Aan wat voor 'ketting' staat jouw paard/pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Aan wat voor 'ketting' staat jouw paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:22

Hoi allemaal,

Ondanks verschillende mislukte pogingen om mijn pony minder gras te laten eten (lees: graaskorven, paddock van palen of schrikdraad) staat ze nu aan de 'ketting'..
Mijn pony staat momenteel aan twee longeerlijnen.
Maar ik wil graag langer, zodat ze iedere keer weer wat meer gras kan eten (Het stripgrazing idee).
Daarom vroeg ik mij nu af, van wat voor materiaal jullie 'ketting' is gemaakt.

Graag zou ik serieuze reacties op mijn vraag willen hebben, of goede alternatieven.
Mijn pony is namelijk een meester in de graaskorven afgooien en ontsnappen uit paddocks. Onder, door of over... Daarbij is ze, wanneer ze aan de lijn staat, erg handig in het 'ontwijken' (zodat ze niet vast komt te zitten)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:24

kan je niet elke paar weken de ketting wat verplaatsen naar een paar meter verder, zodat ze weer wat meer gras heeft? :) ipv je lijn steeds langer maken?
verzorgpony van mij stond inderdaad ook aan een longeerlijn, dat ging ook prima. :)

Lizzzzz

Re: Aan wat voor 'ketting' staat jouw paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:29

@ Anniick
Hee, bedankt voor je reactie. Daar zat ik ook al aan te denken maar ze staat graag in haar schuilstalletje. Dus moet de lijn lang genoeg zijn om 1. in haar stalletje te staan en 2. genoeg kunnen eten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:31

Pas met een longeerlijn wel heel goed op dat de lijn niet om de benen draait. Dit gaat met een ketting een stuk moeilijker dan bij een lijn, een ketting blijft door het gewicht wat makkelijker op de grond liggen, een longeerlijn kruipt makkelijker om de benen heen.
Ik heb een van mijn hengstjes een tijd aan de ketting gehad en wij verplaatste de stick ook iedere dag een stukje zodat hij weer een strip verder af kon grazen, langere ketting/lijn vond ik niet handig, in geval van een ketting wordt deze zwaarder naar mate hij langer wordt, een langere lijn geeft weer meer risico op verstrikking.

[edit] Als je haar ook toegang tot een schuilstalletje wilt geven, kan je dan niet vanaf het stalletje een stukje afzetten met prikpaaltjes en deze steeds een stukje verder zetten?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:33

En je kan niet een omheining neerzetten met flink wat stroom erop en haar zo de stripbegrazing laten uitvoeren (beetje kromme zin, hoop dat het duidelijk is :P)

Ik vind het altijd zo'n sneu gezicht een pony aan een ketting. Dan kunnen ze niet even lekker hun benen strekken heb ik het idee.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:20

@ Tanja,
Bedankt, ik zal het even in de gaten houden, heb ik tot nu toe geen last van gehad. Maar ik snap wat je bedoelt. Wil haar niet ver bij het hokje vandaan hebben omdat ze er dit jaar heel vaak in staat, dus dan moet die lijn helaas wel langer.

@ Zap
Dit is nou net een reactie waar ik dus niets aan heb. Ik ben wel een chaotische schrijver, maar volgens mij is de openingspost vrij duidelijk O:) . We hebben het trouwens over een shetlandpony van 89cm.
Maar ik begrijp je reactie wel, zelf heb ik haar ook liever met een graasmasker om of zelfs op een paddock oid. Maar zoals je wel kan lezen, is ze het er niet echt mee-eens.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:25

je hebt wel van die losse stokken die je in de grond kan steken. een draadje erdoorheen met evt stroom, en klaar. zo kan je telkens een stukje vijzetten.
eerst begin je met een wat kleiner stukje. ddan doe je m wat groter. ze gaan automatisch op een plek staan waar meer gras is .

