Wanneer beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 10:49

Hee!
Ik verzorg een erg leuke 2-jarige Welsh a merrie, Marcha. Ik verzorg haar nu een jaar.
De eigenaar woont te ver weg om vaak naar der toe te gaan en heeft ook niet zoveel tijd.
Dus ik ga +/- 3 dagen per week naar der toe, de andere 4 dagen staat ze gewoon op het weiland met der vriendjes en word er niks met der gedaan.

Het dagelijkse 'uitje' is dat ik haar uit het weiland haal, een zachte borstel overheen haal, der hoeven uitkrab en daarna met haar ga wandelen. Als het warm is spoel ik der alleen even af en mag ze daarna weer terug.

Is dit goed voor een 2-jarige pony?
En wanneer zou ik eventueel kunnen beginnen met longeren?
Of kan ik dit het beste bewaren voor als ze 3 is?

Ik lees allemaal verschillende dingen op bokt, de een vind het wel goed als je al op z'n 2e begint met longeren, de andere vind dat je moet wachten tot de pony 4 is enz. Wat vinden jullie? :)

Biskwie

Re: Wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:03

Longeren is een zware en eenzijdige belasting, niet eerder dan dat ze een jaar of drie is aan beginnen. Tot die tijd lekker knuffelen, wandelen, grondwerk en schiktraining, heb je later alleen maar plezier van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:14

Een goede basis door grondwerk is al een hele uitdaging voor de pony. Leer haar wijken voor druk op alle delen van het lichaam, dat kan ook met een tweejarige. Stapje vooruit, achteruit, opzij is niet te belastend, en als je het goed doet, krijg je er hele lichte en gehoorzame paarden van.

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:36

Grondwerk is iets dat veel mensen overslaan en een goede basis is het beste begin.
Grondwerk is iets wat veel mensen verkeerd doen, niet alles wat in de boekjes
staat, is juist. Ik neem les grondwerk en ik heb al ZOOOOOO veel bijgeleerd, nog meer
dan ik 7 jaar OP het paard zit.

xxx

succes!

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:42

ik zou beginnen als ze 3 jaar is ;)

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:55

Wij hadden altijd veel veulens op de manege en het schijnt ook slecht te zijn voor je paard/pony om vroeg te beginnen, omdat je dan zijn nog groeiende spieren overbelast. Het is ook niet voor niks dat ze bij wedstrijden minimale leeftijden hebben voor het paard, als bescherming!

Ik zou ook lekker doorgaan met wandelen en poetsen enzo, dan maakt ie alvast kennis met je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:52

Sla dat longeren maar over en ga maar lekker een beetje grondwerken met het diertje. ;)

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:45

milla99 schreef:
ik zou beginnen als ze 3 jaar is ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:52

Grondwerk en buiten wandelen langs de wegen en steeds een drukkere weg opzoeken indien mogelijk.
Zorgen dat ze verkeersmak, trailermak wordt ed

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:25

grondwerken kan je nu idd wel doen,
al zou ik met longeren wachten tot 3 , 3 1/2 jaar

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:25

Grondwerk en wat wandelen en voor de rest lekker poetsen en knuffelen lijkt me voldoende. Longeren zou ik pas voor het eerst gaan doen als ze 3(of ouder) zijn als het grondwerk erin zit zal het longeren ook niet een groot opstakel zijn.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:05

geniet er nog lekker van dat ze jong is. er zijn zoveel andere dingen die je kunt doen met een jonge pony. kijk maar naar de bovenstaande reacties. er zijn zoveel leuke dingen. wacht nog maar gewoon tot ze 3 is en begin eerst met andere dingen

xx

melaniex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:32

ik zou ook beginnen bij 3 jaar

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:18

idd beginnen als ze 3jaar is. Tot die tijd wat je nu ook doet lekker borstellen, knuffelen. Wandelen en idd ook achteruit en opzij leren. Halthouden met je stem. Keer losgooien in een bak en lekker spelen laat haar achter je aan komen, Jaag haar een keer op en vervolgens weer bij je te komen voor een knuffel.

CharH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:34

Ik zou dr lekker laten genieten van deze jonge jaren..het wordt al snel tijd voor het echte werk..
Maar kleine oefeningen kan nooit geen kwaad..ook om het leuk te maken voor de pony.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:04

RT --> VSW