Zaagsel van een houtzagerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Zaagsel van een houtzagerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:18

Hallo,

Een hele tijd terug al eens een opmerking van iemand gelezen over de gevaren van houtmot/zaagsel bij een houtzagerij vandaan. Weet iemand de gevaren en staat het ook ergens zwart op wit?

b.v.d. daffie

daffie1986

Re: Zaagsel van een houtzagerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:21

Ja ik meen me dus iets te herinneren over een geperforeede maag of darm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:24

het is voor de longen vooral niet goed,te stoffig.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:24

splinters!! en dus slokdarm maag en darmproblemen als je paard ze eet. Nog maar niet te spreken over de rotzooi in de hoeven, als daar een keer een scheurtje ofzo in zit!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:25

en weet er misschien ook iemand of dit ergens zwart op wit te vinden is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:30

Het is een feit dat dat spul stoffig is
Het is een feit dat zaagsel scherp is als ze het eten
Het is een constatering dat de paarden vaker hoefzweren hebben als ze op dit zaagsel staan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:34

@ Mizora: Een kennis wou haar paard daarop zetten, want het was gratis. Toen vertelde ik dus dat dat slecht was, zij dat vervolgens tegen haar man gezegd en nu heeft ze ruzie met hem omdat vlas volgens hem te duur is en dit gratis en 't was allemaal onzin volgens hem. Dus nu vroeg ze of dat ergens zwart op wit stond

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:39

Wij hadden een zagerij en hebben nu een schaverij. Mijn paard stond destijds op zaagsel uit de zagerij. Mijn man zocht zelf uit welk zaagsel hij mee zou nemen, want idd, veel soorten zaagsel zijn niet geschikt. Te fijn, te stoffig, soms te harde en/of giftige houtsoorten. Het kan dus alleen als de eigenaar van de zagerij verstand van paarden heeft en regelmatig geschikt hout heeft.

Zaagsel uit de schaverij heb ik nooit gedaan, is me idd veel te fijn, bovendien de meest 'vreemde' houtsoorten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:42

Als het paard in een goed geventileerde stal staat, goede hoeven heeft, geen zaagsel eet en absoluut niks aan de longen heeft kan het wel. Een handelaar had haar paarden er ook op staan. Ze had alleen wel vaker last van hoefzweren die ze moest laten weghalen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:26

Als je niet eens een normale bodembedekking kan betalen (hier in de buurt zijn balen vlas 5 euro!) moet je geen paard nemen.

Zaagsel uit de houtzagerij is gewoon weg troep tenzij je snel van je paard af wilt zijn. Het staat nergens zwart op wit, zou ook niet weten waarom dat zou moeten.
Ik hoop dat de eigenaren dit inzien en gewoon een baaltje vlas gaan gebruiken...paarden kosten nou eenmaal geld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:29

Nou ja, wat ik zei he, sommige zagerijen produceren wel mooi zaagsel, zijn meer krullen dan zaagsel hoor, en als 't dan niet van hardhout is, dan kan 't dus wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:20

Mijn ervaring is dat al het zaagsel voor 80% uit stof bestaat.
Ik heb het vroeger zelf staan scheppen met een mondkapje voor omdat het zo enorm stoffig was. En vervolgens werd het zonder pardon in de box gegooid. Gelukkig weet ik 20 jaar later dat dat nou niet bepaald gezond is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:06

Wat dacht je waar je zaagsel uit pakken vandaan kwam? Juist. Dat wordt allemaal opgekocht door de All Span en andere firma's.

Stof uit zaagsel is minder schadelijk dan bijv. stof uit stro (dat zijn schimmels). Dat laatste komt veel dieper in de longen. Hoe minder stoffig hoe minder vocht het opneemt, maar hoe beter voor je paard. Als ik een pak zaagsel in een stal gooi, kom ik ook nog wel stukje hout e.d. tegen hoor en ook stuift het nog. En dan heb ik het over All span.
Paarden die gevoelig zijn voor hoefzweren zullen daarvan eerder last hebben bij een zaagsel- of vlasstal. Dat geldt ook voor rotstraal bijv. Wat dat betreft is stro (welke soort dan ook) het beste.

Bij een goed geventileerde stal zou ik er niet zo'n moeite mee hebben, tenminste als het voornamelijk Noord-europees hout is. Opstrooien als de paarden niet op stal staan is altijd verstandig.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:56

waarom word er gekozen voor zaagsel of vlas in dit geval?

stro is ook prima en nog goedkoop ook. ik gebruik beide, op het plas gedeelte leg ik eerst een laag zaagsel uit een geperst verpakt pak, daarover gewoon door de hele stal stro, voor een baal stro betalen we hier twee euro.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:03

Marion71 schreef:
Wat dacht je waar je zaagsel uit pakken vandaan kwam? Juist. Dat wordt allemaal opgekocht door de All Span en andere firma's.

