SPOED Per ongeluk twee maal gevoerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

SPOED Per ongeluk twee maal gevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 21:47

Goedenavond allemaal,

Ik heb met spoed een vraagje wat betreft het volgende:

Mijn stal eigenaresse is momenteel met vakantie waardoor de voerbeurten gedaan worden door mij of de staleigenaar.

Zo heb ik afgesproken vandaag te voeren en heb het voer voor morgen klaargezet met briefje dat het voor Woensdag is.

Nu heb ik het biks/hooi voor vanavond al gevoerd(om 20.00), maar krijg ik om 21.30 een sms "bedankt voor het klaarzetten, heb ze net gevoerd".

Dubbel gevoerd dus! Paarden staan allemaal op de wei, wat KWPNers welke nu 4 kg hebben gehad ipv 2, een tinker welke nu 2 heeft gehad ipv 4, etc.

Nu is mijn dringende vraag, kan dit veel schade geven? Ik kan momenteel de staleigenaar, de staleigenaresse(welke dus op vakantie is) allemaal niet bereiken en wil weten of ik mij nu ontzettend druk moet maken en er heen moet gaan. Of dat ik vannacht rustig kan gaan slapen.

Sorry wanneer het een beetje warrig is, is nogal snel getypt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: SPOED Per ongeluk twee maal gevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:49

Kan helemaal geen kwaad hoor ;) Ze zullen allicht morgen wat meer energie hebben, maar ernstig ziek zullen ze niet worden als het gezonde paarden zijn.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:50

Ik denk het niet misschien alleen voor de paarden met gevoelige maag?
Hooi kan in iedergeval geen kwaad ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:50

voor 1x zal dat niet zoveel kwaad kunnen lijkt me, hooguit dat ze even wat meer energie hebben

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:51

In principe hoeft dit echt geen problemen te geven, is bij ons ook wel eens gebeurt. Zie het maar als een gelukje voor hun! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:51

In principe niet, zou ze morgen even in de gaten houden en er voor zorgen dat ze morgen in ieder geval genoeg kunnen bewegen, om maandagsziekte te voorkomen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:52

Maak je niet druk, doe wat ontspannends en ga zo lekker slapen.
Ze zullen lekker uitbuiken vannacht, morgen en misschien overmorgen wat fris zijn maar er is niets aan de hand. Echt niet. Je zou evt. morgen i.p.v. volledig voer, 75% krachtvoer kunnen geven. Maar, foutje kan gebeuren en hier gaan ze echt geen last van kijgen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:52

Ik denk dat het eerlijk gezegd een beetje aan de paarden zelf licht.

Bij ons zijn onze eigen pony's 3x uitgebroken waarvan 2x dat ze zeker een aantal pony's zo'n 3-4 kilo voer heben gegeten terwijl de meeste van die pony's eigenlijk nooit krachtvoer krijgen en anders maar een halve per dag.. En er was niks aan de hand. Behalve mijn pony die waarschijnlijk beetje te veel haver
gegeten had en enorm druk was.. :+

Terwijl sommige paarden dat niet hoeven te doen hier.. Gelukkig zouden die niet zo snel uitbreken :Y)

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 21:54

Jespri schreef:
Ik denk het niet misschien alleen voor de paarden met gevoelige maag?
Hooi kan in iedergeval geen kwaad ;)

Een welsh/arabier welke een maand geleden net hoefbevangen is geweest, toen nog op andere stal. Heeft nu driekwart kilo eiwitarm voer gehad ipv een halve. En een tinker, heeft in mei koliek gehad, krijgt nu ook eiwitarm voer en heeft 1,5-2 kilo gehad ipv een kleine kilo.

Verder allemaal zover wij weten kerngezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:56

ik heb dat een keer bij de mijne gedaan ( ipv 2 kilo 4 kilo) en die had die avond al koliek. Zou wel erg opletten zeker als je jou eigen paarden niet zijn.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:59

Dat kwartje bij de welsh en dat halfje bij de tinker gaat denk ik geen problemen geven hoor :n denk dat je gewoon rustig kan gaan slapen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:01

Zeg aub niet al te hard dat TS rustig kan slapen. De mijne heeft van het dubbele ook flink koliek gekregen en dat heeft er niets mee te maken of het nu een sober ras is ofniet want ik heb een kwpner. Deze fouten kan iedereen maken maar let aub wel heel goed op en zijn er nog paarden bij die bepaalde toevoegingen door het voer hebben?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:04

... vandaag een mazzeltje voor de paarden.......

