Hoe paard leren eten met graasmasker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Hoe paard leren eten met graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:45

De titel zegt het eigenlijk al, wie heeft er nog tips om een paard te leren eten met graasmasker?

M'n tinker is op dit moment veels te dik en staat 24/7 op het weiland. Dus ik dacht een graasmasker te nemen in de hoop dat ze afvalt.
Ik heb gekozen voor een Greenguard masker, die vond ik het fijnste eruit zien.

Nou goed, dus greenguard bij paardlief om, geoefend met wat gras plukken en door het masker heen voeren. Dat lukte prima. Toen ging ze zelf proberen gras te eten maar dat lukte niet en toen gaf ze het op en weigerde meer pogingen te doen.
Ik tinker op het weiland losgelaten, in de hoop dat als ze honger kreeg ze vanzelf wat ging proberen.
In de loop van een dag diverse keren gaan kijken en tinkie stond er constant verlaten bij, haar weidenootje was wel aan het grazen maar zelf at ze niet.

De nacht omgelaten en volgende dag, nog maar eens proberen met gras plukken en door het masker heen voeren, dit snapte ze. Maar zelf proberen weigerde ze. Ik ben er ook bij gaan zitten in het weiland om te observeren wat ze deed, maar dat hielp ook niet want dan kwam ze bij me staan en zielig kijken of dat ding asjeblieft af kon. Dus uiteindelijk ben ik weg gegaan en waarempel werd ik nagehinnekt. Gedrag wat ze normaal echt nooit vertoont! Als er geen lekkers bij de baas te halen valt dan loopt ze normaal gesproken weg en gaat weer verder gras eten. Nooit blijft ze bij je staan als er geen eten of aandacht te halen valt, of hinnekt ze me na als ik wegloop.

Heb het masker nu dus maar weer afgedaan, vind het te groot risico na een hele dag ermee gelopen te hebben, om het nog langer om te laten als ze dus absoluut niet eet ermee. Ik heb het 24 uur de kans gegeven, en het lukt dus nog steeds niet voor paard ermee te eten.

Volledig opgeven wil ik het ook niet, dus wie heeft nog tips om alsnog een nieuwe poging te doen met het graasmasker?
Of heb ik gewoon een paard dat de uitzondering is en geen graasmasker omkan.

laura_julia

Re: Hoe paard leren eten met graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:59

Mischien als je het gat groter maakt.
ik heb ook een pony met een grasmasker en die snapte het toen ook niet, dus wij hadden het gat groter gemaakt zodat er meer door komt,.
Mischien helpt dat.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:41

laura_julia schreef:
Mischien als je het gat groter maakt.
ik heb ook een pony met een grasmasker en die snapte het toen ook niet, dus wij hadden het gat groter gemaakt zodat er meer door komt,.
Mischien helpt dat.

De greenguard heeft niet 1 gat, maar meer een soort van rooster. Gat groter maken hoeft dus niet.

Mijn paard snapte het eigenlijk vrij snel. Ik heb eerst een paar plukjes gevoerd, daarna probeerde meneer te eten, wat dus niet lukte. Ik heb hem geholpen door het graasmasker even vast te houden boven de grond, en aan de onderkant wat plukjes gras er doorheen te duwen.
Hoe lang is je gras? ik denk dat heel lang gras moeilijker te eten is, dat buigt gewoon om. Heel kort gras is ook weer moeilijk.
Zoek voor haar dus een plekje uit met gras dat makkelijk door het masker heen piekt, en help haar dan door haar hoofd boven de grond te houden en via de onderkant het gras beter door het masker te duwen. Ander paardje bij ons op stal had het op die manier ook snel door.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is :+ Succes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:44

door blijven zetten, de pony hier was ook al niet te snugger, idd erdoorheen voeren en dan dr koppie omlaag trekken tot aan de grond. blijven proberen, hier heeft het ook ene paar weken geprobeerd.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:04

kun je je paard niet op een kaler stuk weiland zetten?
of misschien kun je het graasmasker een deel van de dag omdoen zodat ze niet heel de dag door kan blijven eten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:09

Ik weet niet hoe hoog het gras staat waar ze staat. Maar als het vrij lang is, is dat ook lastig.
Ze ervaart waarschijnlijk die blokkade en stopt meteen.

Je kunt proberen om op een vrij kost stuk gras ook wat snoepjes neer te leggen en haar daar is de graashouding te leren dat er wel iets door het masker heen komt. Probeer ook een emmer water!
Als ze dat eenmaal doorheeft, zal ze genoeg kunnen eten. Mijn paard kan op elke graslengte zelfs nog te dik worden met een masker. Dat komt niet van de lucht.

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:50

als je gras heel erg kort is heeft het inderdaad niet veel zin! probeer anders toch een graasmasker met wel een gat!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:53

Het gras staat niet erg hoog, het is wel kort maar ook niet superkort.
Paardlief is op dit moment nog vrij gefrustreerd van het masker.
Alle andere dingen door het masker heen voeren is geen enkel probleem, maar met gras heeft ze nog weinig zin mee te werken, want dat lukt toch niet.

Uit een emmer water drinken is geen probleem.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:36

wij hebben een haflinger met hetzelfde probleem. Helemaal gefrusteerd met korf om. Zelfs gras erdoor heen geven wordt ze panisch en blijft met het hoofd schudden. Brokjes lukt wel. Uiteindelijk heeft ze hem bijna 24 uur om gehad maar niet gegeten en water drinken betwijfelen we. Stond er suf bij. Was wel dunner :o. Daar waren we wel blij mee maar niet op de manier waarop. Later weer geprobeerd maar weer niet eten. Water wel op want korf was nat.
Hoelang is het verantwoord om haar zo te laten staan? Beginnen ze uiteindelijk wel?