Stroomapparaat, hoe werkt dat nu eigelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Stroomapparaat, hoe werkt dat nu eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:54

Hallo,

Aangezien een van mijn shetlanders graag op pad gaat met haar vriendinnetje willen wij een stroomapparaat aanschaffen zodat de stroom beter rond komt. Nu krijg je het ene moment wel stroom en het volgende moment voel je helemaal niks, niet ideaal dus met onze uitbrekers. Maar hoe werkt dat nu eigelijk? Heb al op de site van agradi zitten kijken maar kom er niet aan uit. Wie kan ons helpen met wat we precies nodig gaan hebben? Lint kan evt. van de normale stroomleiding afgesloten worden en dus alleen op een apparaat werken. Denk dat we met de meters lint tussen de 1000/1500 meter zitten.

Groetjes Deborah

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:26

komt er nergens iets aan de draad? gras of zo?
heb je overal goede verbindingen gebruikt, niks in elkaar geknoopt/
heb je een goede aardepin? die diep genoeg zit?
accu vol?

hoe heb je het nu aangesloten, op een oud apperaat of zo?
vervang de accu eens, en is de draad niet te oud?
gaat ook maar een aantal jaren mee

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:16

Is het een apparaat op stroom of op een accu? Je lint moet helemaal aaneengesloten zijn. Als je een apparaat op een accu hebt, heb je twee aansluitingsdraden. Een draad gaat op het bovenste lint en de andere draad op het onderste lint. De opening van de afrastering moet met speciale haken weer aangesloten worden. Je kan dit dus als een soort hek open en dicht doen. Bij een accu apparaat heb je geen aardepin nodig. De meeste apparaten geven aan of de accu nog vol is. Meestal kan je de handleiding wel op het internet vinden. Je kan het lint wel aan elkaar knopen, maar het is beter om hier speciale clips voor te kopen. Als het lint niet goed aansluit kan de stroomstoot soms wel aanwezig zijn, maar heel licht en zeker niet genoeg om je paardjes binnen te houden.

DeSa

Re: Stroomapparaat, hoe werkt dat nu eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 21:29

Het lint komt nergens aan het gras of gaas, dit is al tientallen keren nagelopen. Het lint is nog geen half jaar oud, we hebben het een maand geleden helemaal omheind, het lint had ik 2 of 3 maanden ervoor gekocht.
Er zitten wel een aantal knopen in, maar heb niet het idee dat het daar aan kan liggen. Op het vorige weiland zaten ook knopen in het lint en oud, toch kreeg je een opdonder als je het aanraakte.
Ik ben er inmiddels achter dat het stroom op een lichtnet werkt, hoe dat met een accu/aardpen zit??? Geen idee.
Weet alleen dat het onder de grond door terug naar boven aangesloten zit op het lint.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:35

shannonmacey schreef:
Is het een apparaat op stroom of op een accu? Je lint moet helemaal aaneengesloten zijn. Als je een apparaat op een accu hebt, heb je twee aansluitingsdraden. Een draad gaat op het bovenste lint en de andere draad op het onderste lint. .

Sorry, maar dit is onzin. Je hebt altijd aarde nodig, een draad gaat naar lint (de rode of de + ) en de zwarte of - naar de aardpin. De meeste aardpinnen zijn te kort en zeker in wat rul zand niet goed werkend. Laat iemand voor jou een stalen pijp van 1 meter maken met daarop een bevestigingsmoer voor de aardedraad. Jens die maar de grond in. Hier nog wat meer info:

