Lichtrijden of doorzitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:01

Met het losrijden lichtrijden, omdat ze dan nog niet lekker los door het lijf is.
Zodra ze lekker begint te lopen en ik mn zijgangen ga oefenen kies ik voor doorzitten..

Enne ik vind Magic dr galop het fijnst en dan zit ik ook door Clown Tong uitsteken

lady_xxx

Berichten: 37
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:03

ik vind het per paard verschillend.
mijn paard is met allebei wel fijn, alleen doen we meer aan lichtrijden in de lessen dus daarom heb ik daarop gelet.
Als ik alleen rijd vind ik het wel fijn om door te zitten want dan kan je je eigen tempo rijden en je kan gewoon op alles letten!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:03

orionneke schreef:
Is per paard zeer verschillend. Het paard wat ik nu heb vind ik fijner met lichtrijden dus daarop heb ik gestemt.

Dat is bij mij net zo Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:08

Idd ook verschillend, maar doorzitten vindt ik bij de meeste paarden toch lekkerder, dus daar heb ik voor gekozen.

Jammer genoeg kan dat nog niet bij Par, want dat is dus net 1 van die paarden die zalig doorzit Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:24

Eerst even loswerken met lichtrijden, daarna vind ik doorzitten prettiger omdat ik dan meer met mn zit kan doen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:16

Dat is per paard en per tempo verschillend bij mij. Met losrijden ga ik altijd lichtrijden.
Yorghos heeft nogal wat knie-actie, waardoor hij in een vlot tempo niet lekker doorzit. Buiten rij ik meestal licht.
Op Kai kan ik lekker doorzitten, dus dan doe ik dat ook het liefste.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:42

Op mijn vorige paard, draver, was doorzitten heerlijk maar mijn nieuwe paard is net onder het zadel en rij ik dus liever licht; wiebelt nog alle kanten op. Tong uitsteken

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:00

Ik kon niet kiezen, ik doe het namelijk allebei graag! tijdens dressuren zoveel mogelijk doorzitten en tijdens springen en buitenritten lichtrijden (soms doorzitten maar dat gaat zo moeilijk met een knol die het liefst wil racen)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:42

Op het paard waar ik nu rijd doorzitten, veel fijner!
Maar nu doe ik zoveel mogelijk lichtrijden omdat ik straks m'n pony ga inrijden dan moet ik het gewend zijn. Want eerst ging ik weer eens lichtrijden en wat viel dat tegen zeg als je gewend bent om door te zitten Haha!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:49

Volgens mij is doorzitten als je het niet goed kan veel velastender voor de rug. Ook voor jonge paarden is het niet goed dacht ik, daarom rijd ik op Joris alleen maar licht. Toen ik westernles had deed ik altijd doorzitten en dat was ook fijn hoor.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:07

ligt eraan. Als het paard los genoeg is en over zijn rug gaat lopen zit ik het liefste door om de reden die jij geeft maar zolang ie dat niet doet rijd ik liever licht dan dat gestuiter

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:39

lichtrijden, hoewel mijn paard amper opgooit, als ik ga doorzitten, gaat ie meteen stappen, maar hij is pas 4 en heeft nog nooit iets dressuurmatigs gedaan in zijn leven, alleen voor de kar gestaan, bomen gesleept en onder het zadel recreatief buiten gereden (verkeersmak aan het maken), en hij zal ook nooit dressuur hoeven lopen bij mij, die tijd heb ik gehad, vroeger, toen ik nog jong was *grijns*

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:26

Ja het ligt er aan bij mij. Mn moeders paards draf kun je echt moeilijk doorzitten..pas als ze echt soepel loopt..maar aangezien dat zo'n raar beest is..lukt dat bijna nooit. Frusty

Mijn haf heeft ook een hele 'vlakke' draf dus doorzitten is soms wel fijner dan lichtrijden. Met warm rijden etc rij ik wel licht maar doorzitten is vaak makkelijker bij haar omdat het ook makkelijker is been te geven met doorzitten dan lichtrijden (voor mij dan he..)
Maar soms heeft ze echt een onregelmatig draf en kijkt helemaal niet uit als ze bang is of te veel energie heeft en dan kun je echt niet doorzitten, word je alle kanten opgestuiterd. Maar als ze mooi aan de teugel (vaak dus..) is kan je heeeel fijn doorzitten.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:54

Bij mij ligt het er aan op welk paard. Maar bij mijn eigen pony zit ik het liefste door.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:58

Tot nu toe vind ik lichtrijden makkelijker omdat Jamy dan voorwaartser blijft, maar ik denk als ik daar goed op zou oefenen doorzitten er toch netter uitziet en je makkelijker je hulpen kan geven.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:55

op Shalan vind ik lichtrijden veruit het fijnste maar op misting vind ik doorzitten juist weer fijn, dan loopt ze netter en kan ik stiller zitten en fijnere hulpen geven.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 22:29

Huh ik had toch een poll gemaakt??? Die is plotseling verdwenen ziet mijn oog... Verward

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:33

ik zie ook geen poll, maar goed
ik ga op starlight voor lichtrijden omdat ze vaak te snel draaft en dan is het onmogelijk om dat fatsoenlijk uit te zitten.
op m'n vorige verzorgpony sabine ging ik 100% voor doorzitten. Lichtrijden op haar ging veel moeilijker dan doorzitten.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 22:44

Vandaag deed Stella wel vervelend tijdens het doorzitten. Ze dacht waarschijnlijk dat ik aan wou galopperen dus ging steeds hard draven en de bochten afsnijden. Lichtrrijdend was er niets aan de hand Verward Vaag paard...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:37

Liever doorzitten omdat ik dan mijn benen langer maak (automatisch), betere zit krijg, beter de hulpen kan geven en duidelijker, en zo kan ik meer op mijn paard letten en de omgeving.. jaja
Maar op een hobbelpaard ga ik toch liever lichtrijden Haha!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:25

Bij elk paard verschillend. Een paard dat hoog opgooit vind ik niet lekker doorzitten hoor Tong uitsteken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:53

Oewwwww ... ik ben een luizige doorzitter, maar op de nieuwe is het echt een zeteltje waar je op doorzit!!! Voor het eerst in m'n leven kan ik doorzitten zonder te "bonken" met mijn kont Tong uitsteken

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:02

Allebei Tong uitsteken
Begin altijd met lichtrijden, want doorzitten als een paard niet goed loopt krijg ik altijd steken van en dat rijdt niet fijn. Daarna ga ik meestal doorzitten, maar blijf ook tussendoor lichtrijden.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:28

ik vind het heerlijk om te lichtrijden! Met lichtijden kan ik dus gewoon me meer concentreren op verschillende dingen tegelijk en met doorzitten niet Verward Ik ben gewoon zo vaag! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:44

Ik zie geen poll... Tijdens een lange buitenrit doe ik t allebei, ter afwissseling, en heb ook verschillende houdingen voor doorzitten ontwikkeld, zodat t voor haar prettig is en voor mij andere delen rust geeft. Zonder zadel zit ik altijd door Haha!