Paard wordt mager!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suci

Paard wordt mager!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 11:43

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn paard is in een 1 á 2 maanden tijd flink afgevallen. Je kan z'n ribben in bepaald licht nu zien. Voorheen dus niet.

Zover ik kon zien heeft meneer geen haken aan zijn kiezen, hij eet ook zijn hooi. Wel toen ik controleerde zat er nog best wel wat gras rondom zijn kiezen (maar weet eerlijk gezegt niet of dit normaal is, kijk niet zo vaak in paardenmond).
Ook eet hij zijn brok goed op.
Hij staat bijna de hele dag buiten en aan de intensiviteit van rijden is absoluut niet ophoog gegaan. Er zijn geen veranderingen van samenstelling in de weide etc. Niets is dus veranderd. Hij is nu 22 jaar.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen. Als dit zo doorga dan vraag natuurlijk de hulp in van een DA, maar misschien hebben jullie een idee waar het aan kan liggen.

Ik hoor het graag! Groetjes!

R0oszs

Re: Paard wordt mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:45

kan hij geen last van wormen hebben? Dacht dat ze daardoor ook magerder kunnen worden.

Marqit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:56

Hallo,

Je paard is 22 jaar en oudere paarden kunnen ineens af gaan vallen.
Laat de mest even nakijken, evt tandarts laten komen.
Het aanpassen van het voer kan ook helpen, ik geef mijn oude 21 jarige merrie fyto gold. Dit is een hele goede muesli. Ze doet het daar nu prima op.

succes!

groeten,
Marqit

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:11

Ik zou toch even een dierenarts laten komen om de tanden na te laten kijken en tegelijkertijd bloed en mestonderzoek uit te laten voeren. Zo kun je het beste een plan van aanpak opstellen.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:12

Ik denk ook dat het wormen zijn, ik zou de veearts even laten komen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:35

Ehm..

volgens mij is het zo dat oudere paarden sowieso soms kunnen afvallen? En volgens mij ook met wormen ofzo.. weet niet precies.

Ik zou iig even de TA laten komen en misschien de DA,
maar misschien is het ook gewoon 'ouderdom'

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:28

22 vind ik onvoldoende ouderdom om het daarop te gooien moet ik eerlijk zeggen. Ik denk dat er iets meer aan de hand is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:31

een dier valt niet af omdat het gewoon ouder is he,
er is dan sowieso iets aan de hand, organen die minder goed werken ofzo, en dan is het misschien niet zo'n slecht idee om wat onderzoek te doen.
Maar afvallen komt niet gewoon door ouderdom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:06

Coltje schreef:
er is dan sowieso iets aan de hand, organen die minder goed werken ofzo, en dan is het misschien niet zo'n slecht idee om wat onderzoek te doen.

Hoeveel oude paarden heb jij onder handen gehad?

Ouderdom heeft tot gevolg dat de stofwisseling kan veranderen, waardoor het paard meer moeite heeft om voedingsstoffen op te nemen. wormen kunnen dat effect natuurlijk verergeren, evenals foutjes in het gebit, maar ik zou de leeftijd niet als onzin overboord zetten.

Andere ervaring: mijn paard maakte proppen van haar hooi. Dat wijst doorgaans op haken/scherpe randen. De tandarts vond echter dat behandeling niet nodig was. Ik heb hem gevraagd toch de scherpe randen weg te halen en prompt maakte ze geen proppen meer. Het beetje scherp wat ze op de kiezen had was dus toch teveel voor haar.

Voordat je naar de dierenarts holt, zet even op een rijtje wat je paard eet (hooi, weiland. brok) en hoeveel werk het paard verzet. Bedenk ook dat de wijze waarop je het paard houdt, invloed heeft. Stress is bijvoorbeeld een factor die een rol zou kunnen spelen, bijvoorbeeld door wijzigingen in de groep waarin het paard staat. In dat lijstje van energieopname en -gebruik kom je vanzelf een hiaat tegen, dat een rol zal spelen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:29

mijn pony is 23 en viel vorig jaar ook ineens veel af, haar nu op kuilvoer staan, brokken en af en toe mais/musli en nu gaat het prima

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:32

gewoon even door de molen,veearts erbij ,gebit en wormen check en event een bloedje laten trekken. als van deze onderzoeken alles ok is naar je voer gaan kijken.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:40

ikke schreef:
Coltje schreef:

Hoeveel oude paarden heb jij onder handen gehad?

Ouderdom heeft tot gevolg dat de stofwisseling kan veranderen, waardoor het paard meer moeite heeft om voedingsstoffen op te nemen. wormen kunnen dat effect natuurlijk verergeren, evenals foutjes in het gebit, maar ik zou de leeftijd niet als onzin overboord zetten.
Andere ervaring: mijn paard maakte proppen van haar hooi. Dat wijst doorgaans op haken/scherpe randen. De tandarts vond echter dat behandeling niet nodig was. Ik heb hem gevraagd toch de scherpe randen weg te halen en prompt maakte ze geen proppen meer. Het beetje scherp wat ze op de kiezen had was dus toch teveel voor haar.

Voordat je naar de dierenarts holt, zet even op een rijtje wat je paard eet (hooi, weiland. brok) en hoeveel werk het paard verzet. Bedenk ook dat de wijze waarop je het paard houdt, invloed heeft. Stress is bijvoorbeeld een factor die een rol zou kunnen spelen, bijvoorbeeld door wijzigingen in de groep waarin het paard staat. In dat lijstje van energieopname en -gebruik kom je vanzelf een hiaat tegen, dat een rol zal spelen.

Dat zeg ik toch ook; er is dan iets aan de hand.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:47