Een elektrische afrastering is een kringloopsysteem. Hiervoor heb je een schrikdraadapparaat, stroomdraad en een aardingssysteem nodig. Het schrikdraadapparaat kun je aansluiten op netstroom als de weide vlak bij je huis ligt. Voor verder gelegen percelen zijn er schrikapparaten op batterijen of accu’s en er zijn zelfs apparaten die werken op zonne-energie. Het apparaat geeft elektrische impulsen af die door de stroomdraad lopen. Isolatoren die bevestigd zijn aan de weidepalen zorgen hierbij voor de goede stroomgeleiding.
Als het paard het draad aanraakt, sluit de kringloop en het dier krijgt dan een stroomschokje. Via het dier loopt de stroom naar de aardpennen van het aardingssysteem en vervolgens weer terug naar het apparaat. Het is belangrijk om regelmatig de stroomspanning op de draad te controleren. Er kan namelijk spanningsverlies optreden door slechte isolatie of doordat er hoog gras tegen het schrikdraad groeit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:04

@DeSa : begrijp ik goed uit je verhaal dat je het vreemd vind dat er soms stroom op staat en soms niet ??
Dat lijkt me nl erg logisch want de stroom gaat met pulsen c.q. onderbrekingen. Als je dus het draad heel kort vast pakt heb je kans dat je net niets voelt. Hou je het langer vast (en alles werkt goed) dan krijg je zeker een optater.
Die pulsen hebben een bepaalde tijdspanne. Ik weet niet of dat een standaard tijd is of dat er apparaten zijn die een kortere tijd hebben.
Overigens hebben we het dan over hooguit een paar sekonden hoor, geen minuten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:10

De stroom loopt rond, is zwakstroom, die pulseert dus gaat met schokjes, dat hoor je ook aan je apparaat die tikt. Ik denk dat het daarom een klok heet.

Als je draad breuken heeft, dan komt het daar niet door heen, daar is de stroombron dan onderbroken. Soms hoor je, als je bij de wei staat op een plek de draad knetteren, daar maakt hij sluiting, daar verlies je dus stroom

Nu is het niet aanhoudend dat je stroom voelt, maar de opvolgende stroomstootje moet snel genoeg komen waardoor ze er niet doorheen gaan.

Als je een testapparaatje er bij koopt, en de goedkoopste kost 10 euro, dan kan je meten hoeveel stroom er op staat.

Te weinig, dan heb je te veel aftakkingen of is je wei te groot voor de capaciteit van die klok, te veel stroom is ook niet goed.

Nu voelen shetten iets minder dan bloedpaarden met een dun huidje en dunne vacht, maar te veel stroom er op zetten is ook gevaarlijk, ze kunnen door die klap een hartritmestoornis krijgen. Dus kijk goed naar de hoeveelheid hectare je nodig heb en in hoeveel stukjes je je wei opdeelt. Zorg dat hij altijd goed rondloopt en nergens ontlaad,door hout te raken of niet goed aan elkaar geknoopt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:15

Ik weet niet op welke plekken je soms geen stroom hebt,maar hoe verder weg van het aparaat minder de stroom word.
Vlakbij het aparaat zit veel meer stroom dan helemaal achterin.
Ik test het lint op verschillende plekken met een stroomtester.Weet niet of je ook een stroomtester hebt?ga op verschillende plaatsen testen,dan vind je vast ergens een breukje of wat dan ook.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:34

Er zijn verschillende lichtnetapparaten op de markt. Mijn zwager is boer en heeft een apparaat waarmee hij de snelheid van de impulsen kan regelen. Gaan de jonge dieren voor het eerst het land op dan zet hij het apparaat op nagenoeg continu. Deze apparaten zijn echter wel vele malen duurder.
Wij hebben een apparaat met best een lange interval. Dus kan een dier best drie seconden de draad aanraken zonder stroom te voelen.

Veel stroomverlies krijg je door een slechte aardpen. Koper en ijzer oxideren en zorgen daardoor voor minder aarde. Beter is om een pen te hebben van roestvrijstaal. En dan het liefst zo lang mogelijk, mijn zwager heeft bijv. een pen van vier meter in de grond zitten.
Zelf hebben wij een pen van anderhalve meter.

Het beste is om met een stroommeter de hoeveelheid ampere te meten. Op verschillende plaatsen. Wij hebben bijv. 4 ampere op de draad staan.

