Hele vieze stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Hele vieze stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:52

Mijn vz-pony heeft eenn stal, maar die is echt héél smerig.
Overal waar je kijkt zijn spinnenwebben, en er zit zo'n akelig zoldertje boven de stal waar nog nooit iemand is geweest.
Er is een gat met verbinding van dat zoldertje naar de stal.

Mijn vraag was hoe ik nou de 'perfecte' stal kan maken.
Wat moet er allemaal in de stal zodat hij heeft wat een pony echt nodig heeft?
Uiteraard ga ik eerst alles eruit halen en schoonmaken.
En kan een pony ook gewoon in de stal op hooi staan of het liefste zaagsel?

Ik heb eventueel foto's.

Edit: Hoevaak moet de stal ong. helemaal schoon worden gemaakt? (en dan bedoel ik ál het hooi/zaagsel eruit en vervangen door nieuw hooi/zaagsel)

Tigra_

Re: Hele vieze stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:59

Hooi vind ik niet geschikt als bodembedekking. Stro vind ik zelf het fijnst. Voor de rest zou je de stal een uitkunnen spuiten met een hogedrukspuit en misschien opnieuw verven.
Voor de rest wordt hier dagelijks de vieze plekken uitgehaald als ze op stal staan. En dan meestal 1x per week wat preciezer. Maar echt alles eruit doen we meestal maar 1 x per jaar (ze staan maar zo'n 4/5 maanden s' nachts op stal)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:59

Bedankt, hier kan ik wel wat mee.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:01

Hoe ik het doe:
Gewoon elke dag mest er uit halen en wat nieuw stro er bij doen, en dan eens in de week haal ik alles leeg en alles vers. Maar sowieso het elke dag bij houden. :) En inderdaad een grote schoonmaak gaan houden in je stal, alle spinnenwebben weg.

vosscot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:01

Ik vind zelf vlas erg fijn want je schept de natte plekken er zo heel makkelijk uit, want het neemt heel goed vocht op als je dat elke dag een beetje doet houd je het wel netjes. En wij doen dan aan het einde van de week alles eruit en nieuw erin.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:03

Spinnenwebben zijn zo slecht nog niet hoor. Spinnen vangen vliegen en muggen ed. Die vallen een paard lastig. Van een spin of web heeft een paard geen last.

Als jij hem verzorgt, moet je ook de stal schoonhouden -> drollen eruit halen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:04

Ik zou je verzorgpaard op stro zetten, of op zaagsel/vlas, maar stro is goedkoper.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:05

ja ik vind vlas ook heel fijn;).
gewoon elke dag bij houden, en dan 1x in de week (ligt eraan hoeveel ze op stal staat en hoe vies het word) helemaal leeg.
verder zou ik een lekkere grote schoonmaak houden, alle spinnewebben weg, en de stal met de hogedrukspuit aanpakken

Succes!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:07

Ik heb een klein laagje zaagsel op de bodem en daar bovenop stro. Wel prijzig, maar de stal blijft zo wel het best droog.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:07

Ik zou wel de ouwde (stoffige) spinnenwebben weg halen. Hier zit waarschijnlijk toch geen spin meer in. Het stof is niet echt fijn voor het paard ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:08

"ik zou je verzorgpaard op stro zetten"

Volgens mij is dat nog altijd aan de eigenaar om te beslissen.

TS: Waarom vraag je niet aan de eigenaar hoe of wat? Ik zou het niet op prijs stellen als een verzorgster ineens zonder boe of bah de hele stal leeg haalt.
Vraag dat je de stal graag een keer helemaal schoon wilt maken, en of hij/zij daar spullen voor heeft (hogedrukspuit bijv). Dan hoor je vanzelf hoe of wat.

Mocht je met een hogedrukspuit aan de gang kunnen is het wel verstandig om zelf even een regenpak oid aan te trekken ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:09

Ik haal wel veel spinnenwebben weg, want ik ben zelf bang voor spinnen, en al helemaal voor die grote joekels die daar zitten.
De eigenaren weten dat ik de stal wil schoonmaken, en vinden alles goed.

Maar bedankt voor de tips!

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:17

stef schreef:
"ik zou je verzorgpaard op stro zetten"

Volgens mij is dat nog altijd aan de eigenaar om te beslissen.

TS: Waarom vraag je niet aan de eigenaar hoe of wat? Ik zou het niet op prijs stellen als een verzorgster ineens zonder boe of bah de hele stal leeg haalt.
Vraag dat je de stal graag een keer helemaal schoon wilt maken, en of hij/zij daar spullen voor heeft (hogedrukspuit bijv). Dan hoor je vanzelf hoe of wat.

