Brandveiligheid op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Brandveiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:26

Een Vandaag schreef:
Dieren in stallen zijn nauwelijks beschermd tegen brand. De wet ziet stallen als industrie, niet als voorziening voor levende wezens. Brandblussers hoeven er dus niet te zijn, evenmin als nooduitgangen. Bij brand zitten de dieren als ratten in de val. Dit jaar zijn bij er al meer dan 100.000 dieren omgekomen bij een brand.

Stichting Wakker Dier spande daarom een proefproces aan om stallen brandveiliger te maken. Zonder succes. Waarom is er voor mensen in een risicovolle omgeving van alles geregeld, terwijl dieren met duizenden soortgenoten vastzitten in megastallen met één deur?

En hoe zit het met de brandveiligheid bij jullie op stal? Denken jullie er wel eens over na? Hangen er blussers en weten jullie ze te vinden? Mag er gerookt worden op stal?
Bij ons op stal mag er - helaas - overal gerookt worden, behalve in het stallencomplex zelf. Wel in de kantine, en die is onderdeel van de stal. Ik weet waar de blussers hangen, maar als er een keer brand uitbreekt, dan heb je daar echt niet voldoende aan. Stro schijnt namelijk nogal lekker te branden. Zo af en toe lig ik daar best wel eens wakker van...
Wat mij betreft zouden de regels hiervoor veel strenger moeten worden. Maar ja, 'het zijn maar dieren hè'

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:31

Bij ons zijn er op stal en in de bak brandmelders . Ook is er op stal een sprinklerinstallatie. Er zijn brandblussers en er hangen overal bordjes waar de uitgangen zijn. Hooi en stro-opslag is buiten en je mag de gangen niet blokkeren d.w.z. poetsen/zadelen op de poetsplaatsen en niet in de gangen.

Ibbel

Re: Brandveiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:38

Brandblussers hoeven er niet te zijn, volgens Wakker Dier/Een Vandaag? Jazeker wel. Weliswaar niet vanwege de dieren maar vanwege het personeel, maar je krijgt geen bouwvergunning zonder blusinstallatie/-voorzieningen en nooduitgangen...

Myfairytale

Re: Brandveiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:47

Ik heb maar een kleine stal (alleen boxen en weidegang) en er staan alleen paarden van mijzelf, maar alle stallen kunnen bij mij zowel aan de voor- als achterkant open en er hangt ook een brandblusser. Dat geeft wel ietsje veiliger gevoel. Ik en mijn vriend roken overigens niet en ik wil ook niet dat er op stal gerookt wordt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:52

Ik weet een brandblusser te vinden.
De opslag van hooi en stro is niet in de stallen zelf en roken mag niet in de stallen.
Verder zijn er meerdere enorme roldeuren en paarden kunnen het terrein niet af.

Je moet er eigenlijk niet bij na willen dingen, het is toch de ergste nachtmerrie van elke paardeneigenaar.