Klopt dit? Fructaangehalte of suikers minder 's nachts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Klopt dit? Fructaangehalte of suikers minder 's nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:13

Hallo,

Ik heb een gesprek gehad met een kennis die een opleiding heeft gevolgd ivm natuurlijk paarden houden. Hij weete mij te vertellen dat het fuctaangehalte en de suikers in het gras 's nachts zeer laag staan. En dat voornamelijk de suikers bijna uit het gras zijn.

Zou dit kunnen kloppen?

Groetjes

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:22

Ja dat klopt, overdag vind de fotosynthese reactie plaats in gras, omdat deze beschikt over bladgroenkorrels.

De fotosynthese reactie:
Afbeelding

's Nachts gaat deze reactie de andere kant op omdat er dan geen licht of andere vorm van energie is om deze reactie plaats te laten vinden. De glucose wordt dan dus weer omgezet in koolstofdioxide en water. :) Vandaar ook dat het klopt dat het suiker en fructaangehalte 's nachts lager is als overdag. :)

Glucose + zuurstof --> water + koolstodioxide + energie

Daarom moet je ook uitkijken als overdag de zon veel schijnt maar het 's nachts vriest, het suikergehalte in het gras wordt dan heel hoog omdat de verbranding dan maar voor een heel klein deel kan plaats vinden. :)

Ik hoop dat het zo duidelijk is. ;)

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:37

Ik kan geen duidelijkere uitleg krijgen !!!

Super!

Bedankt!

Marion71

Re: Klopt dit? Fructaangehalte of suikers minder 's nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:56

Begin vd nacht is het toch nog hoog en aan het eind, dus begin van de morgen het laagst? De boeren hier maaien namelijk bij voorkeur eind van de dag, dan bevat het gras de meeste voedingsstoffen. Zij laten het allemaal analyseren om te bepalen wat ze aan krachtvoer bij moeten voeren. Kunnen we eigenlijk nog wat van leren in de paardenhouderij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:57

Het is maar wat je wilt, een koeienboer wil zoveel mogelijk in het hooi of in de kuil hebben zitten. Bij een paard zijn het vooral de vezels die voor maagvulling moeten zorgen, als je brok geeft, kan hij daar zijn mineralen en vitamines uit halen...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:09

Waarom zou je zo arm mogelijk ruwvoer geven om vervolgens brok bij te voeren als je die laatste kunt beperken door de kwaliteit van je ruwvoer te verhogen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:12

Marion71 schreef:
Waarom zou je zo arm mogelijk ruwvoer geven om vervolgens brok bij te voeren als je die laatste kunt beperken door de kwaliteit van je ruwvoer te verhogen?

Omdat er brok/muesli is wat weinig suikers bevat, waardoor over hele linie je paard veel minder suikers binnen krijgt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:14

Mss ligt het aan mijn wijntje, maar deze snap ik niet brainless. Omdat brok suikers bevat, krijgt je paard weinig suikers binnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:18

Er zijn soorten brok die weinig suikers bevatten, dus kun je daarvoor kiezen.
En kuil of voordroog bevat meer eiwitten dan hooi. Als je grofstengelig of oud hooi hebt, is dat maagvulling, en de rest doet de brok.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:18

fructaan of tewel suikers bezorgen je paard hoefbevangenheid ....
dit heeft niets met voedingsstoffen te maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:20

@Marion
hahaha ik zit ook al aan de rosé....
Als je "goed" hooi voert, krijgt je paard relatief veel meer suikers binnen, dan met "slecht" hooi waarnaast je een halve kilo (suikerarme) biks voert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:21

Wat je wilt is dat je paard in de winter de hele dag door wat te eten heeft. Dit omdat een paard van nature de hele dag door eet.
Fructaan zal het probleem niet zijn, maar bij sommige rassen is het eiwit een probleem. Dus een koeienboer (die heel veel mest, om voedzame kuil te krijgen voor een koe die veel melk moet produceren) als voorbeeld te nemen hoe je hooi, kuil of voordroog voor paarden zou moeten winnen, is niet ideaal...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:26

