paard eet de hele stal compleet leeg.. help.. !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

paard eet de hele stal compleet leeg.. help.. !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:18

hallo,

ik heb al een aantal topics gevonden met hetzelfde probleem ongeveer maar om de topics gericht te houden op de ts heb ik besloten een eige topic te maken.. ;)

mijn paard staat sinds ik denk 7 weken weer in de stal waar ze eerder ook in heeft gestaan.. daar is ze eens stuk rustiger in.. alleen nu deze keer vreet ze haar stal compleet leeg. we hebben al een hoop dingen geprobeerd zoals vuil stro bovenop te leggen ( alleen is dat meestal niet te vinden meer in der stal omdat er dan alleen nog maar zwart ong in ligt ) en ook hebben we het gemengt.. oook heb ik er al een keertje vies stro van een ander paard overheen en doorheen gedaan helpt allemaal neit.. ze vreet get gewoon op tot ze ong op beton staat en op zwarte troep. dus elke dag de stal leeg halen en komt er vaak nog geen halve kruiwagen uit.. ze staat overdag's in een wei waar geen gras op staat omdat ze alleen staat. daar krijgt ze wel elke dag hooi op ter vervanging.. en dat eet ze niet helemaal op.. en nu afgelope nacht heeft ze weer haar stro compleet op gegeten en zelfs wat hooi laten liggen.. ik weet het niet zo goed meer.. ze word moddervet van de stro allemaal en ik weet niet meer hoe ik haar ermee kan laten stoppen.. de stal is neit geschikt om zelf strooisel in te kopen omdat de stal daar neit goed genoeg voor is.. de hooi en stro is nog van dezelfde levering dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt mij.. wel is ze met brok anderhalve schep op een dag terug gegaan eerst kreeg ze 3 en halve schep en nu nog 2 scheppen.. in 2 keer verdeeld..

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het niet meer.. !!

groetjes, Marlies

Irma_Maandag

Re: paard eet de hele stal compleet leeg.. help.. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:22

Andere stalbedekking kiezen.
De dikke buik door al het stro is trouwens geen vet, maar (ws heel veel ;) ) buikvulling. Als je een manier hebt gevonden om haar geen stro meer te laten eten, zal die buik vrij snel verdwenen zijn.
Is zaagsel / vlas / rubber matten oid niet wat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:26

Koop van de paardendrogist hertshoornolie, en doe er wat van in de lege sproeierfles van bijvoorbeeld alles reiniger, of lege fles van de mannenspray (antiklit), want die sproeikop is wat grover en dat sproeit beter als van plantenspuit dat gaat verstoppen, want die is heel wat fijner en dat sproeit echt voor geen meter en doe er warm water bij en goed gaan schudden.

Dan moet je het over het stro gaan sprayen, stinkt wel behoorlijk, wie weet eet je paard er minder van???, helpt t niet dan meer hertshoornolie in in de fles doen.

Oh ja pas op met witte paarden en of witte benen, de hertshoornolie geeft hardnekkige bruine kleur af.

Als dat niet helpt dan zit er niets anders op dan een rubberen stalmat te gebruiken, want te veel en te vaak stro eten is niet gezond voor je paard.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:31

oeii,!
ik zou idd ook snel overgaan naar andere stalbedekking
(het hoeft natuurlijk niet) maar die van mij heeft door te veel stro eten koliek gekregen (ze is nog al gevoelig voor eten, maar de kans is er dus!)
ik sta nu op zaagsel en dat bevalt prima!
ik hoop dat je hier snel vanaf bent!
succes

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:39

waarom ze op stal staat heeft duidelijke redenen omdat ze op zand staat op de wei overdag en ik geen zandeter wil.. ;) trouwens er zijn genoeg paarden die nu nog dag en nacht binnen staan dus ze mag al blij zijn dat ze bij mij lekker overdag naar buite kan.. ;)
Amalarab: vind je reactie beetje nutteloos.. ;)

andere stalbedekking is niet mogelijk. haar stal regent flink in en de bodem is er niet geschikt voor.. ze heeft al een aantal rubberen matten in de stal liggen dus daarom heeft ze ook aanzienlijk minder stro in de stal.. ze heeft ook een tijd op een andere stal gestaan daar stond ze ook op zaagsel dat beviel prima idd.. maar in deze stal niet mogenlijk helaas.. :(
ik had ook gehoord van graasmasker.. maar kunnen ze daar dan niet toch nog mee eten.. ??
en iets over eht stro spuiten.. ? wat voor dingen.. ? want ben bang dat ze dat eerste keren toch nog op eet en dan moet het natuurlijk niet schadelijk zijn.. ;)
ik ben ook erg bang voor koliek daarom dat ik het hier plaats..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:43

ik zat nu ook net te denken. kan het niet misschien zijn dat ze een stofje of mineraal of vitamine mist in haar rantsoen hooi en brok.. ?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:48