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:05

Mischien wil de staleigenaar wel even kijken bij de paarden of alles goed gaat?

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:10

_Chanel_ schreef:
Zeg aub niet al te hard dat TS rustig kan slapen. De mijne heeft van het dubbele ook flink koliek gekregen en dat heeft er niets mee te maken of het nu een sober ras is ofniet want ik heb een kwpner. Deze fouten kan iedereen maken maar let aub wel heel goed op en zijn er nog paarden bij die bepaalde toevoegingen door het voer hebben?

Ik baal hier ook ontzettend van hoor, behalve lijnzaadolie krijgen de paarden er verder helemaal niets bijzonders bij.

1 KWPNer welke ipv 1kg muesli, 1kg biks en 1kg slobber nu het dubbele heeft gehad
1 KWPNer welke ipv 1kg muesli, 1kg biks ook het dubbele
1 Tinker welke ipv driekwart kg muesli, driekwart kg biks het dubbele heeft gehad(Wel eiwitarm gevoerd)
1 Welsh/arabier welke ipv een kleine kb biks/muesli het dubbele heeft gehad

Over de rest maak ik mij geen zorgen, deze krijgen allemaal hoeveelheden als bijvoorbeeld een handje.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:11

hmpf t zal vast wel goed gaan toen k klein was heb k mijn pony een keer 6/8 kilo gevoerd omdat ik het zo leuk vond dat ze drachtig was :P
k zou wel even de paardjes met koliek in de gaten houden...

wist niet dat zevenhuizen zo groot was voor zoveel paardjes :P

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:11

bolerotjee schreef:
hmpf t zal vast wel goed gaan toen k klein was heb k mijn pony een keer 6/8 kilo gevoerd omdat ik het zo leuk vond dat ze drachtig was :P
k zou wel even de paardjes met koliek in de gaten houden...

wist niet dat zevenhuizen zo groot was voor zoveel paardjes :P

Haha, gelukkig staan ze ook niet in Zevenhuizen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:12

Door de lijnzaad is het mogelijk dat er een paar morgen diarree krijgen maar dan geef ik ze altijd gewoon hooi en dat lost zich vanzelf wel op.

Ik zou mij wel zorgen gaan maken om de kwpner die nu 6!!!kilo brok op heeft.

Zoals het mij altijd is geleert kun je tot 2,5 kilo per keer voeren zonder problemen maar dat het daarboven echt niet goed is.

Wil je niet bang maken maar de mijne is er ook echt flink ziek van geweest

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:15

Het ziet ernaar uit dat de paarden een mazzeltje hebben gehad vandaag.
Is er niemand op stal aanwezig die even kan kijken?
Anders morgenochtend even voor de zekerheid kijken, maar meestal kan het geen kwaad.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:15

_Chanel_ schreef:

Had die van jou niet een gevoelige maag?

Bij een engels volbloedje wat ik had hoefte ik het ook niet te proberen, die was heel gevoelig.
Mijn Kruizing welsh heeft laatste 1,5 kilo biks (krijgt hij altijd) + 2 kilo muslie gehad en had nergens last van.
Veder heb ik het ook wel eens mee gemaakt met andere paarden die hadden ook nergens last van.

Lijnzaad zou ik wel mee oppassen kunnen ze aan de diaree van raken.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:19

kimmetje01 schreef:
Het ziet ernaar uit dat de paarden een mazzeltje hebben gehad vandaag.
Is er niemand op stal aanwezig die even kan kijken?
Anders morgenochtend even voor de zekerheid kijken, maar meestal kan het geen kwaad.

Is wel iemand aanwezig, maar die slaapt denk ik inmiddels.

Ga morgenvroeg voor werk aan even kijken, uur of 6. Ga proberen de slaap te vatten. Bedankt allemaal voor jullie reacties en welterusten voor straks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:19

De mijne had idd iets met haar maag maar wat het was weet ik tot op de dag vandaag nog niet. Ze heeft er geen last meer van gelukkig en toen met die koliek had ze daar ook eigenlijk al geen last meer van.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:12

Inmiddels al bij de paardjes gekeken?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:04

zoals hier al gezegd word, kan het voor een keertje geen kwaad!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:52

kimmetje01 schreef:
Inmiddels al bij de paardjes gekeken?

Ja, ben vanochtend vroeg heen geweest en zonet nog even. Gelukkig niets aan de hand, alle paarden staan er nog springlevend bij.