Wat is het probleem van eiwitten? Eiwitten krijgen altijd de schuld, zoals mijn da zo mooi zegt.
Eiwitten hebben ook niks te maken met suikers. Oud hooi bevat idd bijna niks, alleen vezels. Natuurhooi daarentegen bevatten veel suikers (door de vertraagde groei houdt de stengel fructaan vast) maar weinig eiwitten, vitaminen en mineralen. Hooi of kuil van bemeste weide bevatten relatief weinig suikers maar betrekkelijk veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Logisch want die laatsten worden toegevoegd aan de grond en opgenomen door de planten. Kun je weinig suikers hebben in je ruwvoer, dan zou je dus 's morgens vroeg moeten maaien en je weide verantwoord bemesten. Je ruwvoer analyseren is dan heel verstandig. Als krachtvoer moet je dan pure granen voeren (melasse is nodig om de brok te binden).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:27

wiseguy15 schreef:
Daarom moet je ook uitkijken als overdag de zon veel schijnt maar het 's nachts vriest, het suikergehalte in het gras wordt dan heel hoog omdat de verbranding dan maar voor een heel klein deel kan plaats vinden. :)

Ik heb er een kleine aanmerking bij.
Als het vriest, wordt zetmeel omgezet in glucose. Dit is een reactie die zorgt dat een plant niet zo gauw bevriest. Je ziet dat bijv. ook bij aardappelen, die worden zoet als je ze in de vorst legt; of bij boerenkool, die smaakt dan ook lekkerder nadat de vorst erover is gegaan.
Het gaat dus niet om het verbrandingsproces maar om de omzetting van een complexe koolhydraat in een enkelvoudige.
Hoe het precies met fructaan zit, weet ik niet precies, maar ik denk dat het een soort 'tussenproduct' is; fructaan is weliswaar een complexe koolhydraat maar de ketens zijn echt veel korter dan zetmeel en cellulose en daardoor krijg je wellicht hetzelfde effect een beetje als bij glucose/suikerconsumptie; een plotselinge piek in het glucosegehalte in het bloed.

Overigens is de verbranding 's nachts in planten maar minimaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:30

Cassidy schreef:
Het is maar wat je wilt, een koeienboer wil zoveel mogelijk in het hooi of in de kuil hebben zitten. Bij een paard zijn het vooral de vezels die voor maagvulling moeten zorgen, als je brok geeft, kan hij daar zijn mineralen en vitamines uit halen...

Ik wil voor mijn paard ook zoveel mogelijk voedingsstoffen in het hooi/kuil. Dus wat wil je nu helemaal zeggen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:31

Interessant. Ik wist alleen te vertellen dat dit in het voorjaar wel zo was. Maar hoe en waarom... :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:33

Het risico op hoefbevangen kan bij een zonnige dag met vorst zelfs groter zijn dan in het voorjaar. Erg gevaarlijk, dus.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:34

Cassidy schreef:
Wat je wilt is dat je paard in de winter de hele dag door wat te eten heeft. Dit omdat een paard van nature de hele dag door eet.
Fructaan zal het probleem niet zijn, maar bij sommige rassen is het eiwit een probleem. Dus een koeienboer (die heel veel mest, om voedzame kuil te krijgen voor een koe die veel melk moet produceren) als voorbeeld te nemen hoe je hooi, kuil of voordroog voor paarden zou moeten winnen, is niet ideaal...

Als een paard veel suikers in zijn darmen heeft en verhoudingsgewijs weinig vezels, kan de darminhoud gaan rotten (op zich een normaal proces in de vertering). Er zijn dan zoveel suikers, dat die niet snel genoeg opgenomen worden uit de darmen. Darmbacteriën zullen deze suikers gaan verteren en doen het hier zó goed op, dat ze veel afvalstoffen produceren (endotoxinen). Deze endotoxinen worden uit de darmen opgenomen in het bloed. Zij veroorzaken daar kleine stolseltjes die de hele kleine haarvaatjes in de laminae gaan verstoppen en daar een ontstekingsreactie gaan geven. Ik hoop dat ik het zo correct beschreven heb, maar eiwitten zijn niet de oorzaak van hoefbevangenheid, maar suikers.

