nieuw hooi, wanneer voeren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

nieuw hooi, wanneer voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:08

Mijn hooi van vorig jaar is op en ik heb nieuw hooi aangekocht, dit is van 15 juni dus 7 weken oud nu.
Mij staat bij dat hooi 3 maanden moet afsterven voordat je het kan voeren, hoe zit dat nu precies want ik moet wel wat voeren als ik ze 's avonds weer op stal haal en kan nergens meer de kleine hooi baaltjes vinden van vorig jaar, wat doen jullie en wat zouden jullie doen in mijn geval ?

Liesje89

Re: nieuw hooi, wanneer voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:09

Het is beter om het langer te laten liggen, maar na 7 weken kun je het in princiepe wel voeren.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:10

minimaal 6 tot 8 weken, dus ik denk dat je al wel kunt gaan voeren al zou ik het eerst in combinatie met je "oude" hooi voeren. ;)

Oei, ik lees nu dat je al je oude hooi op hebt. Ik zelf ga altijd eerst combineren als ik op iets nieuws overstap zodat ze niet direct een hele verandering voor de kiezen krijgen. :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:25

Je zou hetnu kunnen voeren, alleen als het echt nodig is zou ik het aanbreken. Liever laat ik het 3 maanden liggen voordat ik een pak aanbreek.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:28

6 weken is de tijd dat het moet uitbroeden, zeg maar. ( neem aan dat je het over kleine baaltjes hebt?)
Wel wat minder voeren! Geef eventueel wat stro er door heen, moeten ze langer zoeken om het lekkere er uit te halen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 16:58

Het zijn inderdaad kleine baaltjes en overdag staan ze op het land, het is voor 's nachts. Gisteravond heb ik ze het nieuwe gevoerd en ze vonden het wel bijzonder smakelijk, ik heb de helft gegeven van wat ik normaal geeft, verder hadden ze een goed pak vers stro daar zouden ze ook aan kunnen beginnen als het echt nodig was.
Ik blijf toch even verder zoeken naar ouder hooi maar wat is dat lastig zeg...overal is vers hooi te krijgen en alleen grote balen zijn er nog van vorig jaar, hier in de buurt dan...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:03

Wij wachten altijd 3 mnd met voeren nadat het in balen geperst is. Ik zorg ook altijd dat ik genoeg hooi heb van afgelopen jaar om het eerste gedeelte van de herfst door te voeren, simpelweg omdat het gras in september en oktober toch wel erg groeizaam is, en er dan wat ouder hooi tegenover staat.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:19

Ik zou het hooi-rantsoen halveren.
Zo sluit je risico uit. Het scheelt dat je paarden overdag in dezelfde wei staan en daarin geen verandering is.
Ook zal je krachtvoer hetzelfde zijn.
De enige verandering is het hooi wat iets aan de jonge kant is maar door het rantsoen te halveren loop je geen risico.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Drenthe is prachtig hooi te krijgen. Kan je veel hooi kwijt?
Want bij bestelling van over een ton, valt de prijs reuze mee.
Morgen komen mijn balen binnen :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:46

hooi heeft inderdaad 6 weken nodig om af te sterven, het kan ook al meteen gevoerd worden maar dat geeft bij sommige paarden problemen omdat er veel meer in zit.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:06

het is inderdaad beter om het langere te laten liggen maar aangezien het voer van vorige zomer op is kun je niet anders, kijk wel uit dat je niet te veel voert aangezien er veel eiwitten in kunnen zitten en kan een reactie komen vanuit je paard/pony maar dat hoeft niet voer met kleine beetjes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:12

ik had het rustig opgebouwd en mijn man heeft ze van de week nog extra gegeven wat resulteerde in wat diaree bij eentje, dus ik blijf voorzichting inderdaad

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:13

het moet idd ong 7 weken min. blijven liggen!

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:41

Hooi moet idd 6 tot 8 weken blijven liggen voor je het kunt voeren. Misschien kun je ergens nog een paar pakjes oud(er) hooi krijgen, waarmee je het de eerste paar keren kunt mengen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:34

garny95 schreef:
ik had het rustig opgebouwd en mijn man heeft ze van de week nog extra gegeven wat resulteerde in wat diaree bij eentje, dus ik blijf voorzichting inderdaad

Te vroeg voeren kan behalve diarree ook ernstige koliek veroorzaken. Voorzichtig zijn en niet te vroeg voeren.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:39

hallo,

inderdaad het nieuwe hooi moet ca 3 mnd blijven liggen ivm te veel suikers/eiwitten dat nog in het hooi kunnen zitten naar mate dat het langer ligt verminderd de concentratie hiervan.ik heb nog met moeite oud hooi kunnen vinden ja maar je kunt ook droog kuil voor halen of voorgedroogd hooi is dat deze krijgje bij de boerenbond meestal is wel prijzig of je geeft lucerne dat vervangt het hooi ook goed alleen de paarden hebben dat snel op.Dat is een optie dat ik meestal ook geef als er geen oud hooi meer is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:40

zoals iedereen al aangeeft minimaal 6 weken laten liggen. Het moet gewoon afsterven eigenlijk.

kleine hoeveelheden voeren! op marktplaats.nl kan je vaak ook wel overjarig hooi kopen of ga eens langs bij een boer.

Meestal hebben die nog wel wat staan waar ze graag vanaf willen voor een lage prijs.