Mocht je met een hogedrukspuit aan de gang kunnen is het wel verstandig om zelf even een regenpak oid aan te trekken ;)

Hahaha... ik dacht hier ook net aan! Overleg het eerst even met de eigenaar. Waarschijnlijk zal die het niet erg vinden als de stal helemaal schoon wordt gemaakt. Maar op andere vloerbedekking zetten is een andere zaak. Weet niet of ik dat zo fijn zou vinden.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:16

hihi, ik zou maar gene hooi als bedekking doen. gewoon stro of zaagsel of vlas ofso. je hebt veel verschillende soorten :+

Ironic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:18

ik zou ook geen hooi als bedekking doen. het fijnste vind ik gewoon stro. en inderdaad schoonspuiten en de rotzooi een beetje opruimen

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:22

ikdenk dat ze ook strobedoeld.
vele maken op t begin de fout over wat nou hooi is en wat stro.
maar bodembedekker zou ik met eigenaar overleggen, neem aan dat die moet betalen.

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:29

Ik zal voor vlas gaan in de stal erg handig elke dag even drollen uit halen en 1 x miss 2x in de week natte plekken uithalen is erg makkelijk. en dan af en toe beetje nieuw vlas er in zo dat je paard op een lekker dikke bodem blijft staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:34

Ik wil niet weer zeuren maar waarom staat ie niet gewoon op t land?
Stallen zijn (evt) voor de winter..

Ik kende iemand die de lege stallen in de zomer schoonblies met een bladblazer. Dan krijg je het echt netjes.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 22:58

Even een aantal vragen beantwoorden.
De vz-pony staat op hooi GEEN stro.
En er is al zaagsel voor de vogels, die hebben een eigen bungalow met zaagsel erin voor paarden. (dat staat op de verpakking)

Het paardje staat 24/7 op land, maar aangezien de herfst eraan komt en de winter wil ik de stal vast 'winterklaar' maken.
En nu is het nog lekker weer en vakantie, dus ik heb alle tijd.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:05

Irmy schreef:
Even een aantal vragen beantwoorden.
De vz-pony staat op hooi GEEN stro.
En er is al zaagsel voor de vogels, die hebben een eigen bungalow met zaagsel erin voor paarden. (dat staat op de verpakking)

Het paardje staat 24/7 op land, maar aangezien de herfst eraan komt en de winter wil ik de stal vast 'winterklaar' maken.
En nu is het nog lekker weer en vakantie, dus ik heb alle tijd.

mag ik je vragen waarom dat paardje op hooi staat? hooi krijgen de meeste paarden dagelijks als voedsel en niet om lekker in te stampen, aangezien hooi vrij klef en nat wordt bij urine en mest.
stro lijkt me toch echt het beste je hebt namelijk heel goed stro wat ook heel goed het vocht opneemt, en dan misschien wat zaagsel op de ondergrond.
en vlas is ook super goed en neemt goed vocht op en is minder stoffig dus ook weer beter voor de luchtwegen van een paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:08

ik vind het maar vreemd dat die op hooi staat en niet op stro :?

die spinnenwebben kun je met een bezem makkelijk weg halen
verder eens alles goed leeghalen de stal en de echt vieze plekken schoonspuiten als er de mogelijkheid is dat het water daar ook in een putje weg kan lopen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:09

Wat goed van je dat je de stal schoon en netjes wilt maken!

Er zijn al veel tips gegeven waar je wel wat mee kunt. Het is idd verstandig de spinnenwebben regelmatig weg te halen. Niet om het stof, maar de webben zijn erg brandbaar. Met de ragebol vang je ze makkelijk. (Doe wel een pet of zo op. Er komt nogal wat naar beneden). Als je aan de slag gaat met de hogedrukspuit zijn ze ook zo weg. Ook een klusje waar je zelf niet schoner van wordt, maar de stal ziet er daarna weer keurig uit (ben net 2 dagen bezig geweest en het is als nieuw). Succes!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 23:17

Dankjulliewel voor de tips!

Waarom staat hij op hooi?

Alle hooibalen liggen aan de zijkant in de stal bewaard.
De eigenaren doen niks met de stal dus hebben ze er een opslag met hooi liggen. Dat hooi is een beetje uiteen gegaan en er ligt nu een laag hooi.
Het paardje staat pas sinds de zomer bij hun en ze weten niet hoe hij sneeuw vindt. Dus nu ga ik alvast de stal inrichten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:24

Veel stro of zaagsel of vlas erin doen en elke dag de drollen weg en 3x pw plas eruit mocht er niet al teveel weggegooit worden
maar liefst elke dag alles eruit en dikke laag terug leggen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:26

De eigenaren zullen voor de bodembedekking moeten betalen neem ik aan, dus het is hun beslissing wat er in de stal gaat...

Hooi is niet handig, dan staat ie straks elke ochtend in een kale stal!