Paddock deels verharden... IDEEËN GEZOCHT!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Paddock deels verharden... IDEEËN GEZOCHT!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:54

Onderstaande tekening is een aardige weergave van hoe wij de paarden bij huis hebben staan. 2 boxen met daarvoor ongeveer 1.20m beton (overdekt), en een koordafscheiding tussen paddock en beton.
Overdag lopen de paarden in de paddock, daarnaast gaan ze 2x per dag een paar uur naar de wei.

Probleem: de paddock is perfect met "normaal" weer, dus zo af en toe regen er op, en dan weer wat droger weer. Afgelopen winter was de paddock door alle sneeuw en andere winterse ongein veel te nat om de paarden er een hele dag in te laten staan, ze staan dan veel te lang in de blubber. Een hele dag op de weide zetten is geen optie: we hebben nog geen halve hectare en moeten dus zuinig zijn op de weide. We hebben een jaar of 10 terug de paddock al laten keren, met ander zand er bij in, maar bij veel nattigheid blijft ie te lang onbegaanbaar.
Nu zag ik onlangs bij een kennis dat zij een deel van haar paddock liet verharden met van die betonnen roosters uit een koeienstal. Op zich een prima idee, maar ik vond de gleuven nogal breed voor mijn pony-met-kleine-voetjes.
Het idee van een gedeelte verharden vind ik eigenlijk heel aantrekkelijk, maar ja... wat gebruik je er dan voor? Betonklinkers? Stelcon-platen? Beton??? En hoe groot maak je zo'n stuk? Het gaat om 1 paard, 1 pony, die heel goed samen kunnen. Is een stuk van 10x10 groot genoeg?

Wie heeft nog meer een gedeelte verhard??

Afbeelding

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:27

Wij hebben een vergelijkbare situatie zoals bij jou en ik heb voor het betonnen terras een deel verhard met plastieken grastegels.
Dit zijn groenen plastieken roosters, 50 x 50 x 7 cm in afmetingen en die kunnen aan elkaar geklikt worden zodat je een soort tapijt vormt met de afmetingen die je wil.
Om ze te plaatsen graaf je +/- 7 cm zand weg, plaatst de roosters en vult ze dan op met het zand. De bovenste randen van de roosters moeten gelijk komen met het vul zand zodat het zand wel de druk van de hoeven opvangt maar de roosters zorgen ervoor dat de paarden niet wegzakken.
Wil je het nog beter doen kan je dieper uitgraven, een laag steenslag met worteldoek over plaatsen en daarop de roosters en het zand

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:34

ik heb gewone stoeptegels, gratis overal af te halen en vrij makkelijk te leggen
ik heb het gedeelte voor de stallen verhard, waar ze ook hun hooibak hebben staan
het zal denk ik , even schatten 12 x 5 meter zijn voor 3 paardjes

Divine

Re: Paddock deels verharden... IDEEËN GEZOCHT!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:47

Stoeptegels is natuurlijk ook een vrij simpele oplossing!
Grastegels had ik nog niet eens aan gedacht, dat lijkt me ook wel mooi, aangezien dat goed het water doorlaat.

Nog meer ideeën?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:54

Ik zou niet voor beton of iig niet voor betonplaten gaan, als ze een glijder maken heb je een probleem... Heb dat eens lelijk zien aflopen ergens op een stal, met een pony die niet meer omhoog kwam. Konden we toch mooi de VA bellen...

Die grastegels lijken mij een beter plan :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:34

met grastegels bedoelen jullie toch van die dingen die ook naast de weg in de berm liggen hier en daar?
Staat het paard op ijzers? Dan zijn die grastegels namelijk spekglad!

Ik heb ook een stuk met stoeptegels laten bestraten.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 17:46

@Polly: hierboven worden kunststof grastegels bedoeld. Dit idee:

kunststof grastegel

Deze vul je weer op met zand (of eventueel gras), zodat het kunststof net niet zichtbaar is. Dit is stroef genoeg voor paarden.
De bermtegels die jij bedoelt liggen hier ook langs de weg, dat zijn echt ondingen! :(

Beton kan op zich ook wel, net als stoeptegels, maar dan zou ik er toch ribbels/gleufjes in laten frezen, om het wat ruwer te maken bij nat weer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:58

ik heb op de tegels alleen shetlanders lopen misschien maakt dat ook uit.
Misschien komende winter ook mijn paard maar de planning is dat die gewoon naar stal gaat.

Dat zijn inderdaad andere dan die betonnen langs de kant van de weg :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:18

Tien bij tien is wel erg klein....
Het beste kan je de paddock draineren. Het is een klein stukje, dus valt de prijs wel mee. Iedere dag de mest verwijderen en ze kunnen er altijd uit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:38

Heb zojuist eens wat vormen afgezet met een draadje, en schuin doormidden lijkt een mooi stuk (van de linker box richting de mestplaats zeg maar). Dat is ook het stuk waar ze het meeste staan.

@Johanna: draineren kan bij ons niet:
A: er staan allemaal eiken langs, inclusief dus veel boomwortels,
en
B: er zit nog het een en ander aan puin in de grond wat drainage ook weer in de weg zit.
Er moet eerst veel werk worden verzet wil de bodem goed geschikt zijn om er drainage in aan te leggen, en dat is behoorlijk prijzig.

