beoordelen is niet te doen bijna.

Wat bedoel je precies met rot land?
Paard met vergiftiging ooit op stal had ook een hele donker roze tong gekregen..

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:15

Misschien kun je een keer een foto kunnen maken? Ter verduidelijking. Ik heb er namelijk nog nooit eerder van gehoord en ben wel benieuwd naar hoe het er uitziet :j

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:30

haha okee ik zal morgen even proberen een foto te maken, maar ik weet niet of het lukt, ze doet zowieso al niet de mond open dus even kijken of het lukt met likken en dan foto maken,

als het lukt plaats ik de foto morgen!
Sabin_e schreef:
Misschien kun je een keer een foto kunnen maken? Ter verduidelijking. Ik heb er namelijk nog nooit eerder van gehoord en ben wel benieuwd naar hoe het er uitziet :j

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:37

staan er veel paardebloemen in de wei?
daar krijg je ook zwarte vingers van...
mischien het paard een zwarte tong

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:39

Wat voor palen heb je om de weide? Onze Welsh vindt onze weidepalen fijn om aan te likken en zij krijgt daar ook een zwarte tong van. De liksteen vindt ze niet interessant.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 16:22

eeen foto maken is niet gelukt, je ziet niet eens dat het een tong is alleen een zwarte waas, helaas!
alleen zodra ze weer omgeweid zijn staan er wat paardebloemen in de wei, en het zijn geloof ik niet van die geteerde palen, zal morgen eens even goed opletten wat voor aplen we hebebn,

bedankt!

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:52

Mijn paard staat 2 uurtjes per dag op de wei,
en als ik haar er van af haal heeft ze ook meestal en zwarte tong ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:58

Als onze paarden het land kort hebben en dan door grazen krijgen ze ook een zwarte tong.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:26

Die van mij had ook altijd een mooie zwarte tong als hij van een kort land kwam :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:47

Als ze aarde likken of eten krijgen ze een zwarte tong. Je wordt, als ze net aan de grond hebben gezeten, zelf ook zwart als ze vervolgens jou gaan aflikken. Meestal gewoon modder dus, zeker als ze op een kaal stuk land staan en de laatste grassprietjes moeten eten.

Is jouw paard mager? Of ziet hij er gewoon goed uit? Als hij te mager is zou bijvoeren met hooi wel eens nodig kunnen zijn, en een oplossing voor gebrek aan structuur/vezels/maagvulling.

Als je paard het vooral van het krachtvoer moet hebben en niet van de vitaminen en mineralen in het ruwvoer of gras, dan moet je eigenlijk voeren wat op de zak staat. Meestal is dat toch wel berekend op 2 tot 3kg krachtvoer per dag, goed verdeeld over meerdere kleinere porties zodat de vitamines goed verspreid worden opgenomen en het paard niet te veel krachtvoer in een keer krijgt.

Hier thuis staat er ruim voldoende gras, maar van het voorjaar gingen ze toch kuilen graven in de paddock (het jaar daarvoor ook in de wei) en dan aarde eten. In de winter, met veel hooi/voordroog deden ze het niet.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 08:24

heeii,

ja mijn paard is wel mager, naja echt maer niet je zegt niet van jeetje dat paard is mager, maar tis een fries en voor haar type moet ze echt wel wast dikker zijn, ja ook als het regent en ik ga rijden dan poets ik in stal en dan duikt ze gelijk in het stro en gaat dat op eten dat heeft ze evrder nooit gedaan alleen als ik net opgestrooid had gaat ze van die lekekre strootjes eruit zoeken, nu pakt ze gelijk de eerste de beste hap stro die ze te pakken krijgt, we gaan dus toch maar naar de staleigenaar om te melden dat ze snachts gewoon naar binnen moet,

bedankt voor je reactie ik denk zelf ook dat het hier door komt

joyce B schreef:
Als ze aarde likken of eten krijgen ze een zwarte tong. Je wordt, als ze net aan de grond hebben gezeten, zelf ook zwart als ze vervolgens jou gaan aflikken. Meestal gewoon modder dus, zeker als ze op een kaal stuk land staan en de laatste grassprietjes moeten eten.

Is jouw paard mager? Of ziet hij er gewoon goed uit? Als hij te mager is zou bijvoeren met hooi wel eens nodig kunnen zijn, en een oplossing voor gebrek aan structuur/vezels/maagvulling.

Als je paard het vooral van het krachtvoer moet hebben en niet van de vitaminen en mineralen in het ruwvoer of gras, dan moet je eigenlijk voeren wat op de zak staat. Meestal is dat toch wel berekend op 2 tot 3kg krachtvoer per dag, goed verdeeld over meerdere kleinere porties zodat de vitamines goed verspreid worden opgenomen en het paard niet te veel krachtvoer in een keer krijgt.

Hier thuis staat er ruim voldoende gras, maar van het voorjaar gingen ze toch kuilen graven in de paddock (het jaar daarvoor ook in de wei) en dan aarde eten. In de winter, met veel hooi/voordroog deden ze het niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:49

Mijn paard en de paarden waarbij hij in de wei staat hebben ook een zwarte tong, komt gewoon van de aarde die ze scheiden van het gras.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:43

Ts ik zou toch ook maar iets van olie of sandklear (?) of zo over het voer doen. Friezen zijn gevoelig voor zandkoliek. Als ik je verhaal zo lees hebben de paarden veel te kort aan ruwvoer en dan is het onvermijdelijk dat ze het gras zo kort afgrazen dat ze veel zand binnen krijgen. Dat je paard gelijk in de box begint te eten van het stro, met happen tegelijk, dan heeft ze honger.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:52

Ik vind sowieso wel dat ze hooi dan moeten krijgen, maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard er op reageerd, geen hooi ofzoo, als hij gwn normaal doet zegmaar hou ik mn mond al(A) Ik denk dat het van de grond komt, want als hij geen zieke indruk maakt, valt het(denk ik) opzich wel mee.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:57

Als het paard echt stro al gaat eten moet je gewoon bijvoeren me hooi of voordroog.
Mijn pony staat alleen op een stuk weiland (met andere paarden om zich heen) en er staat ook kort gras op, maar eigelijk nog redelijk veel(wei ziet er nog volledig groen uit)
Ze is nogal dik, maar we voeren haar nu toch voordroog bij.
Vooral omdat ze het liever eet dan gras maar ook omdat er niet veel gras meer is.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:28

je zou naar een andere stal kunnen?