Zou heel goed kunnen hoor, dat die vraatzucht een gebrek aan iets is en je hebt het ook over zandeten. Echt zandeten? dan zou ik toch een DA navragen.
Graasmasker kan wel helpen maar ze kunnen wel gewoon dooreten alleen niet zoveel.
Is echt geen andere bedekking mogelijk? kun je niet paar baaltjes vlas halen? zijn al voor 6-7 euro voor pakje.
Het is iig niet goed.
Persoonlijk zou ik DA bellen en navragen (mbt zand en stro eten). Direct stro eruit en iets anders erin en onbeperkt hooi.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:49

een stal die flink inregent??? zou je daar dan niet iets aan kunnen doen zodat je wél andere bodembedekking kunt nemen?
At ze het hooi voorheen wel, het lijkt haast of ze dat niet lekker vindt.... Misschien moet je eens een baaltje ergens anders vandaan halen en kijken of ze dat wel eet.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:49

Kan je er niet voor zorgen dat de stal niet zo inregent?
En zaagsel neemt ook vocht op hoor.

lyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:01

mijn paardjes stonden op de vorige stal op vlas dat was ideaal maar als de stal zo inregend heeft idd ook niet echt veel nut :n

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:12

nee de stal oninregenbaar maken is onmogenlijk helaas ben ik bang voor.. maar ik ga eens proberen nog een keertje.

ze doet geen zand eten.. maar als ik haar dag en nacht op de wei zet dan ben ik daar wel bang voor dat ze dat gaat doen.. ;) dit is geen ander hooi.. en voorheen at ze het altijd als een speer op omdat ze het zo lekker vond.. ;)

als het een mineraal of vitamine of zoiets is.. hebben jullie dan enig idee welke dat zou kunnen zijn..
en ik weet niet of het ermee te maken kan hebben.. maar ze heeft deze zomer voor het eerst een vreselijke iritatie op vliegen.. ze gaat niet schuren maar word zo ong gek als ze op der zitten continue tril bewegingen maken trappen en continue met staart slaan ook al zit er geen vlieg.. ik weet niet of het ermee te maken kan hebben maar dacht ik net aan.. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:15

die vliegen hebben niks met dr eetgewoontes te maken, er zijn dit jaar gewoon meer vliegen dan anders en ze bijten!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

Is het niet handiger om uit te zoeken waarom ze zoveel stro eet i.p.v. enkel er voor te zorgen dat ze het niet meer doet?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:20

heb gehoord dat je ook wat azijn of citroensap over je stro kan sprayen zodat ze het niet meer lust.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:30

AndreaB schreef:
Is het niet handiger om uit te zoeken waarom ze zoveel stro eet i.p.v. enkel er voor te zorgen dat ze het niet meer doet?

dat is dus ook de rede van mijn topic en de vraag of ze mischien vitamines of minerale te kort kan komen dat ze dat daarom nu doet.. stres heeft ze niet. ze is veel vrolijker opgewekter en rustiger dan in de andere stal. daar was ze lang niet zo vrolijk dus duidelijk dat ze zich in deze stal wel fijner voelt.. maar het stro eten kan ik niet verklaren. ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:33

Mijn eerste ingeving zou zijn om een dierenarts te raadplegen. Zij kunnen je meer vertellen over eventuele medische oorzaken. ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:42

Van stro wordt een paard niet dik hoor. Heeft een ontzettend lage voedingswaarde, dus daar kan je paard absoluut niet dik van worden. Paarden eten hun stal leeg uit verveling, op stro moeten ze langer kauwen en hebben ze dus meer te doen.
Waarom staat ze alleen? Een paard is een sociaal dier.
Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan, toen we hem net hadden. Toen strooiden we met gerstestro. Vinden ze hier ontzettend lekker. Maar hij is er mee gestopt en eet slechts een deel meer op, wat goed is want stro is een prima buikvulling en mits je de hoeveelheid opbouwt zal je paard geen opstopping krijgen.
De tip van azijn heb ik nog gehoord en ken enkele mensen waarbij dit geholpen heeft, maar sommige paarden vinden dat net lekker.

