Winterweidegang 24/7, beoordeel mijn plan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

Winterweidegang 24/7, beoordeel mijn plan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:35

Mijn paard gaat deze winter,na zijn 24/7 zomerweidegang,voor het eerst ook 24/7 op winterweidegang.
Dit zou het moeten worden:

- 1 ha land,die alleen 's winters hiervoor wordt gebruikt,met nog 2 paarden
- grote houten schuilschuur van 5mx12m
- opslagschuurtje
- kleigrond in de binnenbedijkte polder
- stukje voor de schuur "ontblubberen"met zand,grindtegels of rubberen tegels
- 2 balen hooi p/d bijvoer en wat bix ( die 2 paarden krijgen al samen 1 baal en ik dan nog 1 baal)
( zou er liever 3 hebben maar dat is helaas niet voor mijn rekening)
- watervoorziening is er
- voorijzers die hij altijd heeft gehad gaan er af.
- wel onder deken (eventueel met hals) ivm ranke bouw

En?
Waarmee zouden jullie het voorste stukje verstevigen?
En ideeén voor mestafvoer?
Dacht zelf 1x p/w alles weghalen en op een aanhanger gooien.
Die dan legen bij een pensionstal waar we zomers staan.
Iemand bekend met de kosten daarvan?

Ben benieuwd naar jullie reacties
Laatst bijgewerkt door silenmaup op 28-07-10 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lover97

Re: Winterweidegang 24/7, beoordeel mijn plan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:40

ziet er goed uit, zou alleen geen biks/krachtvoer bijvoeren (maar als je dat op de zomerwei ook deed, dan is je pony dat gewend.)z

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:41

Heb je al over water nagedacht?

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:52

WATER IS AANWEZIG!!! Zal t ff aanpassen
krijgt nu idd ook bijgevoerd,wel helemaal uitgebalanceerd

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:05

Ziet er goed uit. qua hooi krijgen mijn paarden gemiddeld 5 dikke plakken hooi per dag daarvan uitgaande zou 2 balen hooi per dag voor 3 paarden voldoende kunnen zijn. Gewoon de paarden qua gewicht in de gaten houden.
Heb je ook stroom op de locatie?

Mest zou ik op zo'n afgezet stukje dagelijks weghalen echter het afvoeren kan een behoorlijke kostenpost worden. Eventueel zou je ook een mestplaats aan kunnen leggen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:23

Ik heb vorig jaar mijn paarden ook heel de winter buiten gelaten,heb je er wel ergens wel iets bij wat overdekt is en waar je met je paardje naartoe kan om te poetsen/tutten/zadelen etc ?(stallen,overdekte schuur,poetsplaats?)
want heb dat vorig jaar heel erg gemist toen het vies en blubberig was,om ergens lekker droog te tutten met je paard (en had ook een grote schuilstal maar dat was toch niet perfect daarvoor)

denk dat de grote van het weiland voor 3 paarden wel goed te doen is,maar hou rekening met modder & blub op de plekken waar ze veel zijn en staan...ik zou voor de stal verharden met tegels,die je in de winter makkelijk kan vegen.
Afgelopen jaar was de winter echt een drama,door de sneeuw kon je op den duur niet meer mestruimen,bleef maar nieuwe sneeuw opvallen...met gevolg toen de sneeuw weg was er zoooveel mest lag :( (wij konden niet vegen,hadden verhard met puin,vandaar dat dat heel handig is als je wel kan vegen)

Verder zijn 2 balen voor 24/7 buiten met de strenge vorst van afgelopen winter wel weinig (al ligt het er een beetje aan hoe groot ze allemaal zijn,maar voor 3 grote paarden is het te weinig,voor 2 shetjes en 1 paard is weer wat anders)
Ik zou grote houten bakken maken voor het hooi,met roosters erin,zodat ze het niet vertrappen en het vies word in de
modder,en door een rooster erop te maken kunnen ze er langer mee doen ;)
zelf had ik bij een appelboer een paar stapelkisten voor appels gekocht,waren er ideaal voor!

