Wei bemesten met gecomposteerd groenafval??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Wei bemesten met gecomposteerd groenafval??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:18

Sinds enkele maanden huur ik een wei van ong. 2400 m2 voor mijn 2 shetlanders. De verhuurder wil graag de wei zo goed mogelijk houden; daarom wordt er ook verwacht dat ik iedere keer netjes de mest uit de wei haal, en achterin de hoek op de 'mesthoop' stort. Dit doe ik ook netjes.
Nou is hij van plan om staks wat later in het jaar, de mestbult over het land te gooien. Maar, het is niet alléén een mestbult; het is een grote composthoop waar hij zelf en iemand anders ook van alles opgooit; van gemaaid tuingras tot onkruid, planten, eierschalen, fruitafval, etc. etc.
Zeg maar alles wat er in de groene container gegooid word, word op deze hoop gegooid. En ik gooi er dus mijn mest bovenop.

Nu wil hij dat alles, als dat helemaal 'verrot' is, op de weide uitstrooien. Het lijkt mij dat dat toch niet goed kan zijn? Met al die rottende planten- en groente/fruitresten??

Wat ik me ook afvraag; hij wil dus graag dat ik de wei wekelijks uitmest (ik doe het dagelijks voor zover ik kan, anders is het niet bij te houden) maar nadien komt al die mest dus weer op het land... Ik weet dat dit vaker gebeurd, maar de mest moet er uit om verzuring (en paardenplekken, maarja die hebben we toch al en die houd je ook hoor, ondanks het uitmesten) te voorkomen; als je die mest eerst er allemaal uitschept, en vervolgens een tijd later er weer allemaal over heen kiepert, dan raakt de grond toch net zo goed verzuurd? Dan heeft het toch geen enkel nut om altijd netjes de mest uit de wei te halen?

Overigens strooit hij ook graag met kunstmest als de pony's een stuk bijna hebben kaalgevreten (ze zijn nu beiden wel érg dik aan het worden) en ik ze naar een ander stuk verhuis. Nu lees ik dat kunstmest strooien het land ook verzuurd? En krijg ik daar niet erg vet/eiwitrijk/fructaanrijk gras van, wat dus eigenlijk voor mijn pony's niet goed is?

Sorry voor de vele vragen, ik weet wel iets van weidebeheer af, maar dit zijn dingen die ik me al heel lang afvraag eigenlijk.

zodiacje

Re: Wei bemesten met gecomposteerd groenafval??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:22

Helaas kan ik je niet helpen. Heb alleen wel een tip; pas op dat de milieu politie tijdens de milieu vlucht niet ziet dat je alle mest op een hoop in de hoek gooit.
Dit mag alleen in een speciale bak. Volgens de wet moet je een onderwand en drie zijwanden hebben.
Bij mijn weide zijn ze daar in het verleden voor bekeurd.
kans dat je gepakt wordt is klein hoor en misschien is het alleen hier bij Den Haag dat ze zo streng zijn (vliegen regelmatig over) maar de boete is erg duur.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:31

Als die mesthoop lang genoeg blijft composteren (maar dan denk ik aan meerdere jaren composteren) kan je er van uit gaan dat er geen schadelijke dingen meer inzitten zoals zaad van vreemde planten en natuurlijk beestjes die je niet wilt hebben. Het enige nadeel is dat voor goede compost zo'n composthoop wel goed moet kunnen broeien en dat gebeurd niet altijd. Dat kleine beetje huisafval wat erbij gegooid wordt zal echt geen probleem zijn voor je land, het zal juist voedingsstoffen bijdragen. Je mest niet alleen voor zuurplekken elke dag je wei uit, maar je doet het ook om directe wormbesmetting te voorkomen.
Kunstmest gooien lijkt me niet altijd een goed idee, maar je kan bodemonderzoek laten uitvoeren, waarbij gekeken wordt naar de samenstelling van de grond ivm tekortkomingen, overschotten, etc. Dat en het soort gras dat er op groeit zegt meer dan een idee dat het goed of fout is. Meten is weten.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:31

Als de compost goed verteerd is is het op zich prima om dit over het land te gooien in het najaar of voorjaar. Ik weet niet wat voor onkruid ze op de hoop gooien? Als dit onkruid is met oliehoudende zaden (zoals bijvoorbeeld ridderzuring) zou ik hier minder blij mee zijn. Deze zaden overleven namelijk het composteringsproces en komen dan dus in de wei terecht. De kunstmest kan bij de bemesting van de compost in principe achterwege blijven, het hangt er wel een beetje vanaf wat voor grondsoort het is is ( klei, zand, veen?). Tegen de verzuring en voor een betere opname van de compost kun je vroeg in het voorjaar ( februari / maart) de weide bekalken. Als je dat moment ook wilt aangrijpen om de grond op te schonen en extra te bemesten is kalkcyanamide misschien een optie voor je. Dit is ook een probaat middel tegen wormeneieren.
Veel succes, kom je er niet uit kun je latijd eens een loonbedrijf in de buurt bellen voor een bezoekje en een advies.......