Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urielle schreef:Bedoel je houtkrullen of echt zaagsel? Houtkrullen zijn juist helemaal niet stoffig, worden veel gebruikt voor paarden met allergieen.
In een box van 3 x 3 begon ik steeds met 4 pakken houtkrullen, dan elke dag de mest en natte plekken eruit en aanvullen met een half pak houtkrullen. Zo blijft je stal echt heel lang schoon, droog en netjes en je paard heeft echt een lekker bedje. Het grootste nadeel aan houtkrullen is vooral dat het moeilijk is om het kwijt te raken, want het kan niet over het land uitgereden worden dus de boeren zitten er niet op te wachten. Voordelen is dat het netjes oogt, erg veel vocht opneemt, makkelijk uitmesten is en makkelijk op te slaan. De prijs is erg afhankelijk van de kwaliteit, ik gebruik graag witte houtkrullen en zat daarmee rond de 8 euro per baal.
Voordelen ten opzichte van stro vind ik het opslaan en dat ik bij strostallen vrijwel elke dag alles eruit kan halen en net zo duur uitkom, omdat stro minder opneemt.
Voordelen ten opzichte van vlas vind ik dat vlas als een soort potstalidee op korte termijn gebruikt moet worden en dat vind ik vreselijk smerig en nieuw vlas is spekglad. Ik kwam met vlas veel duurder uit omdat ik dus wel dagelijks alle vuil eruit wil hebben en dat was met uitmesten geen doen plus vreselijk kostbaar.