Denk ook dat je veel vaker moet gaan mestenruimen,paarden leggen wel 10 tot 15 drollen per dag/nacht volgens mij,
dat x 3 is rond de 30/40 drollen per dag,dat zijn meer als 200 drollen per week ;) en het lijkt niet veel maar ik persoonlijk vind het meer werk als 9 stallen uitmesten.
1 dag dat is al een flink gevulde kruiwagen,als je dat maar 1 keer in de week gaat doen loop je vast in de winter omdat je het niet meer aan gaat kunnen,zou proberen iedere dag wat of zeker om de dag te gaan ruimen (of afspreken met de andere mensen dat jullie het om de dag doen)

Mest afvoeren is vaak lastig,als je het bij je pensionstal mag wegbrengen zou het super zijn,sommige plekken is het heel moeilijk iemand daarvoor te vinden...
vragen ze teveel kun je eens bij boertjes in de buurt informeren.
Bij mij kwam eerst een fruitboer het halen,gratis,nu sta ik ergens anders en kan ik het bij een boertje wegbrengen,gooi het dan ook op een aanhanger,maar is ook gratis.

Hoop dat je er iets aan hebt!
Eerste boertje had ik overigens via een advertentie op Marktplaats gevonden,daar kun je ook altijd eens kijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:32

Je plan ziet er goed uit.

Ik zou niet met dekens gaan knooien totdat je ziet dat het echt nodig is. Ranke bouw zegt niet veel over winterhardheid en het aanmaken van een goede vacht hè.

Mocht je zien dat je paardje niet op gewicht kan blijven met de voeding die hij krijgt kan je er altijd nog een deken op gooien.

1x per week mest weghalen op een weide van 1 HA en 3 paarden is echt te weinig. Ik haalde er per dag een kruiwagen uit, dat zou dus 1x per week 7 kruiwagens zijn. Is echt veel hoor om in 1x te doen. Om de dag zou mooier zijn. Houdt je het ook makkelijker bij.
Op een aanhanger en dan wegbrengen is een prima oplossing. Geen idee van de kosten, ik had een mestvaalt. Die werdt als die vol is met tractor leeg gehaald en bij de buren gebracht. Die reden het gratis voor mij uit over hun land als dat weer mocht.

Bestrating hebben wij van steen (stoeptegels) gemaakt. Gewoon omdat het makkelijker schoon te houden is. Achter in de schuilstal lag 's winters wat stro. Niet dat ze daar gebruik van maken bij mij, was waarschijnlijk meer voor mijn eigen idee.
Hoefsmid vond dat de paarden omdat ze gevoerd werden op het harde mooi op de benen stonden en op een natuurlijke wijze de hoeven keurig kort hielden.

Wij doen ook op 1 HA de hele boel open in de winter. Tegen het voorjaar gaan we dan weer over op 1/3e van het land tot er op de rest zoveel staat dat we eerst 1x uitmaaien en hooien en dan over gaan naar strookbegrazing.

Houdt er rekening mee dat water als dat aanwezig is kan bevriezen. Mocht het weer een winter worden als afgelopen jaar zul je echt goede isolatie om de leidingen moeten hebben en niet alleen een buiten leiding. Daarnaast moet je er dan dus 3x per dag naar toe om het water door te slaan zodat ze kunnen drinken. Paarden hebben dat erg snel door is mijn ervaring.

2 balen hooi voor 3 paarden is genoeg per dag hoor. Bij echt strenge vorst zal je iets meer moeten voeren waarschijnlijk.
Wel zorgen dat ze de boel niet versmeren. Wij hadden een oud koeienhek op een stenen muurtje in de loopstal staan met daar achter 2 grote badkuipen waar het hooi in gaat. Zo lopen ze niet alles onder de voet, wat ze laten vallen eten ze niet meer.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:36

je heb er echt over na gedacht ziet er goed uit
maar kijk wel uit met de dekens als ze nat worden kunnen ze kou vatten :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:38

Ziet er prima uit! Als ik jou was zou ik rondom of voor de schuilstal een stuk bestraten, dan kunnen de paarden droog staan en kun je daar ook je hooi droog neerleggen (wij voeren het hooi gedeeltelijk in netten en gedeeltelijk op de grond) Wij hebben gladde tegels (soort stoeptegels van megaformaat), grindtegels is echt niet fijn als er sneeuwmodder in vastplakt. In de overgang van het zand en de tegels liggen rubber matten, zodat de paarden ergens op kunnen afremmen wanneer ze naar het bestrate stuk, waar we voeren, komen gedenderd.

