bak aanleggen op klei, kosten / beste aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

bak aanleggen op klei, kosten / beste aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:12

Hallo,

eigenlijk schaam ik me wat voor dit topic. zijn al zoveel.. hoe maak ik een bak topic. maar ik wil toch serieus voorlegen aan de mensen waar ik rijdt een bak aan te leggen. en met een goed plan gaat dit altijd beter als zomaar wat zeggen.

ze hebben het zelf al eens geopperd en staan er wel voor open.
maar nu mijn vraag. hoe gaan we dit aanpakken en wat is het kostenplaatje.

de bak moet in de wei komen, wat nu met greppels is gedraineerd.
de grond is half zand / half klei heb ik het idee.
er is reeds een kleine bak, dat zand gaan we mede gebruiken.

wat ik nodig heb is dus nog:
- drainage 20 x 40 meter (zat zelf aan zo´n rol harig spul te denken, is dat drainage, en dan 250 meter of zo. wat kost dat?)
- er is reeds voor 14 bij 28 zand, dus heb nog ongeveer 350 vierkante meter nodig. (hoe diep moet je zand hebben en wat kost dat?) het zand depot is nog geen km van de stal. dus zelf halen met trekker en wagen is makkelijk te doen
- dan afgraven (wat kost een kraantje huren en dan zelf graven?)
- drainage er in, zand er over.
- omheining hebben ze palen, moet nog wat bij en van dat brede lint wou ik graag.

is dit zo realistisch of zie ik iets echt over het hoofd. qua vergunning en zo moet ik ook nog ff uitzoeken maar moet goedkomen.
en is er met kleigrond ook extra dingen waar ik op moet letten? kan de bak beter dicht bij een sloot of juist niet? alles is welkom

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:35

Hoi Joltsje!

Hopelijk heb je wat aan deze tips:
Op de plek waar je nieuwe bak moet komen, is het verstandig om op verschillende plekken met een grondboor een grondmonsters te nemen, zodat je zeker weet of je bak op zandgrond of kleigrond komt te liggen. Wij zitten bijvoorbeeld op zandgrond en ik heb me laten vertellen dat drainage dan weinig zin heeft.
Als je drainage aanlegt, dan moet de drainage kunnen afwateren op bijvoorbeeld een sloot. Hoe dichter je bak bij de sloot komt te liggen, hoe minder lange drainagebuizen je nodig hebt. Daarnaast is het goed om te bedenken dat de drainagebuizen ongeveer iedere 5 jaar doorgespoten moeten worden, anders werkt je drainage niet goed meer.
Voor buitenbakken is woudzand erg geschikt.
Je schrijft dat de plek waar de bak moet komen, nu weide is. Dat betekent wel dat de graslaag verwijderd moet worden.

Oh ja, wat je nu alvast kan doen, is een "klicmelding", zodat je zeker weet dat er geen leidingen en kabels onder de grond liggen op de plek waar je met je graafmachine wilt gaan graven. http://www.kadaster.nl/klic
Qua kleur lintafrastering kun je het beste kiezen voor bijvoorbeeld bruin of groen. Wit vindt het landschapsbeheer namelijk niet zo mooi.

Mocht je nog specifieke vragen hebben over kosten of materialen, dan kun je altijd PB-en!