Hoe dan ook, veel vezel zal het risico op hoefbevangenheid verminderen.De darminhoud is minder 'zoet' waardoor de bacteriegroei niet overmatig is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:37

beantsje schreef:
Cassidy schreef:

Als een paard veel suikers in zijn darmen heeft en verhoudingsgewijs weinig vezels, kan de darminhoud gaan rotten (op zich een normaal proces in de vertering). Er zijn dan zoveel suikers, dat die niet snel genoeg opgenomen worden uit de darmen. Darmbacteriën zullen deze suikers gaan verteren en doen het hier zó goed op, dat ze veel afvalstoffen produceren (endotoxinen). Deze endotoxinen worden uit de darmen opgenomen in het bloed. Zij veroorzaken daar kleine stolseltjes die de hele kleine haarvaatjes in de laminae gaan verstoppen en daar een ontstekingsreactie gaan geven. Ik hoop dat ik het zo correct beschreven heb, maar eiwitten zijn niet de oorzaak van hoefbevangenheid, maar suikers.

Hoe dan ook, veel vezel zal het risico op hoefbevangenheid verminderen.De darminhoud is minder 'zoet' waardoor de bacteriegroei niet overmatig is.

helemaal juist....n 10met ngriffel en n kus van de juf...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:38

Prima verwoord, Beantsje!

Je was me net voor, Papagroom

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:41

Beantsje, dank voor de aanmerking, dit biedt uitleg waarom er zoveel paarden bevangen worden in het voor of naseizoen. Niet de paarden die dag en nacht buitenlopen, maar de paarden die 's morgens op de wei gaan en zeker na een koude nacht en zeker op een kortgevreten wei. Die armetierige sprietjes willen zoveel mogelijk fructaan vasthouden als ze kunnen voor hun groei. Daarom worden bijna meer paarden bevangen op een kort weitje, die af en toe naar buiten mogen (vooral na een koude nacht), als paarden die de hele dag en nacht buiten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:44

Als je het over hoefbevangenheid hebt, geef ik jullie helemaal gelijk.
Toch vreemd dat er paarden zijn (vb Quarters) die bij eiwitrijk kuil onder de bulten komen te zitten....volgend de DA gevolg van te eiwitrijk voer?
En alle eiwitarme brok die op de markt wordt gebracht voor westernrassen en andere sobere rassen is natuurlijk ook allemaal woolly marketing....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-08-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:47

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:25

Cassidy schreef:
Toch vreemd dat er paarden zijn (vb Quarters) die bij eiwitrijk kuil onder de bulten komen te zitten....volgend de DA gevolg van te eiwitrijk voer?
En alle eiwitarme brok die op de markt wordt gebracht voor westernrassen en andere sobere rassen is natuurlijk ook allemaal woolly marketing....

Maar ze worden er niet ziek van. Overigens zijn die bultjes een overgevoeligheidsreactie. Als je wilt weten waarvan dat komt, zou je dat heel snel (vaak is het snel weg) moeten onderzoeken. Het zou best een reactie kunnen zijn die veroorzaakt wordt door de grassoort die veel eiwit bevat ipv het eiwit zelf. Ik moet bekennen dat ik heel weinig van de westernrassen afweet. Ik geloof je direct als je zegt, dat deze paarden gevoelig zijn voor eiwitten.
Inspelen op deze vermoedens doen voerfabrikanten natuurlijk graag. Mijn draversbrok van Havens is ook eiwitarm. Die brok is er dus al lang, maar sommige soorten worden gepropagandeerd alszijnde eiwitarm.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:04

Cassidy schreef:

Dat kan ik dan weer niet snappen. Eiwitten zijn de bouwstenen voor spieren. En als het iets is wat quarters hebben en moeten maken dat is het dat wel. Hoe wil ik dan spieren op mijn paarden krijgen als ik weining eiwitten mag geven?