Mest kun je prima op een aanhanger dumpen en dan wanneer hij vol is wegbrengen. Je kunt de mest ook naar de stort brengen maar dat kost geld en in sommige gemeentes heb je er een pasje voor nodig. Is er eventueel een boer in de buurt die de mest kan gebruiken? Onze mest wordt door de eigenaar van de grond weggehaald, hij bemest er zijn hooiland mee (en wij hebben gelukkig hooi van een koeienboer...) Dus onze mest wordt gratis verwijderd :) Dealtje met pensionstal zou voor jou mooi zijn :j

Uitmesten deed ik afgelopen winter (voor 2 paarden, nu staan er 3) als volgt: op de dagen dat ik met daglicht bij de wei was, want ik werk ook gewoon overdag, mestte ik uit, wij hebben één lamp en die verlicht alleen het voorste stuk van de paddock. Dus dat voorste stuk, waar ook de bestrate plaats is, mestte ik iedere dag uit, en daar veegde ik dan ook meteen. De rest van de paddock deed ik dan op zondag en dinsdag, als ik ook wat kon zien }:0 Momenteel staan er 3 paarden, van 3 eigenaren, en ben ik overdag 3 dagen vrij (weekend en 1 middag) De andere meiden mesten ook fanatiek uit en zijn er ook regelmatig overdag dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen :) Eventueel kun je voor als het donker is zo'n lamp die je op je hoofd kunt doen gebruiken.

Hoe is je water geregeld? Hoe ga je ervoor zorgen dat de boel niet bevriest?

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:58

ok,bestraten dus!
ja mesten 1x is denk idd wel weinig. mijn paardje is nu op een stukje van 5x8 ivm herstelperiode en idd veel mest p/d. Hoopte dat het op zo'n relatief groot stuk wat minder kon!
bij strenge vort idd meer hooi of kuil erbij.
ik heb een grote houten kist van 1x1x1 m. met een pallet erover. werkt idd prima. word niet vertrapt en waait niet weg.
ik kan dus in die schuur droogstaan en het stuk ervoor is tochtvrij omdat het afgezet is met een schutting.
ik heb wel een waterkraan maar geen waterbakken. word een specikuip dus.
dekens zijn regendekens

en die drollen....
paarden mestten idd 10 a 15 keer per dag ja!
en plassen 40 l.!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:03

let wel op klei dit wordt 1 groote blubberbende. Als ze dan vorst net als dit jaar aangeven wel even gladmaken zodat het niet een minigebergte is waar ze overheen moeten (kwa kuilen en oude hoefafdrukken)

Voor 3 paarden zou ik wel 2 speciekuipen neerzetten ik weet niet hoe vaak je komt maar hier staan er nu 3 en die hebben aan 1 op een dag niet voldoende.

Mesten doe ik op de stukken waar ik op rij en ze mogen grazen elke dag ik reken altijd 1 kruiwagen per paard per dag (kleintjes zullen wat minder zijn)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:25

Houd er met speciekuipen en een gewoon kraantje rekening mee dat dat water gaat bevriezen. Hoe vaak per dag is er iemand bij de paarden? Bij onze wei lopen we een paar keer per dag even met een emmertje alle paarden af nadat we een wak in de watertonnen hebben geslagen :s Als er sneeuw ligt is het niet zo erg, dan eten ze dat, maar vorst zonder sneeuw is geen handige combi met drinkwater.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:36

Onze paarden staan op zanderige grond en de hoeveelheid blubber voor de schuilstal is 's winters al echt spectaculair. Je verliest er echt je laarzen in, paarden zakken tot de koten weg... Klei is nog erger.
Wij hebben betontegels voor de stal liggen, dat werkt goed, je moet alleen een of 2 keer per week vegen zodat er niet teveel modder bovenop komt te liggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:50

