Een GRASVELD-BUITENBAK weer rijdbaar maken / repareren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Een GRASVELD-BUITENBAK weer rijdbaar maken / repareren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:30

Hallo,

Er zijn al een aantal topics over de bodem van buitenbakken maar ik ben mijn gevalletje nog niet tegen gekomen vandaar deze vraag.

De buitenbak is een aantal jaren niet meer gebruikt en hierdoor een gezellig weilandje geworden van 20m x 45m met prachtige omheining :D

Voorheen was de bodem tijdens het aanleggen van de bak omgelegd door het allerbeste zand van de bodem eruit te graven en tijdelijk naast de bak te leggen.
Vervolgens zijn de lagen, die boven het goede zand zaten, als eerste weer terug in de bak gelegd om daarna het beste zand (naast de bak) er weer bovenop te leggen.

De bak was toen van goede kwaliteit en ook in de winter te rijden. De bak werd toen maximaal 2 uur per dag gereden (5 keer in de week)
Nu zal de bak maximaal 1 uur gereden worden.

De goede zandlaag zit dus momenteel verstopt onder de gras-laag. :-)

Wie heeft er goede ideetjes om de bak weer klaar te maken voor het rijden?

Adviseren jullie om het gras te trekken zodat het ontworteld wordt?
Zoja hoe diep?
Of
Adviseren jullie om vooraf onkruid-/grasverdelger te gebruiken?
Of
Adviseren jullie om bovenop het gras een compleet nieuwe zandlaag te plaatsen?
Zoja wat voor zand?
Of
Heb jij een beter idee?

Wie heeft er ervaringen met een grasbak die omgezet moet worden naar een rijbak en heeft een mooi "rijbak-recept"? :-)

De bak vullen of toevoegen met kunststoffen of houtsnippers wil ik niet omdat ik alleen gebruik wil maken van zandsoorten. ;)

Alvast bedankt voor het meedenken +:)+

beantsje

Re: Een GRASVELD-BUITENBAK weer rijdbaar maken / repareren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:41

Ik heb er geen ervaring mee maar mijn idee is, roundup spuiten, na 14 dagen zoveel mogelijk eruit trekken en de bovenlaag lostrekken. De onderlaag is immers al goed.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 13:42

Verticuteren bedoel je dan?
Of is het verstandiger om het dieper te trekken?
Het liefst doen we het dat gelijk het onkruid uit de bak getrokken wordt en tegelijk verticuteren.

Roundup is dat het zelfde als MCPA of MCPP? :-)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:18

mcpp en mcpa doden bepaalde onkruiden, maar niet het gras.
round-up maakt alles dood.

ik heb zelf ook zo'n bak, waar ondertussen het zaad van enkele jaren inzit.
het beste is om eerst te maaien als het gras langer is dan 5 cm.
daarna spuit ik met round-up en laat alles eerst goed afsterven. dat duurt 2 á 3 weken.
dan rijd ik er met de trekker doorheen met zo'n ouderwetse eg (bestaat uit 3 losse delen die aan een brede stang achter de trekker hangen). door de punten van de eg trek je de dode graspollen eruit.
dit "recept"moet je een aantal malen herhalen om een blijvend resultaat te krijgen.

succes ermee.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:40

Dankjewel voor de tip Hinta :-)
Dit is tot nu toe de meest logische en ook nog de meest goedkope.
Hopelijk komen er nog meer mensen die goede "recepten" hebbben voor mijn bak?
Alvast super bedankt weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:50

Is het geen optie om gewoon het onkruid eruit te trekken , en de paarden toegang te geven tot dit weitje / bak ?

Dan heb je mooi een extra weitje (nooit verkeerd , tenzij je al meer dan zat wei hebt :) ) en houden zij het lekker kort zodat je er toch gewoon kunt rijden.

Als het geheel vlak is dan kan de hele wortelstructuur ook nuttig zijn zodat ze er niet zo snel kuilen in trappen en sporen in lopen als in los zand :)

En als je niet zo veel rijdt in een bak waar snel groen in komt , dan zal het altijd blijven terugkomen.

Rena heeft wel eens ergens gestaan waar de bak ook helemaal groen was van het onkruid en wat pollen gras , ik heb daar gewoon het onkruid eruit getrokken en we hebben de bak opengezet zodat de paarden er zelf doorheen konden lopen (open verbinding naar zowel wei , bak als erfje met stal).

Na een paar weken was het gewoon weer een zandbak zonder groen , en dat bleef het ook zolang de paarden er maar vrijuit in konden , het er doorheen lopen van de dieren houdt het zand in beweging waardoor plantjes geen kans krijgen om te wortelen en groeien :)

Het ging hier maar om een A-pony , D-pony en een jong paard (E-pony maat) , die hielden de boel al netjes :)

Lekker makkelijk hoor :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:00

Is een optie Pmarena :D
Bedankt voor de tip.
Maar er is al (te) veel land :+
Dus een grasbak is overbodig en wil ik nu graag weer rijdbaar maken met een goed reparatie-recept voor bodems.
In de winter gaan ze ook gewoon de wei in en niet in de bak. De bak zal dus alleen gebruikt worden om te rijden en te longeren. ;-)

pmarena schreef:
Is het geen optie om gewoon het onkruid eruit te trekken , en de paarden toegang te geven tot dit weitje / bak ?

Dan heb je mooi een extra weitje (nooit verkeerd , tenzij je al meer dan zat wei hebt :) ) en houden zij het lekker kort zodat je er toch gewoon kunt rijden.

Als het geheel vlak is dan kan de hele wortelstructuur ook nuttig zijn zodat ze er niet zo snel kuilen in trappen en sporen in lopen als in los zand :)

En als je niet zo veel rijdt in een bak waar snel groen in komt , dan zal het altijd blijven terugkomen.

Rena heeft wel eens ergens gestaan waar de bak ook helemaal groen was van het onkruid en wat pollen gras , ik heb daar gewoon het onkruid eruit getrokken en we hebben de bak opengezet zodat de paarden er zelf doorheen konden lopen (open verbinding naar zowel wei , bak als erfje met stal).

Na een paar weken was het gewoon weer een zandbak zonder groen , en dat bleef het ook zolang de paarden er maar vrijuit in konden , het er doorheen lopen van de dieren houdt het zand in beweging waardoor plantjes geen kans krijgen om te wortelen en groeien :)

Het ging hier maar om een A-pony , D-pony en een jong paard (E-pony maat) , die hielden de boel al netjes :)

Lekker makkelijk hoor :j