1x per dag krachtvoer voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

1x per dag krachtvoer voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:40

Mijn 3 paarden (3-jarig arabier, 5-jarige arabier, 21-jarige arabier) en 19-jarige Fries van een vriendin staan bij mij op een gepacht stuk land. Met 3-jarige arabier doe ik licht grondwerk. Andere arabier en lipizaner lopen endurance klasse I en worden 4x per week getraind. Fries wordt 4x per week gereden. In de zomer hebben ze onbeperkt toegang tot gras en hooi en in de winter staan ze op paddock met schuilstal met onbeperkt toegang tot hooi. Zelf voer ik nu 2x per dag, maar omdat mijn werk drukker gaat worden, zal het moeilijker worden s'ochtens vroeg te voeren. Nu vroeg ik me af of er paardeneigenaren zijn, mede ook van endurancepaarden, die hun paard maar 1xper dag krachtvoer geven en daar goede ervaringen mee hebben. Wat voeren jullie dan en hoeveel? Ik wil misschien ertoe overgaan de paarden 1x per dag te voeren en dan natuurlijk ook veel minder, maar wel juiste krachtvoer. Ik heb naar automatische krachtvoersystemen gekeken, maar dat wordt me te duur. Wat denken jullie?

Polly
Moderator Algemeen

Re: 1x per dag krachtvoer voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:39

Ik voer in de zomer altijd 1x per dag krachtvoer.
Ze staan op het land en ik kom 1x per dag en voer dan ook, nooit problemen mee gehad.
Ze krijgen dan overigens 1 portie dus niet het dubbele om het 'goed te maken'.
Is het niet een idee om de voerbeurten te delen met je vriendin?? Ik zette altijd alles klaar zodat ik ook heel snel klaar was als ik 's morgens kwam.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:17

De hoeveelheid krachtvoer die je moet voeren hangt helemaal af van de kwaliteit ruwvoer die je paarden krijgen. Ruwvoer is de basis, krachtvoer slechts een aanvulling mocht dat nodig zijn.

In beginsel is gras een volledig ruwvoer. Lopen je paarden nu in het volle gras op een goed onderhouden weide, dan hebben ze helemaal niets nodig. Is het gras van een onbemeste paardenwei, dan is dat een ander verhaal. Hetzelfde geldt ook voor de kwaliteit hooi of kuil. Kuil van een goede wei kan meer bevatten dan gras in een natuurweide.

1x per dag krachtvoer is niet zo'n punt, de hoeveelheid in 1x wel. Ik geef niet graag meer dan maximaal 2 kg per keer (volwassen paard), wat qua hoeveelheid bij mij een uitzondering is. Heeft je paard meer krachtvoer nodig, kies dan voor een hoogwaardiger voer, zodat je de kilo's kunt beperken. Ik zou een Fries in de basissport een ander krachtvoer (basis/vitaminenkoek) geven dan een arabiertje in de endurance (krachtvoer voor duursport eventueel met olie).

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:42

ik zal het niet doen het is beter voor je paard om meerdere keren per dag kleinere porties te eten. (heb ik geleerd op school)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:13

~Ik zou toch proberen 2x daags te voeren. Dat is wel het minste, het beste zou zijn het te verdelen over 6 beurten, maarja, dat redt vrijwel niemand.. :+

Als je het klaarzet en voerbeurten afspreekt zou het toch moeten kunnen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:32

1 keer per dag voeren is echt geen probleem, zolang de hoeveelheid niet te groot is.
meerdere keren per dag hooi, of dus onbeperkt is wel belangrijk.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 05:40

Kly schreef:
ik zal het niet doen het is beter voor je paard om meerdere keren per dag kleinere porties te eten. (heb ik geleerd op school)

Dat is een redenatie voor een paard dat de gehele dag op stal staat ,en als hij geluk heeft 2 x per dag een
hapje hooi krijgt .

