is dit misschien de reden van ontsnapping????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

is dit misschien de reden van ontsnapping????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:38

wij hebben sinds kort een jong paard (3,5 jr). hij is op zich heel rustig en liet in het begin heel erg over zich heen lopen. hij is nu 2 keer over het weilandhek gesprongen en ik denk dat dit de reden is en zou graag jullie mening willen weten of jullie dit met mij delen of niet. en zo ja misschien tips om dit op te lossen.

we hebben het paard nu 3 weken. hij was 1 week bij die stalling en daarvoor kwam hij uit de opfok. hij is bij mijn pensionstalling in de kudde geplaatst en dat ging goed. aangezien het gras hier erg kort was hebben ze de beide kuddes in 1 grote weiland gezet. dit ging ook goed. vorige week zaterdag is er uit de opfokkudde een ruin ontsnapt en bij onze kudde ingegaan. hele kudde weer onrustig. de rust is weder gekeerd en ons paard had een maatje gevonden, alleen dit maatje is afgelopen maandag weggegaan. hij is nu "bevriend" met ons andere paard. dinsdag had ik rijles en aan het einde van de les stond in 1 keer ons andere paard bij de bak. hij was over het weilnadhek gesprongen. hij was wat klammig ten teken dat hij erg onrustig is geweest. daarna heb ik ze beide gewoon weer in het weiland gezet. 2 dagen later had ons nieuwe paard het weer op zijn heupen om weer eens over het hek te springen. ons andere paard vond het leuk om even bij de opfokkudde te kijken dus die liep daar (zit een klein slootje tussen). nu staat hij op stal om ongelukken te voorkomen, maar goed ik heb hem natuurlijk ook liever in het weiland.
mijn gedachte hierover is dat het te onrustig is geweest qua kuddes en dat hij nu elke keer ons andere paard opzoekt uit angst misschien??????????? wie heeft er een idee waarom hij dit doet en wie heeft er een oplossing.
we gaan zowieso al proberen een omheind stuk met stroom erop, maar ik zou ook graag willen weten waarom hij dit doet. er staat trouwens gras genoeg in ditt weiland en het weiland is ook super groot dus daar kan het niet aan liggen.

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:44

miss heeft je paardje wel iets last van verlatings angst. hij heeft zo veel veranderingen mee gemaakt de laatste tijd. hij moet zijn plekje vinden in een vaste kudde. laat hem wennen! en stroom op de wei is altijd slim.

AaronYve

Re: is dit misschien de reden van ontsnapping????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:51

Die van mij ontsnapte ook steeds (2 jaar) hij werd erg onrustig door een hengstige merrie. Als hij dan in dat weiland stond was het goed. Nu de merrie niet hengstig meer is, blijft hij mooi achter de draad. Ook werd hij een keer door de kudde tegen de omheinig gedrukt waardoor hij erover heen ging, beter gezegd doorheen. Ze staan nu 2 weken samen en nu is alles weer rustig.

Het kan dus heel goed dat er iets is in de groep waardoor hij onrustig wordt. Geef het wat tijd en misschien kun je eens de kudde in om te zien hoe ze zich onderling gedragen tegenover jou paard.