Wat zou beter zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat zou beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:36

Ik heb denk ik even jullie hulp nodig. Als jullie dat aan mij zouden willen geven natuurlijk.

Mijn paard eet helaas haar stro op, en daarom hebben we maar besloten om er nieuwe bodem in te gooien.
Nu zitten we de twijfelen tussen 'vlas' en 'zaagsel'.
Kan mij iemand de voor en nadelen van vlas en zaagsel geven?

Hartelijk dank!
:*

Johanna59

Re: Wat zou beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:40

Ander stro nemen. Je hebt vele soorten stro. Paarden vinden dit lekker. Neem een soort die ze minder lekker vindt en geef graszaadhooi bij. Het is erg zielig om een paard op vlas of zaagsel te zetten. Dit werkt stal ondeugden in de hand.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:41

Johanna59 schreef:
Ander stro nemen. Je hebt vele soorten stro. Paarden vinden dit lekker. Neem een soort die ze minder lekker vindt en geef graszaadhooi bij. Het is erg zielig om een paard op vlas of zaagsel te zetten. Dit werkt stal ondeugden in de hand.

Helaas heb ik het niet uit het kiezen. Ik sta op het stal waar ik kan kiezen tussen stro, zaagsel of vlas.
Stro eet ze meerendeels op, dus zou ik toch echt moeten kiezen ..

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:44

Vlas dan, neemt supergoed op, makkelijk schoon te houden, lekker fris & niet stoffig :):)

Ik heb het zelf ook, & het is super.
Ook makkelijk; op het pak staan instructies :P
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 06-08-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:46

Johanna59 schreef:

Want? Zolang je zorgt dat ze voldoende hooi krijgen is er toch niks aan de hand?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:47

Graszaadhooi bijvoeren. Stro eten is trouwens niet erg. Ze krijgt misschien wel te weinig ruwvoer?
Bij ons op stal staan ruim 50 paarden. Allemaal op stro. Er waren hier ook mensen die zeiden dat hun paard de box leeg at, toen ze op deze stal kwamen. Nu staan ze er, en er is er niet één, die zijn stal leeg eet. Hangt dus af van het voer wat ze krijgen en het naar buiten gaan ( in het weiland).
Uit dierenwelzijn's oogpunt is stro de enige optie.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:48

Charlie_P schreef:
Johanna59 schreef:

Want? Zolang je zorgt dat ze voldoende hooi krijgen is er toch niks aan de hand?

Op vlas zetten is indd helemaal niet zielig. Als het beter voor het paard is(minder stro eten is het goed).
Geef bijv. Xtra veel lekker stevig hooi & een jollybal om mee te spelen als ze in de stal is, dat doe ik ook :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:49

Ze staan hier van 's ochtends 8 uur tot 7 uur 's avonds buiten. "s ochtends krijgen ze biks + hooi, en 's avonds ook nog een keer.
Hier vreet geen 1 het stro, maar alleen mijne..

DaisyDarling; Een jollybal hangt er al in, en ze krijgt lekker stevig hooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:50

Paard op zaagsel of vlas is zielig? Hoezo? Koliek van stro vreten is niet zielig? Ik heb nog geen stro ontdekt dat door paarden niet gegeten wordt.

Ik heb zowel stro, zaagsel als vlas uitgeprobeerd, maar zweer bij vlas. Vlas is echt perfect spul, veel droger dan zaagsel, veel minder werk, verteert ook lekker snel op de mesthoop. Maar je moet niet te netjes zijn met uitmesten, je móet potten met vlas, en een dikke onderlaag laten ontstaan.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:51

_Sannee schreef:
Ze staan hier van 's ochtends 8 uur tot 7 uur 's avonds buiten. "s ochtends krijgen ze biks + hooi, en 's avonds ook nog een keer.
Hier vreet geen 1 het stro, maar alleen mijne..

DaisyDarling; Een jollybal hangt er al in, en ze krijgt lekker stevig hooi.

