Bruine vieze plekken in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Bruine vieze plekken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 08:23

Ik heb gisteren mijn weiland met kunstmest gestrooid. Door de regen van afgelopen dagen is het alweer aardig groen geworden, echter groeit het nog niet best.. Wat mij nu opviel was dat er door de hele wei hier en daar hele bruine plekken in het gras zitten.. Ik heb hier ook maar gewoon korrels overheen gestrooid en hoop dat het weer groen word..
Herkent iemand dit? Echt vieze natte bruine plekken en eromheen weer felgroen gras.. Zouden dit pisplekken zijn van de paarden..? Kan ik me haast niet voorstellen, heb het nog nooit zo gezien eigenlijk..
De konijnen schijnen het er wel fijn te vinden want er liggen ook konijnen keutels op..

joyce B

Re: Bruine vieze plekken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:28

dat zijn inderdaad de pisplekken. vooral door de zon er extra op brand het dood en wordt het geel. als het goed is trekt het bij wanneer de paarden op een ander stuk lopen en het rust heeft en genoeg geregend heeft.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 08:38

ik hoop dat het weg trekt inderdaad. Ze staan er sinds half juni niet meer op..
Zou het goed zijn dat ik er kunstmest korrels opgegooid heb?
(hoop dat de zon vandaag niet te hard gaat schijnen, anders brand dat er ook nog in.. := )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:52

Kunstmest op paardenweides is mijn ding niet, maar bemesting is nodig. Vergeet echter niet om je zuurgraad te controleren en over een maand (ong. september) ook te kalken, zeker de gele plekken (als je die dan nog ziet). Als de zuurgraad verkeerd is groeit je gras ook slecht tot niet.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 09:03

ok dankje voor de tip. Ik heb van die zakken kunstmest speciaal voor de paardenwei. (daar zit ook kalk in dacht ik)
Heb in het voorjaar mest uit laten rijden door de boer en bemest dan vaak later zelf nog een keer met korrels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:31

Mesten en kalken kan je niet samen doen, moet ong. maand tussen zitten. Lastige van kunstmest is ook dat het de grond zuurder maakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:37

pompidou2 schreef:
ik hoop dat het weg trekt inderdaad. Ze staan er sinds half juni niet meer op..
Zou het goed zijn dat ik er kunstmest korrels opgegooid heb?
(hoop dat de zon vandaag niet te hard gaat schijnen, anders brand dat er ook nog in.. := )

Nee, die plekken zijn al doodbemest door een overvloed aan stikstof uit de urine. Kunstmest erop gooien gaat dat alleen maar verergeren. En dood gras groeit ook niet, dus die stikstof kan ook nergens heen.

Wat je nu op dit moment kunt doen is alleen maar het onkruid weghalen als dat opkomt (en dat gaat het doen) en dan eind september de kale plekken doorzaaien. Nu doorzaaien kan alleen maar als je het heel goed nat kunt houden, en eigenlijk moet eerst de overmaat stikstof die er in zit goed uitregenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:38

tamary schreef:
Mesten en kalken kan je niet samen doen, moet ong. maand tussen zitten. Lastige van kunstmest is ook dat het de grond zuurder maakt.

Er bestaat kunstmest (kalkcyanamide, merknaam Perlka) die in één gift zowel kalk als stikstof in de grond brengt. Deze kunstmest wordt speciaal voor paardenweides aanbevolen. Daarnaast maakt niet iedere kunstmest de grond zuurder, dat doet alleen KAS (kalkammonsalpeter - waar overigens ondanks de naam geen kalk inzit). Gewone NKP-kunstmest is neutraal.