meerdere dillema's.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

meerdere dillema's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 18:10

hallo medebokkers! :D
ik heb meerdere vragen aan jullie!
om te beginnen zal ik alles even uitleggen! :o
ik heb nu een tijdje 3 verzorgpony's : 2 merries en een hengsten veulen.
dat hengsten veulen moet weg want je kan moeilijk een hengst houden op een kinderboerderij! ( het zijn fjorden) nu ben ik natuurlijk verliefd op onze kleine knul maar mijn moeder ook! mijn moeder heeft van af haar 4e zelf paarden gehad en droomd en net zoveel van als ik! mijn paps tsja die wilt ook wel maar dan voor ons! nu is er schuin tegen over onze kinderboerderij( de wilgenhof, schiebroek, rotterdam, Ringdijk! :o ) een muziek school en een begraafplaats nu ligt er achter en tussen dat gebouw en die begraafplaats een stuk grond. van die grond willen ze graag af vanwegen dat ze het steeds moete maaien enzo. nu is mijn vader daarin geintreseerd maar nu begint dillema 1.:
hoe houd je het tegen dat mensen je paarden gaan voeren? mijn idee: de grond is zeg maar een soort van put dus je moet naar beneden als je boven om een hek neerzet en benden een hek of schrik draad dan kunnen ze het wel neergooien maar ze kunnen er niet bij. wat denken jullie?

Dillema 2 :o :
ik heb altijd geleerd dat een veulen maatjes moet hebben om op tegroeien maar wat is een geschikte leeftijd om erbij te zetten(even oud dus rond de 6 maanden of 1 jaar 2 jaar?) en als 2 hengsten met elkaar opgroeien kunnen ze dan beide hengst blijven?

Dillema 3:
wat te doen met mijn verzorgpony's ? ik houd veel van ze maar het is toch wel mijn droom! maar ik wil ze ook niet kwijt!

nou bedankt voor het lezen en als het hier niet goed staat hoor ik het graag!
alvast bedankt mvg Michelle
pb'en mag ook!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:31

vraag 1; mensen die willen voeren doen dat toch wel, ongeacht bordjes, draden e.d.

vraag 2: niet alleen veulens hebben maatjes nodig, ook volwassen paarden :j Voor een jong paard zou ik eerder kiezen voor een gemengde kudde met jonge, maar ook oudere paarden :j

vraag 3: kijk zelf hoeveel tijd je overhoud, met een jaarling kan je niet heel lang bezig zijn, dus heb je in het begin nog genoeg tijd over.

Heeft je moeder ook ervaring met het opvoeden van een jonge hengst? Dat is namelijk heel iets anders als het hebben van paarden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:09

ik zou zo'n veulen zeker niet met alleen een maatje op het land zetten.
Veulens dienen opgevoed te worden door veulens, pubers, tieners , volwassen paarden en bejaarden paarden.
Anders krijg je gewoon problemen in het gedrag en fjorden hebben al zo'n specifiek karakter.

Is er in d eomgeving niet een geschiktere plek voor paarden.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:56

kehdra schreef:
vraag 1; mensen die willen voeren doen dat toch wel, ongeacht bordjes, draden e.d.

vraag 2: niet alleen veulens hebben maatjes nodig, ook volwassen paarden :j Voor een jong paard zou ik eerder kiezen voor een gemengde kudde met jonge, maar ook oudere paarden :j

vraag 3: kijk zelf hoeveel tijd je overhoud, met een jaarling kan je niet heel lang bezig zijn, dus heb je in het begin nog genoeg tijd over.

Heeft je moeder ook ervaring met het opvoeden van een jonge hengst? Dat is namelijk heel iets anders als het hebben van paarden...

ja dat denk ik ook wel

dat allepaardjes maatjes nodig hebben weet ik maar ik bedoelde was er nog een speciale leeftijd?

ja mijn moeder heeft al haar paarden zelf opgevoed etc van veulen tot volwassen ook een hengst!
en bedankt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 01:52

als het allemaal doorgaat, vergeet dan niet een plekje te regelen voor het veulen voor de eerste maanden dat hij van zijn moeder af is,
je kan ze niet op zo'n korte (zicht of gehoors) afstand zetten dan eerst, dan blijven ze roepen en kunnen door de draad heen gaan, zorgt voor meer stress natuurlijk.

en daarna ja dat voeren... bordje ophangen en verder regelmatig gaan kijken
een ander veulen moet er wel bij, wil je er zelf 1 bij kopen dan of heeft iemand anders een veulen dat erbij kan?
hoe doe je dat dan met de huur etc?

vz pony's houden zal vast wel lukken, zoveel heb je niet te doen met een jaarling, wel gewoon voeren en mest scheppen enzo natuurlijk.

maar even andere vraagjes, ben je al achter dat stukje land aan geweest dan?
je zal het moeten huren dan op de 1 of andere manier.

dan omheining, best duur hoor!
in een put, bedoel je laag liggende grond?
zal dat in de winter of herfst begaanbaar blijven?
schuilstal, krijg je daar toestemming voor op die plek?

misschien is het al met al praktischer en niet duurder om het veulen naar een opfok te doen, en later als ruin eventueel terug te zetten bij je verzorgpaarden, of dan alsnog een stukje land huren of paardje op pension ergens.

in elk geval veel succes/plezier, erg leuk zo'n eigen veulen samen!

mariska761

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:02

mies_dummy schreef:
kehdra schreef:

ja dat denk ik ook wel

dat allepaardjes maatjes nodig hebben weet ik maar ik bedoelde was er nog een speciale leeftijd?

ja mijn moeder heeft al haar paarden zelf opgevoed etc van veulen tot volwassen ook een hengst!
en bedankt

misschien,,

als je je paardje dan hengst wilt houden kan je er een ruin bij zetten die wat ouder al is .. dat je daar op kan rijden. ??

Diane_Basje

Re: meerdere dillema's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:50

Ben je toevallig nog op zoek naar (in ieder geval) een hengstveulen om erbij te zetten? Want ik zoek eventueel nog een plekje voor een ponyhengstveulen (welsh A). PB me maar.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:25

Diane_Basje schreef:
Ben je toevallig nog op zoek naar (in ieder geval) een hengstveulen om erbij te zetten? Want ik zoek eventueel nog een plekje voor een ponyhengstveulen (welsh A). PB me maar.

nu nog niet maar ik houd het in gedachten! tanks

en voor de rest iedereen bedankt voor de tips ik werk eraan! ;)

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:12

Ik heb veel ercaring met bordjes ophangen : Niet voeren.
die bordjes hingen om de paar meter. Mensen lezen het maar negeren het. Zo had ik ooit een familie die aan het wandelen was. de kinderen lazen het bordje voor aan de volwassenen en de reactie die ze kregen was: ach dat kleine beetje kan geen kwaad. :+ En zo denken ze allemaal :Y)

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:18

jaa dat is zoo! maar we doen gewoon ons best!

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:31

weet iemand wat een gemiddelde omheining kost?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:41

Op je NIET VOEREN bordjes schrijven; speciaal dieet!!
Of een dubbel hek (paar meter ertussen) maken tussen de mensen en de pony's. Heb ik ook en zo kunnen ze kijken, maar niet aaien of eten erbij gooien.