Het ding dat ze hooi laten liggen kan ook omdat er bv op geplast is of er urine onder gestroomd is. Dan gaan ze dat niet meer opeten. Heeft je paard een liksteen? Hoeveel hooi krijgt hij 's nachts? In een hooinet of op de grond? Raadpleeg misschien ook een dierenarts, het kan ook een inwendige oorzaak hebben.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:47

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje vreemd dat een paard in een stal staat waar het inregent, ze staat alleen op een stuk zand, je mag geeen andere bedekking.
Wat houd je tegen om te verhuizen naar een stal waar ze in de zomer maanden 24\7 op het land kan met soortgenoten, een droge stal met andere bedekking??????

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:50

bij ons is er ook een paard die dat doet.
daar leggen ze maar heel weinig stro in de stal.

bij andere mensen hoor ik wel dat ze ze op zaagzel zetten en dan eten ze het niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:54

ik denk dat je paard zich verveeld... ze staat toch alleen op het stukje land? kan je haar overdag niet samen met een ander paard zetten?
en het zou best vitamine tekort kunnen zijn, bespreek anders telefonisch met de dierenarts wat het zou kunnen zijn( dit kost gaan geld)

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:54

hoi ik zou je bodem aanpassen
als ik jouw was zou ik proberen met rubberen matten erop te leggen en dan een laag zaagsel en evt voor kosten te drukken een dun laagje stro je hoef niet hele dure matten te koen je heb ook zaken waar je van de rol kan kopen
mijn paard at ook zn stal leeg maar dan worden ze buikerig en is ook niet echt goed voor ze heb hem nu ook op matten en zaagsel staan en hooi erbij en geen last meer
succes

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:01

Alonjah schreef:
heb gehoord dat je ook wat azijn of citroensap over je stro kan sprayen zodat ze het niet meer lust.

Dit werkt indd... op stage moesten we dat altijd bij één van de paarden in stal spuiten.. en die at er daarna niet meer van. ;)
Het proberen waard.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:04

ze staat alleen op de wei omdat ze erg dominant is en niet met alle paarden overweg kan. dus voor haar gezondheid en voor de gezondheid van de andere paarden staat ze alleen. ze staat nu wel vaker samen met een ruin een paar uurtjes per dag maar als die er te veel bij is word ze daar ook lastig op en omdat ik geen gebleseerd paard wil staat ze alleen.. ;) en ook hoef ik mijn paard niet 24/7 buiten te hebben.. ;) ik zal een foto plaatsen van de achterkant van de stal dan snappen jullie waarom hij in regent.. ;)

ze krijgt 2 maal daags een redelijke hoeveelheid hooiik kan het moeilijk in kruiwagens of kilo uit drukken omdat ik dat niet kan schatten.. ;) maar niet minder als ze eerder kreeg.. in de wei krijgt ze het in een hooinet en in de stal op de grond. maar niet op de plaats waar ze plast dus urine kan der niet goed bij komen.. ;)
ze heeft zich nog nooit eerder verveeld toen ze afgezonderd van andere paarden in de stal stond ze is juist happyer nu want ze staat tussen 2 paarden in en kijkt uit over het hele erg en de weides.. ook staat ze alleen 's nachts binnen..

met de azijn gaat een vriendin vanavond op het stro doen en kijken hoe het dan morge is.. ik ben zelf op het moment niet thuis dus zie der niet elke dag maar ik krijg elke dag bericht over hoe het gaat en dus ook of het met de stal verbeterd.. ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:06

Afbeelding
dat is de achterkant van de stal.. het is vanaf die buis tot het dak open.. over een breete van ik denk 15 meter.. dus dicht maken is gewoon onmogelijk en de staleigenaar gaat dat ook niet doen helaas..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:19

Je paard krijgt veel te weinig ruwvoer in de vorm van het hooi wat je haar geeft. Daarom eet ze stro. Heel erg logisch. Wat voor voedingswaarde heeft het hooi wat je haar voert?
Je kunt haar beter paardenkuil geven, graszaadhooi buiten en gewoon stro in de box. Wat voor stro geef je haar? Gerstestro, tarwestro etc. Bepaalde soorten stro vinden paarden namelijk heel erg lekker en eten dit op.
Als je geen stro in haar box doet, maar b.v. zagels, ben je haar aan het plagen. Een paard eet bijna de hele dag.
Daarom maakt ze ook ruzie met andere soortgenoten. Zorg voor meer ruwvoer!