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:29

Hoe langer de ketting.......hoe groter de kans op ongelukken is mijn mening.

Mijn shetter staat inmiddels na een slopend ziekte proces ook aan de stick. Stick en ruim 4 meter ketting heb ik gekocht bij de welkoop. Momenteel staat hij 2 dagen op dezelfde plaats en dan verzet ik hem. Zo heeft hij altijd wat te eten.

In jou geval zou ik zo als Calypso ook aangeeft kleinere paddocks in het land maken...............

Edit: Mijn shetter staat nooit langer dan 8 uur aan dat ding en mag daarnaast nog een paar uurtjes benen strekken. Helaas breekt hij na dat uurtje overal door heen. Hij krijgt dan ook in de toekomst zijn eigen paddockje is de bedoeling........ Nu staat hij 's nachts op stal

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:39

@ iedereen die met paaltjes/paddocks-alternatieven komt:
Dit werkt dus niet, dus het is geen goed alternatief.
(maar even zo, want het schijnt me toch echt niet te lukken :D )

Dus dit is toch wel een beetje de conclusie:
1- Langer touw is waarschijnlijk onveiliger.
2- Een ketting is zwaarder dan een longeerlijn, die blijft dus beter op de grond.
3- Verplaatsen is (naar aanleiding van punt 1) de enigste optie
4- Of verplaatsen tussen 2 stukken.

Donder staat graag in het stalletje, dat stalletje heeft 'twee' kanten (de opening is aan de kant van het hek) dus dan zou tot nu toe punt 4 de beste oplossing voor mij zijn.
Mocht er iemand nou een beter idee hebben.. (Zonder paaltjes etc. ;-))

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:28

Respect bijbrengen voor schrikdraad...
Koperdraad door de manen vlechten en ergens op de huid bevestigen zodat de schok wel aankomt.
Zo heeft onze stalhouder de grote belg bij ons op stal duidelijk gemaakt waar de draden staan en dat hij er achter dient te blijven.
Mijn eigen shet heb ik een keer met de neus tegen het schrikdraad gelokt, no way dat hij nog in de buurt durft te komen van de draad, laat staan dat hij een poging wil ondernemen om te ontsnappen.
Hij is dus achter een enkel schrikdraadje met prikpaaltjes te houden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:45

Lizzzzz schreef:
@ Zap
Dit is nou net een reactie waar ik dus niets aan heb. Ik ben wel een chaotische schrijver, maar volgens mij is de openingspost vrij duidelijk O:) . We hebben het trouwens over een shetlandpony van 89cm.
Maar ik begrijp je reactie wel, zelf heb ik haar ook liever met een graasmasker om of zelfs op een paddock oid. Maar zoals je wel kan lezen, is ze het er niet echt mee-eens.

Ik probeer gewoon mee te denken hoor, sorry.

Er staat alleen dat het niet werkt, maar vertel dan ook eens wat voor een constructies je hebt uitgevoerd ;). Soms wil het ene wel werken en het andere niet. Die van mij hobbelt ook overal tussenuit/tussendoor, maar staat nu gewoon netjes achter een draadje hoor. Dus het kan weldegelijk ;)

Maargoed, succes verder.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:53

misschien is het iets om het dier met een stangetje te laten lopen buiten.
het dier kan wel grazen, maar kan niet zoveel in een keer opnemen.
ik heb er wel goede dingen over gehoord.
het gras draait niet zo makkelijk om het stangetje heen, met een gewoon bitje in wel.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:03

hoe doe je dat 's nachts dan? Staat ze dag en nacht aan een ketting? Niet negatief bedoeld hoor, maar ik probeer even een beeld te vormen.

Ik zou ondanks dat ze graag in haar stalletje staat, toch de paal verplaatsen. Anders wel laten staan en dan hooi bijvoeren? Zo kan ze wel bij haar stalletje blijven staan, maar dat kost dan wel meer in hooikosten. Dus weet niet wat een optie is?