Stof uit zaagsel is minder schadelijk dan bijv. stof uit stro (dat zijn schimmels). Dat laatste komt veel dieper in de longen. Hoe minder stoffig hoe minder vocht het opneemt, maar hoe beter voor je paard. Als ik een pak zaagsel in een stal gooi, kom ik ook nog wel stukje hout e.d. tegen hoor en ook stuift het nog. En dan heb ik het over All span.
Paarden die gevoelig zijn voor hoefzweren zullen daarvan eerder last hebben bij een zaagsel- of vlasstal. Dat geldt ook voor rotstraal bijv. Wat dat betreft is stro (welke soort dan ook) het beste.

Bij een goed geventileerde stal zou ik er niet zo'n moeite mee hebben, tenminste als het voornamelijk Noord-europees hout is. Opstrooien als de paarden niet op stal staan is altijd verstandig.

Ik denk dat dat zaagsel wel anders wordt opgevangen dan bij de houtzagerij waar het niet opgehaald wordt.
Wij stonden niet voor niets met mondkapjes op zaagsel te scheppen het werd gedumpt in een container en soms was het zo erg dat je elkaar niet eens meer zag. Het was absoluut niet vergelijken met zaagsel wat bewerkt is en netjes in ingepakt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:16

Bij het overgrote deel van de zagerijen en schaverijen wordt het zaagsel wel afgezogen, is ook verplicht, een afzuiginstallatie, vervolgens komt het in een container die weer opgehaald wordt door een verwerkingsbedrijf, en inderdaad..............het zaagsel dat er voor geschikt is wordt gebundeld en gesealed aangeboden als stalbedekking hoor.

Ander zaagsel wat niet geschikt is wordt geperst tot platen of pellets, voor houtkachels en houtgestookte cv's.

Er zijn nog meer toepassingen maar die ken ik niet zo uit m'n hoofd.

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:41

stoffig scherper en ruikt meer dus gaan het eerder eten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:27

De oude stal waar ik stond had ook ooit uit knieperigheid zaagsel uit een zagerij.... |WAT EEN DRAMA!!!
Paarden gingen hoesten kregen zoolweren, waren bedekt onder een laag stof.....wat een klotezooi.
Gauw weer overgegaan op gewoon plosplan en aubiose. Wel duurder maar veel beter.

Ik persoonlijk vind het een belachelijke besparing van de kosten van je paard.En het zaagsel wat aangeboden wordt als stabedekking in balen is echt niet hetzelfde als het "afval" wat je voor niks krijgt bij zo'n zagerij.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:38

Ik maak ook het onderscheid tussen zaagsel en schaafsel. Als er een groot deel schaafsel tussen zit, dan heb je troep en ellende.

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:59

@marion: maar schaafsel stoft toch minder dan zaagsel? Bij schaafsel denk ik aan grotere stukken, krullen zelfs.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:17

vergeet sowieso de verhoogde risico op klebsiella ( bacterie) niet!

Alleen daarom al zou ik geen risico nemen :n

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:42

@Splinter: Wil je even uitleggen wat dat is die bacterie en wat die doet? Als ik nu genoeg argumenten kan vinden van iedereen dan stuur ik haar wel de link zodat ze dit kan lezen en haar man ook.

gr daf

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:36

klebsiella is een bacterie die in zaagsel kan zitten, het is een grondbacterie en kan zich aan boomschors hechten als deze uit het bos gesleept wordt zeg maar,

zo kan het in het zaagsel terecht komen, koeien krijgen er bv mastitis van,
maar voor mensen kan het ook gevaarlijk zijn!

anders even googlen op klebsiella infectie oid ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:00

Wat we zaagsel noemen en als strooisel willen gebruiken, zijn idd houtkrullen. Het fijne hout en dus stof, is veel minder geschikt als strooisel, helemaal van de rode hardhoutsoorten.

@Splinter, die bacterie kan toch ook in het zaagsel in pakken? Ik weet dat het in bulk kan zitten. De grote paarden- en koeienboeren kopen zaagsel (eigenlijk dus krullen) per vrachtwagen vol los gestort. Een bevriende koeienboer heeft jarenlang met de gevolgen van deze bacterie getobt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:13

Het komt vaker voor in B kwaliteit zaagsel ;)
hoor het eigenlijk zelden tot nooit in pakken zaagsel....

maar goed zou idd best kunnen :j Maar wat je zelf al zegt, het komt meestal juist in bulk voor :j