Verveling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiaraa_

Verveling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:46

Hoi bokkers,
Ik heb de indruk dat mijn paard zich gewoon enorm te pletter verveeld..
Hij mag op weide maar eens hij in de stal is, draait hij rondjes,
gaat op het verhoogje net voor de deur staan(verlaagde stal)dan weer af, dan weer op,..
(krijgt ook elk slot open!),drinkbakken gooit hij om, en als je hem een emmer in de stal geeft
drink of stoot hij die om en gaat hij met de emmer apporteren.
Neemt hij het vast met zijn tanden en gooit het van de ene naar de andere kant van de stal en gaat het terug halen.
Ook speelt hij telkens als hij vaststaat met de koorden en krijgt ie zelfs een paardenknoop los of
hij haalt de ketting van de muur(schoeft hij los met telkens eraan te prullen) hoe hij het precies doet geen idee..
Sorry voor het lange verhaal!

Weet iemand een speeltje dat je zelf kan maken? want ik vindt het wel erg duur als ik al die speeltjes moet aanschaffen..
Indien ik weet dat hij toch interesse zou tonen, wil ik wel een jolly bal ofzo terug aanschaffen.
(Had ik maar heb ik weggedaan omdat hij er geen aandacht aan schonk)
Meestal heeft hij maar 5 minutjes zin om iets te doen en is hij het al beu..

cocochanel

Re: Verveling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:30

Ik snap je verhaal niet helemaal,hij mag op de wei,maar verveeld zich op stal?
Staat die nu op de wei of op stal ? of zet je hem soms even op stal als hij op de wei staat?
want dan kan het zijn dat hij een beetje nerveus word op stal misschien?
rondjes draaien,op en af van de verhoging,drinkbakken omgooien etc klinkt als erg zenuwachtig gedrag vind ik.

Maar mocht hij echt verveeld zijn dan
kun je wilgentakken gaan afzagen en hem die geven,vinden ze lekker en kunnen ze zich goed mee vermaken...
verder kun je met een emmer met een deksel erop gaten in maken en voldoen met brokken/muesli,zodat hij er mee moet rollen zodat ze eruit komen (wel een stevige emmer die hij niet meteen kapot slaat)
en misschien meer afwisselend werk gaan doen,waar hij veel bij moet nadenken,en goed moet bewegen dat hij een iets voldaner gevoel krijgt en moe is..

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:54

Ga vaker met hem lopen ofsow. Dat helpt bij mij verzorgpony ook! <3

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:34

laatst in een ruiterzaak een aantal speelballen gekocht met een zonder snoep erin, deze waren toen maa 10 euro

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:34

was helaas wel in duisland trouwens |p veel goedkoper hier

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:36

een hooinet en daar een willekeurige bal in doen,
ophangen in de stal en spelen maar :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:33

een lege cola fles of zo aan een touw ophangen. Daar spelen ze ook graag mee bij ons op stal

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 09:36

conejo schreef:
een lege cola fles of zo aan een touw ophangen. Daar spelen ze ook graag mee bij ons op stal

En doe je dan iets speciaals in de fles ofzo?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 09:41

desty schreef:
een hooinet en daar een willekeurige bal in doen,
ophangen in de stal en spelen maar :)

Ik ga eentje kopen!
ik ga me aankleden en vertrekken, moet trouwens mijn zinnen verzetten.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:47

cupcake_x schreef:
conejo schreef:

En doe je dan iets speciaals in de fles ofzo?

Volgens mij niet gewoon leeg, zal vandaag eens op stal kijken, ik zelf heb er geen hangen die van mij doet er niks mee, maar de jongere ruinen wel.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:34

Was gisteren vergeten te kijken, maar net ff gedaan en er zit niks in dus gewoon een legen fles.

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:41

Eehmm, misschien overbodige vraag, maar heeft hij speelkameraadjes?
Doet me denken aan een speelse ruin die alleen staat en zo strontvervelend wordt :D
(heb ik ook eens van nabij meegemaakt, vandaar.)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:58

Luisteren naar het paard en zorgen dat hij 24/7 de vrijheid heeft om buiten te zijn, te bewegen, te eten en te spelen. Dit allemaal in het gezelschap van minstens één soortgenoot. Speeltjes in de stal ophangen is symptoombestrijding.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:09

Dani_ schreef:
Luisteren naar het paard en zorgen dat hij 24/7 de vrijheid heeft om buiten te zijn, te bewegen, te eten en te spelen. Dit allemaal in het gezelschap van minstens één soortgenoot. Speeltjes in de stal ophangen is symptoombestrijding.

Ben ik het helemaal mee eens!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:06

idd eens met dani.
Een paard hoort zich niet te vermaken met een bal, hij hoort buiten.
Daarnaast zal hij zich dan wel bezig houden met de bal maar of een bal hem nou echt gelukkig maakt...?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:07

Dani_ schreef:
:Z
Sommigen van ons kunnen hun paard niet 24/7 buiten zetten en dan kies je voor 'next best', namelijk speledingen om je paard bezig te houden. :j
Zo hebben wij in het verleden een voerbox van Hartog aangeschaft en daar het hooi in gedaan, zodat ons paard moet 'pielen' om z'n hooi eruit te krijgen :D . Om dezelfde reden hebben we een voerbal waar z'n brok in gaat _O- . Ook geef 'm af en toe wilgetakken om aan te knabbelen :Y) . Verder doen we wortels, appels e.d. niet in z'n voerbak, maar verstoppen we die in het stro :9 .
Professionele dierenverzorgers noemen dit soort trucs 'voedselverrijking'. Dierentuinen werken hier ook mee om de verveling van de dieren tegen te gaan.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:14

dat gooien met die emmer is precies hetzelfde wat ze doen als met een jolly bal! dus die zou je volgens mij prima kunnen kopen. een skippbal kan ook leuk zijn ( klein formaat ) of juist groot voor in de paddock. een pion vinden veel paarden ook erg leuk. die heb je misschien wel ergens staan ?
vilgentakken zijn ook erg leuk en gezond. Verder voer ik mijn pony ook uit een voerbal ( zo`n rode ) en verspreid ik worteltjes door de hele stal om haar bezig te houden in de winter.
suces ermee ?
Laatst bijgewerkt door delerium op 11-08-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onderzoek verwijderd

