Winterpaddock ''paradijs'' tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Winterpaddock ''paradijs'' tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:40

Hoi,

Het duurt nog even maar toch... de winter :Y)
Ik ben vorig jaar met mijn pony en paard verhuisd. Ze staan nu 24/7 weer buiten. In de zomer overdag op het land en dan op de paddock. Ook in de wintermaanden staan op een paddock 3 pony's en een E-paard. Land is te nat. Natuurlijk krijgen mijn paarden de buiten de paddock ook beweging en opdrachtjes.

In het topic over paddockparadijs en hooinetten/-bakken idee al wat leuke tips gelezen.

Ben nu op zoek naar tips/advies om van ons winterpaddock ook een klein soort paardenafleidings''paradijs'' te maken. In de paddock staat een soort van schuilgelegenheid voor droge voeten in de ene hoek. Een waterbak aan de ene kant en hooibak (met maas) weer aan de andere kant in de hoek. Paddock kan vrij nat worden als het dagen achter elkaar regent. Ze kunnen op een stuk droog staan hoor (doen ze nooit echt).

Wie heeft er leuke tips of advies voor onze paarden in de winter op de paddock? Het midden van de paddock is speel-samen plek. Een van de ruinen speelt heel graag. Die ruimte moet vrij blijven om te kunnen ravotten. Een bal of andere attributen spelen ze niet mee :o Een boomstam/houtblok zou kunnen en wilgentakken geven om de zoveel tijd. Liksteen is niet populair.

Wie is hier crea de bea
PB mag ook met ervaring
Dank je wel.

Willeke

SanneK

Re: Winterpaddock ''paradijs'' tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:19

Misschien zou je een grote trekkerband kunnen vullen met zand zodat ze daar op kunnen staan en klimmen?
Verder weet ik nog niet zoveel :+

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:43

Hoi,

Bedankt, dat is een leuk uitvoerbaar en praktisch idee. Dit bedoel ik nu aan waardevolle tips, had ik zelf niet opgekomen.
Ze houden van verhoging, band hebben we liggen en zandlaagje hebben we er net bijgekregen. Dit zou een goeie oplossing kunnen zijn als vervanging voor een berg zand (kostentechnische aspect).

Gr Willeke

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:52

Ik volg dit even :D Hier ongeveer dezelfde situatie maar dan + 3 Shetjes die de boel afbreken :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:55

Ik volg ook, mijn paddack is ook nog niet klaar voor de winter.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:13

mijn shet zit voorlopig nog alleen op de weide, dus zoek ook leuke bezigheids-ideetjes :)

een hooinet in de weide leggen vind ik ook leuk,
kunnen ze mee spelen en knabbelen... (wel ergens aan vastmaken dat ze niet vaszitten met hun hoeven)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:23

Ik kwam zomaar op nog een idee :+
Je zou pallets op kunnen stapelen in een soort trapvorm/ piano achtige trap.
Alleen dat moet je dan natuurlijk nog wel even goed verstevigen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:51

schuurpaal met autobanden er omheen. Moet wel een flink stevige paal zijn die ook diep de grond in staat, anders valt ie misschien om ;)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:03

grote skippybal valt ook altijd wel in de smaak!
of zo'n combinatie speelbal/liksteen.
uhm...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:04

SanneK schreef:
Ik kwam zomaar op nog een idee :+
Je zou pallets op kunnen stapelen in een soort trapvorm/ piano achtige trap.
Alleen dat moet je dan natuurlijk nog wel even goed verstevigen.

klinkt gevaarlijk :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:25

Afbeelding

Ik heb zo'n voetbal en de paarden blijven er mee spelen. Ik heb 'm nu zo'n drie jaar en heb er 1x een nieuwe hoes voor besteld. Voor de rest onverwoestbaar! Foto heb ik overigens van i-net geplukt....

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:55

Leuke tips, dat van die pallets zie ik niet zo voor mij. Misschien nog iets van stuk boomstam of zo. Het hoeft ook niet ''blijvend'' te zijn, afwisseling is ook goed. Wat heb je voor bal, wuswa? Die ziet er wel stevig uit met zo'n hoes namelijk. Een van de pony's is als de dood voor de skippybal. Dat wordt wel lastig, denk ik.

Verder doen wilgentakken het ook altijd goed in de winter. Die kan ik niet dagelijks geven (heb ik niet zo bij de hand).

Iemand nog een leuk idee voor een ''spoorzoek'' actie. Bijvoorbeeld verstoppen van wortels/appels (wel veilig)?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:34

Je zou hooinetten op kunnen hangen met daar stukjes appel of wortel of evt brood in.
Dat werkt bij mijn pony's iig erg goed :) vinden ze erg leuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:10

We hebben wat fruitbomen en die worden elk jaar flink teruggesnoeid. De takken worden in de loop van de winter in de paddock gelegd, kunnen ze zich op uitleven. Als er mensen zijn (we zitten naast een tuinvereniging) die een flinke knoest / stam hebben vraag ik ze ook altijd of ik wat mag, dat leg ik er dan ook in. Dus niet alles tegelijk, maar stukje bij beetje. De wilgentakken hebben ze zo op, maar die zijn inderdaad ook altijd welkom. Dus ik zou zeggen, ga langs bij een fruitteler (enigzins biologische dan lijkt me wel gewenst).

We hebben een stukje tuin daar heb ik nu voederbieten op staan. Voederbieten bieden dus ook veel knaagafleiding en zijn bovendien lekker naast het hooi /kuil. Hooinetten heb je al, hebben wij ook, met van die kleine gaatjes.

Ik weet niet of je naast je bak/paddock/land een beetje ruimte over hebt voor bijv twee geiten maar die zorgen ook altijd voor erg veel afleiding. WE hebben hier wel eens logees gehad, echt dikke lol, de pony's aan de ene kant van de paddock, de geiten aan de andere kant. Ik durfde ze niet bij elkaar in te doen :=

Pallets stapelen zou ik nooit aan beginnen, veel te gevaarlijk, paal met banden eromheen is inderdaad ook prima idee, tractorband vind ik ook een beetje eng eerlijk gezegd.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:18

Een boei aan een touw hangen zodat ze daarmee kunnen spelen?
een hooi net hoog hangen zodat ze wat meer moeten doen voor hun eten?
een boom stam neerleggen ofzoo?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:22

Of een stevig fles vullen met steentjes en die ophangen, heb je een rammelaar :+