Wat zit er nou bij ons in de sloot?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zit er nou bij ons in de sloot?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:49

Beste bokkers,

Naast onze weide hebben wij een sloot, waar we regelmatig water uitscheppen om de waterbakken van de paarden te vullen. Maar nu zit er toch iets raars in de sloot. google resultaten wijzen op niks dus wie weet herkent iemand het?! Ik heb het wel eens vaker in sloten gezien maar wil toch even zeker weten dat het niet schadelijk is voor onze geliefde viervoeters.

Het is vlokkerig en het lijkt op een grote roestbruine wolk.

Afbeelding

Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat zit er nou bij ons in de sloot?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:50

Is dat niet gewoon mest dat verpulverd is omdat het in de sloot ligt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:51

nee dat is het niet.. het begon ook met een klein wolkje en inmiddels is het al een heel grote wolk. de mest kan sowieso niet in de sloot komen bijn ons ivm omheining.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:01

Bedankt ibbel, maar het lijkt er eerlijk gezegd niet op zoals op het plaatje..

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:03

ja zou best een soort alg kunnen zijn :?

ik zal ook maar opletten ik haal ook water uit de sloot :o

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:10

dat hadden/hebben wij ook op de buurt in de sloot had me vader al eens gevraagd maar die heeft geen idee
ik denk ook dat het een soort alg is wandt t kan ook zo weer weg zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:13

Share schreef:
Bedankt ibbel, maar het lijkt er eerlijk gezegd niet op zoals op het plaatje..

Nee, de foto bij de wiki is ook geen kikkerdrilwier, maar een zoutwatersoort :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:17

ok maar je weet het dus wel 100% zeker dat het roodalg is?
en ik kan nu ook niet opmaken of het nu gevaarlijk is ofniet :oo

kan je het vergelijken met oud kikkerdril? want daar heb ik wel ff aan zitten denken. stikt bij ons vd kikkers en padden...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:21

Heee dit hebben wij ook in onze waterbak zitten af en toe! Lijkt er heel erg op. Meestal maken we dan de waterbak weer een keertje helemaal schoon en dan is het weer een tijdje weg. Is volgens mij gewoon een soort alg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:25

Dat is echt 100% zeker roodalg. Je kan het niet vergelijken met kikkerdril, dat is dierlijk, dit is plantaardig. Blauwalg is wel schadelijk, vooral voor de luchtwegen als het bij zwemmen per ongeluk je longen inkomt, roodalg is op zich niet schadelijk, maar wel een teken dat het water te voedselrijk is (meestal nitraten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:28

Ok ibbel, thnx voor de uitleg! Ik schep het water altijd wel wat verder weg van het roodalg zodat er geen wolkjes in de waterbakken komt. Kan je er uberhoud iets aan/tegen doen? of gewoon de natuur zn gang laten gaan?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:52

Share schreef:
Ok ibbel, thnx voor de uitleg! Ik schep het water altijd wel wat verder weg van het roodalg zodat er geen wolkjes in de waterbakken komt. Kan je er uberhoud iets aan/tegen doen? of gewoon de natuur zn gang laten gaan?

het effect wat jij ziet is eutrofiëring
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eutrofi%C3%ABring

als er echt teveel algen komen kan dat zorgen voor oa vissterfte (dus rottende vis in t water,en das niet zo goed voor de paarden :D) en zuurstof te kort in het water (doordat de algen zoveel zuurstof gebruikt) wat ook niet ten goede komt voor de paarden.

de algen zelf kunnen dan mischien wel onschadelijk zijn voor de paarden, maar het effect wat de algen op het water kunnen hebben zijn wel degelijk van belang!

wat ik in jou situatie zou doen is indien mogelijk kraanwater en slootwater mengen en zodra je een dode vis ziet drijven overgaan op aleen kraanwater of water uit een andere niet op die sloot aangesloten sloot halen.

wat je eventueel zou kunnen doen om de kwalitiet van het water beter te laten worden is de alg uit her water scheppen zodat de natruurlijke balans van het water helpt herstellen. bovendien verminder je op deze manier ook de kans op zuurstofarm water en daarmee ook de kans op vissterfte