We houden de paddock elke dag schoon, elke avond wordt de mest er uit gehaald.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:40

Op zich kan zo'n koeienrooster prima, maar vul het dan op met je zand, dus schaaf iets we, leg de roosters en gooi het zand er weer op, zorg dan dat er wat extra komt op de 'gaten' van het rooster, dus hetzelfde idee als de kunststof tegels.
Door het zand kunnen de hoeven er echt niet tussen komen, ze zakken niet meer weg e.d..
Stelconplaten kunnen ook (als ze te glad zijn, kun je ze nog op de kop leggen), die kun je vaak ook wel tweedehands vinden of met een 'foutje' er in (B keus), dit voldoet ook prima.
Net als grindtegels e.d..
Dit kun je zo groot maken als jezelf zou willen...........
Succes met je keuze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:55

Wij hebben een deel laten bestraten:
Afbeelding
Afbeelding
Verharde oppervlakte zo'n 120 m2, inmiddels is het zand deel van de paddock 2x zo groot als in de bovenste foto, zo'n 20 bij 20 meter.

Als je paddock nu 10 jaar ligt, is het logisch dat hij aan verbetering toe is...

Afgraven oude zand en dan drainage en nieuw zand er in kan helpen als het zand minder goed water doorlaat vanwege mest en hooi resten door het zand.

Diep los laten trekken/ploegen en weer vlakken wil wel helpen als er een harde aangestampte laag is ontstaan maar je zand en diepere onderlaag nog wel goed zijn.

Als je paddock hol ligt, wil ophogen met nieuw goed zand zodat hij in het midden hoger ligt dan aan de randen, of weer scheef leggen ook helpen dat het meeste water er van af stroomt, zodat het zand minder water hoeft op te nemen en het sneller weg is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:52

Wij hebben pas de ecorasters van Horsefriend gekocht. Onze paarden hebben geen ijzers, dus dan is bestraten niet zo handig.

Wilma99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:02

Deze tip heb ik net ook al doorgegeven bij het topic Paddock Paradise.

5 september tijdens de Natural Horsemanship-dag in Arnhem wordt er een lezing gegeven door Muriel Broer over Paddock Paradise.
Meer info op http://www.mansour.nl

Het boek Paddock Paradise van Jamie Jackson heb ik gekocht bij http://www.mediaboek.nl

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:04

Ik heb een gedeelte verhard met graskeien, hebben we gekocht via marktplaats, nadeel is dat ze erg zwaart zijn afhankelijk van de dikte al gauw 30 kg. of meer

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:12

Ik heb opgeruwde stelconplaten liggen, waar ik erg tevreden over ben. Het enige nadeel is dat mijn ene paard van zichzelf behoorlijk sloft bij het lopen en dus niet zonder ijzers kan blijven omdat hij zijn hoeven teveel en scheef afslijt op de plaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:07

Wij hebben een paddock van 20x20 mtr. met een bestraat stuk van 20 bij zo'n 6 mtr., het loopt naar het afdak toe iets smaller.
Er liggen betonklinkers. Ben er zelf erg enthousiast over. Je hebt altijd een schoon stuk om hooi op te voeren en altijd een droge plek voor de voeten. Voor de hoeven is het trouwens erg aan te bevelen (natuurlijke slijtage). Denk dat als je paard ijzers heeft het wel een nadeels is met bijv. nattigheid en vriesweer, vanwege de gladheid.

Hier wat foto's vanaf alle kanten:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-38BJXFAS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHNC34OK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6SSFSHN4.jpg

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:13

Wij hebben een deel van 1 paddock ook bestraat met ruwe betonklinkers, we laten hier wel expres een dun laagje zand op liggen zodat de hoeven niet te hard slijten. Paarden met ijzers durf ik er echter niet op te zetten, wij gebruiken het alleen voor fokmerries of het jonge opfokspul.
[KS-ITP] Onze veulens in de nieuwe paddock

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:35

Ik heb voor de stal van die betonnen koeienroosters geplaatst. 2e hands zijn ze vaak voor een prikje over te nemen. Ze zijn erg zwaar en blijven dus goed liggen (wel eerst stuk afgraven en daar zand in storten.)

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:49

ook hier betonplaten.
ben er super bij mee.
aanschaf en laten leggen kost wat maar droge voeten.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 22:51

Hmm, ideeën genoeg! Ik zit een beetje te twijfelen tussen Stelconplaten of gewone betonklinkers. Die laatste geven een soort natuurlijke ruwheid wat natuurlijk mooi meegenomen is.
Zit ik alleen nog met het punt: hoefijzers. Zowel pony als paard lopen alleen voor op ijzers, hele jaar rond.
Bij nat/vries weer zit je dan natuurlijk weer met een gladde ondergrond.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:18

met vorst, sneeuw en gladheid is het beter dan zand, want je kunt het schoonmaken (sneeuwschuiven of vegen) en strooien met zand of zout (mits je smeltwater goed weg kan lopen). Op die manier hadden onze paarden afgelopen winter altijd de mogelijkheid op egale bodem te staan en lopen met droge voeten. Al was het sneeuwruimen een zware en frusterende klus omdat er elke keer weer nieuwe sneeuw kwam :P

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:24

Hier ook een flink stuk beton voor de schuilstal zodat het altijd droog is. In de winter met sneeuw/ijs gewoon vegen, dat ging hier prima. Het enige nadeel wat ik vind is dat ik merk dat de ijzers doordat ze in de winter veel om de hooiruif heen staan snel slijten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:59

Divine schreef:
Hmm, ideeën genoeg! Ik zit een beetje te twijfelen tussen Stelconplaten of gewone betonklinkers. Die laatste geven een soort natuurlijke ruwheid wat natuurlijk mooi meegenomen is.
Zit ik alleen nog met het punt: hoefijzers. Zowel pony als paard lopen alleen voor op ijzers, hele jaar rond.
Bij nat/vries weer zit je dan natuurlijk weer met een gladde ondergrond.....

IJzers eraf :D of strooien met zout. Heb ik op gegeven moment hier ook gedaan toen er zo veel sneeuw lag vorig jaar dat het gevaarlijk glad werd.