Superdan :)!
Dan kun je gerust het stro in vlas vervangen ;). Fijn dat je haar ook zo lekker lang buiten hebt! :D
Blijkt dan dat ze zich snachts alsnog verveelt, kun je nog een spiegel of iets anders leuks ophangen. Zorg snachts zowieso dat ze zoveel hooi krijgt dat ze het sochtends niet opheeft, dan kan ze gewoon zolang eten als ze wil om zich bezig te houden. , Eet ze dan teveel & word ze dik, dan kun je het in een hooiruif met dicht op
mekaar staande 'trailíes' doen, zodat ze lang moet peuteren.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 06-08-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:52

en wat versta je onder 'potten', Ibbel? :P

Het is toch zo dat je 1 keer in de week een nieuw pak er bij in moet gooien?
Maar, dan vraag ik me uit om de hoe veel tijd je alles er echt helemaal uit haalt?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:53

DaisyDarling; Spiegel doen we maar niet, daar word ze helemaal zenuwachtig van. :+

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:54

_Sannee schreef:
DaisyDarling; Spiegel doen we maar niet, daar word ze helemaal zenuwachtig van. :+

whaha, okeej :P, ik ken je paard niet & die van my Loves it :P, dus

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:54

Leuk paardje heb je trouwens :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:55

Dankjewel! :* Erg pittig dier, maar een schat zolang je consequent blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:56

Ik heb inderdaad ook goede ervaringen met vlas.

Eerste keer natsprayen neemt het beter op, en daarna inderdaad een natte onderlaag bewaren. Drollen eruit en de écht doordrenkte plekken eruit (dat is vaak heel donker/roodbruinig) daarna de overgebleven vlas weer verdelen (niet uit elkaar harken) en een nieuwe baal opstrooien.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:57

_Sannee schreef:
Dankjewel! :* Erg pittig dier, maar een schat zolang je consequent blijft.

Dan lijken onze pony`s op mekaar :9 *D <3

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:01

potten is oppotten, een potstal maken, dus een bodem waar je niet aan komt,alleen de drollen er uit, en nieuwe verse vlas er in.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:11

We hebben gekozen voor vlas, en ze staat dus nu op vlas. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:17

Charlie_P schreef:
Johanna59 schreef:

Niet banketstaaf bedoelt maar als het paard voldoende hooi zou krijgen gaan ze geen stro eten.
Ik vind het trouwens niet zielig om ze op wat anders te zetten maar met meer ruwvoer zou het "probleem" ook op te lossen zijn.
Maar die keus is aan de TS zelf.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:21

Hoi,
Mijn paard was van stro over gegaan op vlas. Aangezien meneer dacht dat alles eetbaar was..... Zijn hele onderlip zat op een gegeven moment vol met vlas, dus meneer vond vlas ook lekker. We hebben toen antibijt over het vlas gesproeid. Daarna was het over, en heeft ie het nooit meer gedaan .
Inmiddels sta ik op een andere stal waar stro op de bodem ligt. Mijn paard staat net zo lang op de wei als jouw paard en heeft zo'n beetje hetzelfde voerschema. Hij eet nog wel stro, maar niet meer zo erg dat zijn stal leeggegeten wordt.

Op vlas overgaan is zeker de moeite waard om te proberen.
Controle om te weten of je paard het vlas eet: in de onderlip voelen, beetje vlas daar is niet erg,maar kom je veel vlas tegen, dan is misschien wat ik hierboven beschreef een optie voor je.

Succes ermee!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:02

een goede keus om op vlas over te gaan, gebruiken wij hier ook.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:55

Tigra_ schreef:
Niet banketstaaf bedoelt maar als het paard voldoende hooi zou krijgen gaan ze geen stro eten.
Ik vind het trouwens niet zielig om ze op wat anders te zetten maar met meer ruwvoer zou het "probleem" ook op te lossen zijn.
Maar die keus is aan de TS zelf.

Okee mijn gedachte. Bij voldoende hooi zouden ze normaal van het stro af moeten blijven.
Een beetje stro eten kan trouwens geen kwaad, maar veel natuurlijk wel.
Ik heb tevens paarden ook vlas zien eten (bij te kort aan hooi) dus ik weet niet of dat een oplossing is.