HEEELLPP broei in stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

HEEELLPP broei in stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:27

help ik kom er dus achter dat in mn 2 grote balen stro broei zit maar mn opslag is niet groter dan die 2 balen en heb ook niks van een trekker wie heeft er nog ideetjes?

tamary

Re: HEEELLPP broei in stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:31

Broei zo erg dat balen zo in brand vliegen? Dan nu brandweer bellen.

Balen gedeeltelijk onbruikbaar maar geen brandgevaar? Balen open snijden en alles uitelkaar trekken. Goede stro in lege box doen rest op mesthoop. Is een rotklus, maar dat kan met de hand.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:33

Oei dat is vervelend. Maar de beste optie wordt hierboven beschreven. IMO is er geen andere manier want als je het laat gaan vliegt het straks wel in de brand en ben je verder van huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:33

Alles uit elkaar trekken en zoveel mogelijk buiten verspreiden!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:36

ja, alles uit elkaar trekken helaas geen andere optie!! wij hebben het zo ook eens moeten doen een rotkarwei maar idd beter dan brand! succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:37

geen brandgevaar tenminste het brand niet kan nog met de hand pakken heb geen lege stal over pa is onderweg met auto zodat we kunnen proberen balen de wei op te krijgen en daar uit elkaar te gooien met de hand zo is amper te doen en het ligt vlak naast mn stallen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:41

ikke20 schreef:
geen brandgevaar tenminste het brand niet kan nog met de hand pakken heb geen lege stal over pa is onderweg met auto zodat we kunnen proberen balen de wei op te krijgen en daar uit elkaar te gooien met de hand zo is amper te doen en het ligt vlak naast mn stallen

Blond hoor, maar je verplaatst dat stro toch ook om je boxen mee op te strooien? Zelfde als nu touwtjes open snijden en plak op kruiwagen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 23:33

ben nu eindelijk thuis.

hebben alles met de hand uit elkaar gegooit. waren bijna 2 hele volle balen. 1 baal was nog heel andere net 4 plakken af.
plakken vielen helaas erg makkelijk uit elkaar. hebben alle warme natte stukken op het zandstuk uit elkaar gegooit de rest van het droge niet warme stro uit elkaar ernaast. en toen we alles hadden gedaan alles teruggegooit en afgedekt. dus dat ligt allemaal uit elkaar.
morgenvoreg maar kijken wat er op het zand ligt wat nog te gebruiken is rest kan de mesthoop op. pfff echt dit gun je niemand wat een kl.re werk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:30

dit heb ik met mijn voordroogbalen en met kleine hooipakjes gehad...
Een rotwerk om uit elkaar te trekken en een rotzooi dat je er aan overhoudt!!! Balen zeg!
Hoop voor je dat je stro nog redelijk bruikbaar is. Het beste kun je het, nadat het is afgekoeld, luchtig weer op een (niet te hoge) hoop gooien in je opslag en regelmatig even losschudden of keren met een hooivork of mestvork zodat het na kan drogen. beter niet afdekken met plastic, want dan krijg je dat het vocht tegen het plastic aan slaat en gaat het schimmelen of opnieuw warm worden.

Succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:29

ik heb het idd vorig jaar ook met mn voordroog gehad daarom nu ook kleine pakjes hooi genomen voor deze zomer.

heb erg veel nog kunnen gebruiken heb nog hoop in de stallen gegooit. paarden staan echt tot over hun knieen in het stro. rest losjes op een grote hoop gegooit en wel afgedekt met zeil/houtenplanken aangezien hier een paar gietbuien overkwamen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:49

ja, ben ook maar gestopt met de voordroog toen van het voorjaar omdat ik niet wist welke balen kurkdroog waren en dus geschikt voor warm weer. Heb wat hooi gehaald van 2009 en dat ligt nu in de schuur voor wanneer we iets bij moeten voeren.

Ik hoop dat er nog een hele mooie droge halve maand aan komt zodat ik zelf nog wat pakjes kan laten persen voor voorjaar 2011

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:55

ja idd ik heb ik de winter als het koud genoeg is wel heel droog voordroog maar ik voer nu nog bijna een baal per dag op heb erg weinig gras. in de winter gaat dit dus richting 2 baaltjes per dag en dan kan ik mooi van die ronde balen pakken de temp is dan laag genoeg dat er geen broei meer inkomt.