Ik zou echt een paddock apart maken en afzetten, dus ze niet 24/7 op het land laten, want dat wordt hoe dan ook een grote blubberzooi / gaat er vreselijk uitzien. Of van die hectare nog een stuk apart nemen, naast je paddock waar je ze dan meer beweging op geeft. Maar op zich als je een aardige paddock hebt hoeft dat niet nodig te zijn. Als je toch zo'n stuk doet waar je ze 24/7 op wilt hebben, moet je er rekening mee houden dat je dat in het voorjaar moet laten rollen of bijwerken / bijzaaien. En met een beetje pech krijg je commentaar van buurtbewoners over dat je paarden in de blubs staan ;) Dus ik doe het niet.
Als je toch gaat straten, extra zand erbij, dan zeg maar stuk van 20x 20 goed afzetten met planken / rubber band plus schrikdraadje, zodanig dat ze wel goed de schuilstal inkunnen.
En elke dag mest rapen, echt anders wordt het een gebed zonder eind :Y) Mijn pony's staan niet erg veel uit zichzelf in de schuilstal, vandaar dat ik er een hooinet in hang, doe ik een beetje voor hun eigen bescherming en voor mijn gemak. Ze staan er voor de rest alleen in bij echt vreselijk hondenweer }:0
Voor het hooi zou ik minstens drie voerplaatsen maken, zodat ze verschillende plekken hebben om te eten, een zou ik in de schuilstal maken, komen ze daar toch af en toe, en het is handig voor jezelf, mocht het weer zulk hopeloos weer worden als afgelopen winter. Ik gebruik zelf van die mega hooinetten met kleine mazen en een hooibox met rooster, zodat het niet alle kanten opvliegt bij wind.
Wij hebben zelf 4 pony's op een ruimte van twee containers en paddock van 20x20 in de winter, dat gaat prima. Maar bedenk dat je ook ruimte moet vrijmaken voor je spullen, dus bij ons is binnen de container een gedeelte apart gemaakt voor materialen. Je moet ook ruimte hebben om je hooi/voer/stalbedekking op te slaan (wij werken met hennepvezel in plastic pakken kun je goed buiten zetten, compact gras ook en voor de rest met hooi onder zeil).
Op de wei doe ik ze dan als het meezit zoveel mogelijk een paar uurtjes, zodat ze wat kunnen dollen. Als het dan vriest kan het zowiezo, maar als je ze er ook oplaat als het van dat natte weer is krijg je vooral bij kleigrond heel veel hobbbels zodat ze er dan dus weer niet op kunnen als het vriest, en die je heel moeilijk weer wegkrijgt.

Zo ziet de ingang van de schuilstal eruit, je ziet eerst een gangetje, is bestraat en voor de stal is het ook bestraat. Links zie je een van de hooinetten hangen. Links is de ingang naar de container. Vooruit zie je een stuk aangebouwde stal. Ik heb in totaal als het moet drie stallen die ik af kan sluiten. Bedenk dat als een paard een blessure heeft of je wilt dat hij op stal blijft dat ook mogelijk zou moeten zijn.
Afbeelding
Je moet een flinke marge nemen in bestrating ook voor de schuilstal omdat ze alle modder mee naar binnen slepen. Hier zie je hoe het bij ons is. Om de twee dagen hou ik dan grote schoonmaak, alles aanvegen, modder en hooi weg en weer netjes. Je hebt er denk ik minder werk van als je meer bestraat
Afbeelding
Zo ziet het er voor de 'schoonmaak' uit...
Afbeelding
En hier kunnen ze weer van de vloer eten..
Afbeelding
Achterste box liggen rubber tegels in, gaat dan nog hennepvezel overheen, was hier nog niet gedaan.

Ik heb het ook wel eens niet bijgehouden toen ik ergens anders stond met een containerstal. Moest ik aan het eind van de winter iets van twee weken achter elkaar schoonmaken voordat het weer van binnen fatsoenlijk was. Dus dat raad ik je niet aan. Is wel een soort potstal principe, maar eigenlijk zou je dan een tractor moeten hebben waarmee je het opruimt. Heb je dat, dan super. Heb je dat niet, dan moet je het bijhouden.

Je zegt wel als je meer ruimte hebt dat je dan minder werk ervan hebt maar dat is natuurlijk niet zo. Want hoe dan ook 3 paarden produceren nu eenmaal veel rommel :Y)

Dekens doe ik helemaal niet aan, ook toen ik mijn paarden zo hield. Of je moet toch door willen gaan met wedstrijden, dan schoor ik ze en 200 grams erop zo rond november. Bleven ze ook netjes mee.

Mestafvoer is bij mij goed geregeld, de tuinvereniging neemt het af. Blijft het toch over neem ik het mee voor de schooltuin en is er dan nog over breng ik het naar de vuilstort of naar een manege hier in de buurt (maar daar moet ik wel betalen!).. Maar dat komt zelden voor. Ik verzamel het dan in gewone KOMO plastic zakken. Ik zorg altijd dat alles er netjes uitziet, krijg je ook geen klachten. Geldt ook voor rondzwerfend hooi enzo.