TS schrijft dat de paarden , onbeperkt toegang hebben tot hooi en gras in de zomer , en paddock en schuil stal met op beperkt
hooi in de winter Optimaal zou ik zeggen .
Mijn paardje staat net zo :D , en die krijgt ook 1 keer per dag krachtvoer , c.a 1 kg .

Zolang jou paard het goed doet op minder krachtvoer , is dat geen probleem , ik zou alleen oppassen dat de portie krachtvoer niet te hoog is . Maar dat schreven "biancavos" en "Marion71 " ook al

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:17

Bedankt voor jullie reacties. We gaan waarschijnlijk och over naar een automatisch krachtvoersysteem, want daardoor zijn de vorbeurten nog beter verdeeld, want mijn ouder paard krijgt waarschijnlijk met 1xper dag voeren per dag te weinig

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:30

[quote="Marion71"]De hoeveelheid krachtvoer die je moet voeren hangt helemaal af van de kwaliteit ruwvoer die je paarden krijgen. Ruwvoer is de basis, krachtvoer slechts een aanvulling mocht dat nodig zijn.[quote]

Ik zou wel kracht voer geven... in kracht voer zitten ook nog vitaminen in die ze niet uit gras en alleen hooi krijgen.
en als je die vitaminekoeken haalt.. dan ben je veel duurder uit. kan je beter een paar zakken brokken voor halen.
terwijl dat gewoon dezelfde werking heeft alleen is het niet in koek vorm en is het goedkoper.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:41

je kan ook en vitaminekorrel kopen, bijvoorbeeld pavo vital of marstall force, rond de 20 euro voor 10 kg en daar doe je ongeveer 3 maanden mee.
daarnaast moet je om voldoende vitimines te voeren met krachvoer vaak minstens 2 kg per dag voeren

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:28

Opzich zou het moeten kunnen, maar hoe meer voermomenten per dag, hoe beter.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:08

De mijne krijgt al heel lang maar 1x daags krachtvoer. Daarnaast wel 24/7 weidegang en de winterdag hooi bij gevoert hoor. Inderdaad niet te grote porties. De mijne kreeg eerder 3/4 brok en 1/4 muesli. Nu nog maar 1/2 muesli.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:53

Die van ons krijgen niet eens iedere dag krachtvoer bijgevoerd, alleen als ze gewerkt hebben krijgen ze brok. Ze staan op dit moment 24/7 op de wei en we moeten opletten dat ze niet te dik worden. Wat ook wel belangrijk is, is dat ze 24/7 een mineralen/zoutblok tot hun beschikking hebben.Paarden voelen namelijk zelf feilloos aan wanneer ze behoefte hebben aan wat extra zout en/of mineralen.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:41

wij voeren de paardjes 2x perdag,
gewoon biks met hooi.
en staan ze overdag meestal op het land,

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:43

2 x per dag krachtvoer, smorgens en savonds.
Ze staan zowieso halve dagen op het land, en krijgen nadat ze van het land af komen een plukje hooi.
Ze krijgen overdag regelmatig een keer een plukje hooi.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:42

bij ons op stal krijgen ze als ze op t land staan 1 keer perdag en als ze op stal zijn 2 keer perdag
ze krijgen niet meer voer in een keer als ze op t land staan. ze hebben dan voldoende aan het gras :+

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:44

mijn pony krijgt altijd eens per daags krachtvoer.(is genoeg anders springt ze het dak uit)
afhangend van de hoeveelheid energie een hele of een halve schep bix en soms muesli erbij.
voorderest krijgt ze gewoon 's ochtends kuilvoer, overdag gaat ze op de weide en dan in de namiddag of eerder naar binnen dan krijgt ze kuilvoer en bix.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:50

Ons paard staat 24 upd op het land. Mijn vriend rijd endurance met haar en ik voer haar ook 1 keer per dag 1 schep muesli en een handje kernenergiemix van subli.