Verharing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Verharing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:01

Mijn mini pony, een hengstje van 2 jaar oud komt slecht door zijn haar heen. Hij ziet er wel gezond uit, maar het duurt gewoon bijna de hele zomer eer hij compleet van zijn wintervacht af is. En dan kan hij hem dus weer aanmaken. :+

Hoe kan ik dit proces volgend jaar versnellen? Of komt het toch op scheren neer? De haren laten gewoon niet snel los..

JudithO

Re: Verharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:13

Mijn pony's doen er ook lang over. Mijn ruintje die dit jaar 3 is geworden, doet het wel elk jaar iets sneller. Dus volgens mij gaat het wel met de leeftijd steeds iets sneller.
Wel balen voor je dat hij nog niet uit zijn vacht is, bij mij zijn er al 2 weer de zomervacht aan het verliezen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:26

Persoonlijk ben ik niet zo voor het scheren, maar je hebt weinig keus als hij nog half in wintervacht zit en het bijv. al 25/30 graden is in de zomer.

Wat je zowiezo kan proberen, is lijnzaadolie over het voer gieten, iedere dag een klein beetje. Gaan ze mooi van glanzen, goed voor de darmwerking en ook goed voor verwisselen van de vacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:46

JoyCiej007 schreef:
Persoonlijk ben ik niet zo voor het scheren, maar je hebt weinig keus als hij nog half in wintervacht zit en het bijv. al 25/30 graden is in de zomer.

Wat je zowiezo kan proberen, is lijnzaadolie over het voer gieten, iedere dag een klein beetje. Gaan ze mooi van glanzen, goed voor de darmwerking en ook goed voor verwisselen van de vacht.

Durf ik niet aangezien olie ook een echt dikmaker is.. En ik wil hem wel op gewicht houden. Daarbij krijgt hij zo weinig krachtvoer, daar valt amper wat overheen te gieten. 2x daags een klein handje brok, omdat de grote paarden dan ook krachtvoer krijgen.. (ik heb trouwens wel brok waar veel olie in zit)

Misschien gaat het volgend jaar ook wel sneller. Hij is inderdaad pas 2 geworden, dus wie weet.. Ik ben ook niet zo van het scheren. Zie liever dat ze zelf door de vacht heen komen. En hij raakte wel elke dag wat haar kwijt, maar al met al duurt het gewoon te lang.. In juli liep hij nog met plukke lang haar op zijn buik en hals.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:58

Och, helemaal over de leeftijd heen gekeken, dom dom....

Ik kan je wel zeggen dat mijn ervaring hier is dat ál onze veulens, enters en twenters toch de eerste paar jaar er wel wat langer over doen om te verharen, al was het niet echt zo extreem als dat je soms wel eens hoort dat ze in de zomer nog echt een halve wintervacht hebben oid.

Naarmate ze ouder worden, ging het bij ons wel steeds vlotter, maar hier kregen ze dan ook wel lijnzaadolie.

Ik heb in het voorjaar ook een furminator aangeschaft, maar dat is wel echt bedoeld voor als ze al aan het verharen zijn natuurlijk... om ze te helpen er extra snel uit te komen.

Heb ook wel eens gehoord van een (imo) vrij extreme oplossing om ze een extra hand te helpen, maar denk niet dat dat een aanrader is....

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:41

Je zou hem ook met een Furminator kunnen helpen door zijn vacht heen te komen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:14

Roos80 schreef:
Je zou hem ook met een Furminator kunnen helpen door zijn vacht heen te komen!

.... maar als ze nog helemaal niet aan het verharen zijn, kan je daar verder ook weinig mee imo.....

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:49

ik heb onze shet een vitamine shot gegeven toen hij lang in zijn vacht bleef. hielp prima. bij de veearts gehaald.

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:52

Ik heb ook een shet die lastig uit sn wintervacht komt, en heb na gevraagd wat ik daaraan kon doen. Werd ook lijnzaadolie gezegd. Heb het geprobeerd, en het werkt:D Heb hem toen ook geschoren, maar daar ben ik ook niet zo'n fan van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 09:36

Ik heb een furminater, gebruikte ik elke dag, maar die werkt alleen als de haren loslaten. Er kwam dagelijks wel wat af, maar niet zo dat hij binnen een paar weken in z'n zomervachtje stond.

Vitaminespuit is een goed idee. Ik zal toch lijnzaad nog eens proberen en eventueel ook weer zeewier. Maar dat is dan voor volgend jaar pas. Nu is hij er doorheen. En wie weet, gaat het volgend jaar wel vlotter als hij 3 jaar oud is!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:44

Wat ook heel goed helpt, is kleefkruid. Dat groeit nu niet meer, maar in de lente zit het heel veel in de heggen en tegen hekken. We hebben het gewoon geprobeerd en het werkte beter dan lijnzaadolie!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:54

wij hebben een mini shetje van ongeveer 13jaar en dit jaar is het voor het eerst dat ze zo traag door dr vacht heen komt.
Ik denk dat het te maken heeft met de lange winter,ze staat ook 24/7 buiten en omdat het weer steeds omslaat qua temperatuur weet ze gewoon niet meer of ze ze los moet laten of niet.
Ik ondersteun het met olie van cavalor(oilmega)dan gaat het in ietsje makkelijker.

melissaschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:42

Bij ons ging het ook steeds beter hoe ouder ze werden, Mijn oudere paardjes komen eerder uit hun vacht dan jongere, zeker jaarlingen zijn lastig wegen hun veulen/wintervacht. Als je niet wil scheren is het enige wat je kan doen volgens mij heel veel poetsen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:49

melissaschot schreef:
Bij ons ging het ook steeds beter hoe ouder ze werden, Mijn oudere paardjes komen eerder uit hun vacht dan jongere, zeker jaarlingen zijn lastig wegen hun veulen/wintervacht. Als je niet wil scheren is het enige wat je kan doen volgens mij heel veel poetsen.

Tenzij het beestje veel met deken staat en/of binnen (hoop het toch niet) zou ik dat niet zo snel doen bij een pony die veel of zelfs 24/7 op de wei staat; dan hebben ze het huidvet nodig niet alleen tegen kou maar ook tegen regen en wind e.d. ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:09

SMP -> VSW

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:09

Zoals idd al gezegd, lijnzaadolie :j
Mijn kwpn ruin kwam dit jaar ook niet zo denderend uit zijn wintervacht, maar met wat hulp van lijnzaadolie ging het stukken beter!
Zeewier vind ik trouwens ook goed helpen, dat heeft onze shet gehad (icm knoflook en foenegriek ivm zomerexceem) maar ze begon echt te glanzen toen ik zeewier voerde :j

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:08

Ik had eerst een verzorgshet en die had daar ook last van, had er idd op jonge leeftijd last van gehad en hebben zonnebloemolie door z'n voer en lijnzaadolie
en uiteindelijk ging t wel redelijk,
toen ik m deed was hij 17 ( momenteel 18)
en had er ook last mee, ze wouden hem scheren maar ze hebben t aan mij overgelaten en door veel borstelen kom je er ook wel doorheen,
wel een hele last.