Een goed stroomapparaat heeft overigens absoluut geen moeite met gras. Ons gras verdort door de hoeveelheid amperes op de draad.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:40

Idd, met sommige aparaten kun je de impulstijd instellen.
Als er nu niet genoeg stroom op staat, en eerder wel, dan heeft het wrs. toch met de aarding te maken. Kan ook nog komen dat het nu al lang erg droog is, en dan geleidt de aardpen, zeker als deze aan de korte kant is, niet goed.
Een goed aparaat kan de afstand die jij noemt prima aan, en de puls is op het eind dan echt niet zwakker.
( Er zit niet per ongeluk ergens lint om een paal, dat had ik zelf nl een keer gedaan, toen ik een deel open wilde zetten, en het lint kwijt moest. Niet slim natuurlijk, die houten paal geleid niet!)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:51

@russel.
Soms hoor je, als je bij de wei staat op een plek de draad knetteren, daar maakt hij sluiting, daar verlies je dus stroom.

Dank je voor de tip.Bij mij knettert het best wel erg op het stukje lint vlakbij het stroom aparaat.Ook zie je daar door gebrande plekjes zitten,dus ik moet daar gewoon dat stukje lint vervangen en verlengen d.m.v een plaatje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:38

russel schreef:
De stroom loopt rond, is zwakstroom, die pulseert dus gaat met schokjes, dat hoor je ook aan je apparaat die tikt. Ik denk dat het daarom een klok heet.

Zwakstroom??
Sorry, maar 6000V valt toch echt onder de noemer hoogspanning en dient ook als zodanig behandeld te worden!!

Aarding is niet alleen de aardpen die meestal te weinig voorsteld, het is ook de algemene staat van de ondergrond. Op de hoge zandgrond (bijvoorbeeld de Veluwe) is het wat lastiger om een goede schrikdraadwerking te krijgen dan in de natte polders bij Rotterdam. Mede daarom zijn er verschillende soorten apparaten.
De kracht van de schok wordt weergegeven in Joules (J). 10J is het wettelijk toegestane maximum in NL en dat is een schok waar je zeker een meter van terug springt, ook op de hoge zandgrond }>

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:41

Maar die 6000 volt krijg jeniet in een klap.
Vandaar dat ze het zwakstroom noemt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:46

gohya schreef:
Maar die 6000 volt krijg jeniet in een klap.
Vandaar dat ze het zwakstroom noemt?

Jawel hoor, die 6000V is er in een keer en de klap die je krijgt is ook echt 6000V
Dat de 6000V op schrikdraad een ander effect heeft dan de 6000V op mijn werk (als je dat aanraakt ben je onherkenbaar verkoolt en dus morsdood) heeft te maken met de wijze waarop het tot stand komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:48

Oke dan snap ik het,want ik krijg vaak genoeg een schok van het lint.Maar ik kan niet zeggen dat het een flinke klap is.Mijn stroomtester geeft aan 3.0 KV is dus 3000 volt,alleen krijg je die 3000 volt niet in een keer door je heen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:00

gohya schreef:
Oke dan snap ik het,want ik krijg vaak genoeg een schok van het lint.Maar ik kan niet zeggen dat het een flinke klap is.Mijn stroomtester geeft aan 3.0 KV is dus 3000 volt,alleen krijg je die 3000 volt niet in een keer door je heen.

Jawel, die 3000V heb je in een keer door je lijf.
Het verschil is echter dat de stroom slechts 0,000001A bedraagt, waar de stroom op mijn werk in dezelfde situatie 3000A is.
In tegenstelling tot wat iedereen altijd denkt is niet de spanning (V) het probleem, maar het is de stroom (A) die erbij hoort die het (dodelijke) effect geeft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:44

@Ikke, altijd gedacht dat er gemeten werd met amperes :o
Wat geeft een stroommeter dan aan? Joules of amperes?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:13

Coby schreef:
@Ikke, altijd gedacht dat er gemeten werd met amperes :o
Wat geeft een stroommeter dan aan? Joules of amperes?

Stroom meten we in Amperes, energie wordt weergegeven in Joules.