Voordelen en kosten zaagsel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Voordelen en kosten zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:13

Hallo,

Ik zit er over na te denken om mijn pony's op zaagsel te zetten.
Hoeveel zaagsel gaat er bij jullie doorheen per maand? En hoe duur is een pak zaagsel?
Wat zijn de voor en nadelen?

Groetjes,

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:07

ik zou eerder voor vlas kiezen dan zaagsel
zaagsel is vaak veel stoffiger dan vlas

vlas is makkelijk je hoeft alleen maar elke dag de grote drollen eruit te halen en 1 keer per week de natte plekken.
vlas neemt veel vocht op

Urielle

Re: Voordelen en kosten zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:23

Bedoel je houtkrullen of echt zaagsel? Houtkrullen zijn juist helemaal niet stoffig :? , worden veel gebruikt voor paarden met allergieen.

In een box van 3 x 3 begon ik steeds met 4 pakken houtkrullen, dan elke dag de mest en natte plekken eruit en aanvullen met een half pak houtkrullen. Zo blijft je stal echt heel lang schoon, droog en netjes en je paard heeft echt een lekker bedje. Het grootste nadeel aan houtkrullen is vooral dat het moeilijk is om het kwijt te raken, want het kan niet over het land uitgereden worden dus de boeren zitten er niet op te wachten. Voordelen is dat het netjes oogt, erg veel vocht opneemt, makkelijk uitmesten is en makkelijk op te slaan. De prijs is erg afhankelijk van de kwaliteit, ik gebruik graag witte houtkrullen en zat daarmee rond de 8 euro per baal.

Voordelen ten opzichte van stro vind ik het opslaan en dat ik bij strostallen vrijwel elke dag alles eruit kan halen en net zo duur uitkom, omdat stro minder opneemt.

Voordelen ten opzichte van vlas vind ik dat vlas als een soort potstalidee op korte termijn gebruikt moet worden en dat vind ik vreselijk smerig en nieuw vlas is spekglad. Ik kwam met vlas veel duurder uit omdat ik dus wel dagelijks alle vuil eruit wil hebben en dat was met uitmesten geen doen plus vreselijk kostbaar.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:58

Urielle schreef:
Bedoel je houtkrullen of echt zaagsel? Houtkrullen zijn juist helemaal niet stoffig :? , worden veel gebruikt voor paarden met allergieen.

In een box van 3 x 3 begon ik steeds met 4 pakken houtkrullen, dan elke dag de mest en natte plekken eruit en aanvullen met een half pak houtkrullen. Zo blijft je stal echt heel lang schoon, droog en netjes en je paard heeft echt een lekker bedje. Het grootste nadeel aan houtkrullen is vooral dat het moeilijk is om het kwijt te raken, want het kan niet over het land uitgereden worden dus de boeren zitten er niet op te wachten. Voordelen is dat het netjes oogt, erg veel vocht opneemt, makkelijk uitmesten is en makkelijk op te slaan. De prijs is erg afhankelijk van de kwaliteit, ik gebruik graag witte houtkrullen en zat daarmee rond de 8 euro per baal.

Voordelen ten opzichte van stro vind ik het opslaan en dat ik bij strostallen vrijwel elke dag alles eruit kan halen en net zo duur uitkom, omdat stro minder opneemt.

Voordelen ten opzichte van vlas vind ik dat vlas als een soort potstalidee op korte termijn gebruikt moet worden en dat vind ik vreselijk smerig en nieuw vlas is spekglad. Ik kwam met vlas veel duurder uit omdat ik dus wel dagelijks alle vuil eruit wil hebben en dat was met uitmesten geen doen plus vreselijk kostbaar.

ik heb mijn pony's ook op houtkrullen staan ze vinden het erg fijn en totaal niet stoffig

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:43

zaagsel is fijn voor paarden met stro allergie, kost wel veel meer moeite met uitmesten en je hebt speciale mest vork nodig

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:45

kan misschien goedkoper zijn maar als je paard of pony het opeet dan heb je meer kosten.Zie het aan die van mijn daardeze het zaagsel gingen eten met gevolg koliek en een flinke rekening dus voor mij geen zaagsel meer

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:50

Zaagsel is idd niet stoffig, ik heb net 10 balen zaagsel gekocht voor 6,75

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:03

waar!! dan haal ik er direct 20 :Y)

revenge112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:54

ja waar!
hoe groot zijn die balen?