Hou er rekening mee dat het bij tijden wel afzien is, de hele winter alles zelf doen door weer en wind / kou / regen / vorst etc. Je zegt dat je water hebt, maar wat als de waterleiding bevriest? Dat soort dingen gebeuren ook. Of wat als het zo glibberig is met vorst dat je geen hooi aan kunt voeren? Zorg dus voor goede voorraden. Maar de beloning is super gezonde en vrolijke paardjes. Dat is het zeker waard.
Afbeelding

Sorry voor het lange antwoord maar goed, hoop dat je er wat mee kunt.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 16:51

lange antwoord was goed hoor!
keb idd een aparte schuur voor opslag.
water komt van kraan aan de buitenkant van woonhuis.
en dat mesten,dat hoort er nou eenmaal bij

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:39

Heb je al een keer gezien hoe het land er bij ligt na een flinke (en dan bedoel ik echt een flinke) regenperiode? Klei staat bekend om dat het zeer slecht water doorlaat en ik denk dat je wei dus snel geen wei meer is maar een baggerbende.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:00

Afbeelding

ik heb de paarden hier ook in de winter staan, dan staat er nog een 1000 litervat met hooibalen en een rooster tegen het knoeien erop. ze hebben geen deken op, krijgen onbeperkt goed hooi en een of 2 kilo brok per dag, afhankelijk van kou en paard.
als de waterbak goed vol is, bevriest het eigenlijk nooit zover dat je het niet meer kapot kan steken.

in de (loop) stallen liggen rubbermatten met vlas erop

ik zou ze niet de hele tijd de hele hectare geven, ze lopen echt heel veel stuk. iig als het echt nat is.

het bestrate stuk mest ik af en veeg ik schoon.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 03:52

leuke reacties allemaal.
gelukkig van mensen met ervaring!
mijn basis is dus goed.
-mestlopen dagelijks.
-grindtegels

-mijn schuur heeft ook een pleintje aan 3 kanten afgezet met schuttingen. dan pas ingang.
-land word al jaren alleen swinters gebruikt. door de ralatief grote stuk voor 3 paarden is de blubber voornamelijk vooraan.
zomers word het land weer onderhouden en verzorgd en met rust gelaten. staat voor volop dicht gras

zomers zijn er nog 4 andere ha beschikbaar,verdeeeld in stukken zodat er altijd 1 over is als volgende wei en 1 om teherstellen

morgen ga ik met de eigenaar praten over de stenen aanleggen.
jullie horen het. ik zal foto's maken

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:42

ik zou geen grind tegels nemen. Die zijn niet goed schoon te maken omdat de mest ertussen komt te zitter (tussen het grind aan de bovenkant) en met sneeuw wordt dat echt spek glad. Je kan beter gewoon 30x 30 op de kop tikken of het beste is mooie vlake klinkers.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:59

of je draait de tegels om.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:05

dat kan ook maar dat ze wel een gladde kant naar boven legt. (vergeet vaak dat een tegel 2 kanten heeft :o .)

zelf hebben we de onderkant van een fietspadtegel met blokjes aan de bovenkant waarvan ik mijn pa toch echt moest overtuigen dat de ondekant boven moest. Klinkers zijn vaak wat stabieler omdat die elkaar beter beet houden dan grondtegels die zijn toch al snel 40x60 en hebben minder onderling kontact. Dan staat het paard sneller op een hoek en gaat dit kantelen. (dat is een hele legkunst wil je dat na een jaar en veel regen nog helemaal stabiel hebben zonder zelf als je erop staat een lading water omhoog te krijgen)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:08

nee das waar, ik heb ook klinkers laten komen, een berg 2e hands laten storten, en we hebben het zelf gelegd, schuin aflopend, en het ligt nog heel mooi eigenlijk.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:09

dat komt doordat die elkaar heel goed vast houden en paarden niet snel op een hoek kunnen gaan staan waardoor de tegels kantelen. Is alleen wel een werk 2e hands klinkers die storten ze gewoon en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:10

ja vertel me wat, maar wel veel goedkoper.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:26

Wij hebben gewoon bestraat met dikke grindtegels. Als je het goed legt in een droge periode heb je geen last dat de tegels los gaan liggen.
Vanwege de grindlaag op de bovenkant zijn ze ergug glad daarom ligt bij ons de onderkant naar boven, heb je een prachtige stroeve bestrating die helemaal niet glad is.

En het grote voordeel, je kan dat soort tegels eigenlijk altijd wel vinden als gratis afhalen, mensen vinden ze te lelijk voor in de tuin. :D