Mijn paard is een houtworm geworden, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zsa

Mijn paard is een houtworm geworden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:14

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn en zijn geweest , ik heb ze allemaal doorgelezen en vindt geen oplossing.

Mijn merrie is twee maanden geleden vanwege een blessure naar een natuurlijke stalling met Paddock Paradise.

Ze staat vier uur per dag op de wei krijgt 3 tot 4 x per dag ruwvoer.

Vanwege haar aanhoudende blessure is steffi vd L 10 dagen geleden bij haar geweest en heeft haar behandeld, we zijn vanaf die dag ook over gegaan op de equilin basic. (verdere krijgt ze 1/4 ponybrok en marstall force), De dag na de behandeling zag mijn vriendin dat ze de hele stal aan het opeten was.

Wij hertsenhoorn opgespoten. Twee dagen later is de stal weer opnieuw aangevreten, Vanaf toen crib bite (bruine plakspul) opgesmeerd, dit hielp wel maar de andere paarden vonden het leuk om daar tegen aan te schuren dus zaten deze helemaal onder plak. Toen begon ze aan de electriciteit ,daar heb soort pepperspray opgesmeerd dit laat ze nu met rust.

Ze krijgt sinds 10 dagen iedere avond wilgentakken, niet onbeperkt want de andere eten het ook op. iedere avond in stap doe ik met haar haar oefeningen , gisteren heb ik een dag rust genomen.

Met als gevolg vandaag ... vandaag heeft ze echt toegeslagen, ik naar de winkel voor carboleum...... dit hebben ze niet meer en heb nu bruinoleum gekocht.

Nu heb ik haar apart van de groep gezet met een weideliksteen nu kan ze alleen nog de bak hek beginnen, als ze dat doet moet ze echt weer naar een gewone stal waar ze s,winters amper buiten komt of dag en nacht zomers buiten staat in de polder waar ze niet kan schuilen.

Steffi zei een paar dagen terug dat eventueel van de equilin kon komen door zuurtegraad, dit zou 10 dagen duren. Vandaag is dag tien en we missen nu een deel van de stal.

Haar gebit heb ik al laten nakijken , ik doe alles zonder bit......... heeft iemand enig idee waarom mijn paard de stal opeet.
Ze staat echt op de paardenhemel op aarde. Ik kan niet meer met haar doen dan een beetje stap vanwege haar blessure.

felicity

Re: Mijn paard is een houtworm geworden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:19

Mijn paard heeft het ook gedaan door verveling/ te weinig ruwvoer gekregen te hebben.
Op stal vrat ze de balken op en op de wei waar niks tond begon ze de bomen op te vreten.
Nu op een andere stal waar ze op stro staan en heel veel hooi te eten krijgen. Doet ze het niet meer.

tamary

Re: Mijn paard is een houtworm geworden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:30

Hooi zo aanbieden dat ze er langer over doet (fijnmazig hooinet) en stro bijvoeren, dat is een grovere ruwvezel en een tekort daaraan wil ook nog wel eens houtknagen veroorzaken.

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:35

tamary schreef:
Hooi zo aanbieden dat ze er langer over doet (fijnmazig hooinet) en stro bijvoeren, dat is een grovere ruwvezel en een tekort daaraan wil ook nog wel eens houtknagen veroorzaken.

Aan al deze voorwaarden wordt voldaan, we hebben een groot fijn mazige hooinet een hooikist , allebei slowfeeders dus , Ook ligt er altijd stro , iedere dag ligt er schoon stro.

Er wordt niet bezuinigd op ruwvoer.