waar mesthoop plaatsen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

waar mesthoop plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:47

Volgende maand verhuizen mijn vriend en ik naar ons nieuw huisje dat we aan het verbouwen zijn.
De paarden kunnen dan ook lekker aan huis staan.

Maar ik vraag mij echter elke keer af "waar we de mesthoop moeten plaatsen"...
het moet ook zo goed staan dat ie natuurlijk nu en dan opgehaald kan worden ?
of bestaat er speciale firmas hiervoor ?
Of wat is een mooie optie voor een mesthoop ?

Anoniem

Re: waar mesthoop plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:50

Afbeelding
Betonnen platen op de grond, zulke dingen erom heen (hoeft uiteraard niet zo hoog) en voila.
Qua plaatsing kunnen wij weinig zeggen, hou wel rekening mee om hem niet naast je voordeur te leggen qua stank, maar uiteraard is het ook niet echt leuk voor je buren als je het bijna in hun tuin parkeert.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:52

Let er wel op dat je onder je mesthoop de urine moet opvangen, dat die niet zomaar de grond in lekt
Sommige mensen gebruiken ook een container die ze waterdicht maken :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:53

zorg dat je hoop dicht bij de weg is of iig waar degene die het komt ophalen er met zijn/haar wagen/kar/vrachtwagen/etc. er bij kan
op de wind vind ik wel praktisch
en dan niet in de wind die richting je huis staat
zo ver mogelijk van je huis af dus
en nog wel goed bereikbaar voor een aanhangertje + auto (voor het geval niemand je mest op wil komen halen ;-) )
ik zou iig in de buurt gaan informeren hoe die mensen hun mest verwijderen, misschien kun je je daar bij aansluiten
bedrijven weet ik niet
succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:57

Zo ver mogelijk van de bebouwing vandaan, makkelijk bereikbaar voor trekker (5 meter breed pad + genoeg ruimte om bocht te maken als nodig) Je hebt minder last van vliegen als je de mesthoop afdekt. Laat je goed informeren over de regelgeving, want voor particulieren zijn uitzonderingen mogelijk. Verder heb je meer aan een goed opgebouwde composthoop (minder stank, slinkt, dus meer capaciteit en goede meststof voor wei en tuin) dan aan een mesthoop. Helaas wil je daarvoor juist geen vloeistofdichte vloer. Neem anders contact op met dierenhealthplan, die kennen de regels en kunnen ook voor je weidebeheer etc, goed advies geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:55

In ieder geval goed bereikbaar voor jezelf met de kruiwagen. Niets is zo frusterend als 200 meter door de bagger te moeten ploeteren, met 10 kruiwagens stront, dag in, dag uit.
Uit het zicht en uit de reuk is fijn, zodat je zelf 's avonds nog eens buiten kunt zitten zonder stank en vliegen. Bereikbaar voor de loonwerker die uitrijdt of afvoert is ook fijn, maar als die 100 meter verder moet rijden, voor die ene keer per jaar is dat geen ramp. Zelfs dagelijks te ver moeten kruien wel.

Ik heb mijn mestplaats (betonsilo, 1,5 meter hoge wanden, 6 meter lang, 4 meter breed en een grondplaat = is verplicht volgens milieuwet) achter mijn schuur waar de trekkers staan, parallel aan de buitenbak, waarvandaan de loonwerker hem leeg kan scheppen om uit te rijden (of af te voeren, maar ik rij de mest uit over eigen land). De stallen staan aan de andere kant, dus ook de paarden hebben geen broedplaats van vliegen naast zich, afstand mestplaats/stallen is 40 meter, verhard.

Mesthoop afdekken, zeker als je wilt dat de boel composteert, hetgeen ook prima gaat mét een vloeistofdichte vloer, moet je nooit doen. Er komt dan onvoldoende vocht in, de boel droogt uit en je kunt composteren vergeten. Been there, done that. Milieu-inspecteur was er wel heel blij mee, geen N-uitstoot de lucht in en zo. Maar dat werkt dus voor geen meter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:03

Ibbel schreef:
Mesthoop afdekken, zeker als je wilt dat de boel composteert, hetgeen ook prima gaat mét een vloeistofdichte vloer, moet je nooit doen. Er komt dan onvoldoende vocht in, de boel droogt uit en je kunt composteren vergeten. Been there, done that. Milieu-inspecteur was er wel heel blij mee, geen N-uitstoot de lucht in en zo. Maar dat werkt dus voor geen meter.

Met de hitte van vorige maand droogde de mesthoop juist gigantisch uit.
Composthoop in compostvat is trouwens ook afgedekt en dat werkt ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:05

Tja, ik heb er ervaring mee dat het absoluut niet werkt.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:17

tamary schreef:
Zo ver mogelijk van de bebouwing vandaan, makkelijk bereikbaar voor trekker (5 meter breed pad + genoeg ruimte om bocht te maken als nodig) Je hebt minder last van vliegen als je de mesthoop afdekt. Laat je goed informeren over de regelgeving, want voor particulieren zijn uitzonderingen mogelijk. Verder heb je meer aan een goed opgebouwde composthoop (minder stank, slinkt, dus meer capaciteit en goede meststof voor wei en tuin) dan aan een mesthoop. Helaas wil je daarvoor juist geen vloeistofdichte vloer. Neem anders contact op met dierenhealthplan, die kennen de regels en kunnen ook voor je weidebeheer etc, goed advies geven.

wat is het verschil met een composthoop ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:20

Is er niet ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:21

composthoop composteerd, dus "verteerd" je mest en stro/hooi/plantaardig afval door omzetting naar vruchtbare aarde. Mesthoop is meer afval wat je kwijt moet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:25

Mest composteert ook. Alle organische afval composteert. Laat mest een jaar liggen en je hebt net zo goed 'vruchtbare grond'.

En is tuinafval op een composthoop geen 'afval dat je kwijt moet?'