Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Coltje schreef:een dier valt niet af omdat het gewoon ouder is he,
er is dan sowieso iets aan de hand, organen die minder goed werken ofzo, en dan is het misschien niet zo'n slecht idee om wat onderzoek te doen.
Maar afvallen komt niet gewoon door ouderdom.
ikke schreef:Coltje schreef:een dier valt niet af omdat het gewoon ouder is he,
er is dan sowieso iets aan de hand, organen die minder goed werken ofzo, en dan is het misschien niet zo'n slecht idee om wat onderzoek te doen.
Maar afvallen komt niet gewoon door ouderdom.
Hoeveel oude paarden heb jij onder handen gehad?
Ouderdom heeft tot gevolg dat de stofwisseling kan veranderen, waardoor het paard meer moeite heeft om voedingsstoffen op te nemen. wormen kunnen dat effect natuurlijk verergeren, evenals foutjes in het gebit, maar ik zou de leeftijd niet als onzin overboord zetten.
Andere ervaring: mijn paard maakte proppen van haar hooi. Dat wijst doorgaans op haken/scherpe randen. De tandarts vond echter dat behandeling niet nodig was. Ik heb hem gevraagd toch de scherpe randen weg te halen en prompt maakte ze geen proppen meer. Het beetje scherp wat ze op de kiezen had was dus toch teveel voor haar.
Voordat je naar de dierenarts holt, zet even op een rijtje wat je paard eet (hooi, weiland. brok) en hoeveel werk het paard verzet. Bedenk ook dat de wijze waarop je het paard houdt, invloed heeft. Stress is bijvoorbeeld een factor die een rol zou kunnen spelen, bijvoorbeeld door wijzigingen in de groep waarin het paard staat. In dat lijstje van energieopname en -gebruik kom je vanzelf een hiaat tegen, dat een rol zal spelen.