En inderdaad een ketting en geen longeertouw. Ondanks dat het zacht is, kan dat toch snijden als ze verstrikt raakt.

Succes in ieder geval! Ik ben het er wel mee eens dat je toch kan proberen om respect bij te brengen voor schrikdraad, daar ben je zelf ook meer bij gebaat. Koperdraad of ijzerdraad in de manen (als ze er onderdoor gaat) werkt soms. Als ze echt er doorheen gaat dan is het wel moeilijk en gevaarlijk.

Nogmaals succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:07

dat "stangetje idee" hierboven vind ik gruwelijk. En een ketting gevaarlijk i.v.m. vastzetten rond de benen. (edit: longeerlijn al helemaal)

@Lizzz; ik had mijn pony vroeger aan een lang touw met -vanaf het halster- 2,5 meter tuinslang.
Door het touw dóór de tuinslang te halen, krijg je een "verharde" maar niet-zware constructie,
waardoor het touw nooit om de voeten kan winden :)* .
Na de tuinslang plaatste ik een wartel en daarna een 2e touw, van een dikte die vastzitten ook onmogelijk maakte.
Door de tuinslang (en de dikte van het 2e touw) kon ik mijn touw zo lang (of kort ;-) ) maken als ik wilde.
Zónder risico van vastzetten rond de benen.

Ik maakte het touw overigens niet langer, maar verplaatste de pony iedere dag/ halve dag

Kan me voorstellen dat dit vaag klinkt. Heb e.e.a. nog steeds in de schuur liggen.
PB maar als je echt belangstelling hebt voor deze constructie, dan zoek ik mijn touwen op en maak ik wel een foto.

Voor mezelf: persoonlijk geef ik tegenwoordig de voorkeur aan graasmaskers :j . (jaja, ik las dat dat geen optie is :+ )
Graasmaskers waren er 20 jaar geleden nog niet; vandaar mijn touw-tuinslang-wartel ervaring ;-)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:14

goed idee ezanden, logisch nagedacht. Hoop dat de ts er wat aan heeft, want dit lijkt me inderdaad een goede constructie :)) Kan het paardje dan wel makkelijk draaien enzo? Of blijft de tuinslang dan zo "stijf" dat ze alleen maar vooruit kan (hm staat een beetje raar geloof ik, ik hoop dat je me begrijpt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:23

Ja hij kan prima draaien, omdat de wartel zorgt voor de bewegelijkheid :j
Ik heb een gewone flexibele tuinslang gebruikt.
Pony kon er alle kanten mee op.
En zeker als ze nieuw gras willen bemachtigen; dan worden ze in no-time érg handig met deze constructie }>

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:29

ezanden wat een handige tip!
dat idee vind ik echt super iets wat ik dus ook met me hengst ga uit proberen :)

die opmerking van die stang heb ik nie gelezen :S

voor ts ben aan t nadenken maar is wel moeilijk zou idd dat van ezanden uitproberen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:47

Is de reden dat je 'm niet achter draad kan houden misschien dat ie er onder door gaat?
Ik kende een pony die altijd onder 't draad doorging. Die hebben ze een soort van antenne boven aan z'n halster gemaakt van ijzerdraad. Als ie er onder door ging, kreeg ie een lel stroom. Met "antenne" blijft de pony netjes in z'n eigen wei. Ik vond 't zelf erg slim bedacht van die mensen.

Maar als je voor de ketting gaat, zou ik voor verplaatsen gaan en 's nachts op stal. Zou 't zelf niet prettig vinden een pony lang zonder toezicht aan de ketting te hebben.
Bij ons liepen de shets ook regelmatig aan de ketting, maar nooit langer dan een uurtje of 8. Ik ken trouwens iemand die een hengstje aan de ketting had die even wilde uitrazen.
De eigenaar werd omver gegooid door de ketting en brak z'n been. Het kan voor jezelf dus ook opletten geblazen zijn.