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:19

Fien1 schreef:
Eehmm, misschien overbodige vraag, maar heeft hij speelkameraadjes?
Doet me denken aan een speelse ruin die alleen staat en zo strontvervelend wordt :D
(heb ik ook eens van nabij meegemaakt, vandaar.)

Ja heeft hij,
Hij mag hier overdag in de manege ( kleine stalling) buiten appart in weide,maar staan wel vriendjes langs hem.
Helaas is hij hier erg dominant naar andere paarden toe en moet hij appart vooraleer hij andere paarden verwond.
Hij staat op weide van 8 uur s'morgens tot 5 uur s'avonds, lijkt mij genoeg! want om kwart voor 8 en 5 uur krijgt hij eten, zijn hooi en zijn appel met komkommer en perenmix :D

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:22

ElsB schreef:
Dani_ schreef:
Sommigen van ons kunnen hun paard niet 24/7 buiten zetten en dan kies je voor 'next best', namelijk speledingen om je paard bezig te houden. :j
Zo hebben wij in het verleden een voerbox van Hartog aangeschaft en daar het hooi in gedaan, zodat ons paard moet 'pielen' om z'n hooi eruit te krijgen :D . Om dezelfde reden hebben we een voerbal waar z'n brok in gaat _O- . Ook geef 'm af en toe wilgetakken om aan te knabbelen :Y) . Verder doen we wortels, appels e.d. niet in z'n voerbak, maar verstoppen we die in het stro :9 .
Professionele dierenverzorgers noemen dit soort trucs 'voedselverrijking'. Dierentuinen werken hier ook mee om de verveling van de dieren tegen te gaan.

Ja inderdaad, hij kan niet langer als van 8-5 uur (9 uur in totaal per dag) buitenstaan, elk paard heeft hier een aparte weide om ongevallen te voorkomen. Niet gelijk in sommige stallingen waar ze in een grote groep, een hele hoop naar buiten wordt gezet! is trouwens ook soms om problemen en verwondingen te vragen.
Een kammeraadje de weide erlangs vindt hij ZEKER prima!Hij is geen simpel kadeetje!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:23

kimG schreef:
dat gooien met die emmer is precies hetzelfde wat ze doen als met een jolly bal! dus die zou je volgens mij prima kunnen kopen. een skippbal kan ook leuk zijn ( klein formaat ) of juist groot voor in de paddock. een pion vinden veel paarden ook erg leuk. die heb je misschien wel ergens staan ?
vilgentakken zijn ook erg leuk en gezond. Verder voer ik mijn pony ook uit een voerbal ( zo`n rode ) en verspreid ik worteltjes door de hele stal om haar bezig te houden in de winter.
suces ermee ?
ps als je jezelf verveelt vul dan even mijn onderzoek in :P

OK, ik zal het eens invullen hé :P

AgataLIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:30

conejo schreef:

dat is wel een leuk idee maag ik zou dat etiketje ervan af haalen

ga ik zeker doen bij indy

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:36

ElsB schreef:

Oh, fijn dat ik zo slaapverwekkend voor je ben zeg. Natuurlijk kún je wel kiezen voor het welzijn van het paard, iedereen heeft altijd een keuze.

Edit: en TS: hoezo "om ongevallen te voorkomen"???? Het ZIJN kuddedieren for God's sake.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:00

Dani_ schreef:
ElsB schreef:

Oh, fijn dat ik zo slaapverwekkend voor je ben zeg. Natuurlijk kún je wel kiezen voor het welzijn van het paard, iedereen heeft altijd een keuze.

Edit: en TS: hoezo "om ongevallen te voorkomen"???? Het ZIJN kuddedieren for God's sake.

Ja, mijn paardje is erg dominant naar andere paarden.
Het is onverantwoord om hem met een ander paard op de weide te zetten.
Ik weet goed genoeg dat het kuddedieren zijn, maar hem bij iemand anders zijn paard op de weide te zetten
(sta op stal) is onverantwoord. Ik ben niet de enige die een paard heeft dat niet met andere paarden overweg kan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:38

Groot gelijk dat je hem dan apart houdt. Al zou je kunnen proberen om hem een vast maatje te geven, dat maakt miss wel verschil. Maar goed dat is een ander verhaal. Dat hij nu alleen staat betekend ni dat hij niet 24 u buiten kan blijven. Toch?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:40

zodiacje schreef:
Groot gelijk dat je hem dan apart houdt. Al zou je kunnen proberen om hem een vast maatje te geven, dat maakt miss wel verschil. Maar goed dat is een ander verhaal. Dat hij nu alleen staat betekend ni dat hij niet 24 u buiten kan blijven. Toch?

Hij komt s'avonds binnen, hij staat graag op stal.( heeft vroeger véééél op stal gestaan bij vorige eigenaar)
Soms staat ie in de middag al aan de draad te hinniken en rondjes te draaien om binnen te mogen..
Maar laat ik hem toch staan omdat hij het moet leren en het belangrijk is!