Beste stalling bij hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bleubilly

Beste stalling bij hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:07

Hallo,

Hier alsvast een vraagje voor het najaar. In de zomer staat m'n paardje dag en nacht op de wei. Maar in het najaar gaat hij 's nachts de stal in en als het veel regent komt hij ook maar een paar uurtjes buiten (in de bak die gedeeld moet worden met andere paarden). Sinds een paar jaar begint hij aan het einde van de winter/ begin lente te hoesten. Volgens mij komt dit door alle stof die hij in de stal binnen krijgt. Nu heeft hij laatst met het noodweer hier ook een nachtje binnen gestaan met hooi en de dag erna begon hij weer te hoesten (wat daarna ook weer over was). Nu ben ik bang wat komende herfst/ winter gaat geven.... Ik wil hem het liefste dag en nacht buiten laten met een schuilstal, maar die mogelijkheid is bij deze stal niet (en ik wil hem liever niet verhuizen want het bevlat hem daar verder goed, heeft een fijne groep en ik woon er dichtbij). Hebben jullie tips hoe ik zijn stal zo stof vrij mogelijk kan houden? Is zaagsel of vlas bijvoorbeeld minder stoffig dan stro? En is dit in verhouding duurder of niet? Hooi natmaken is geen optie aangezien ik wisselende diensten werk en dat een half uur moet intrekken. Ik ben wel aan het denken om stofvrij hooi te gaan voeren, bv. van agrobs. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat op den duur veel duurder dan hooi/ kuil?? Ik geeft het liefste veel hooi zodat hij de hele nacht wat te doen heeft (waar de boer ook niet echt blij mee is omdat we de hele winter uit moeten komen met de voorraad).
Alvast bedankt!
Groeten Andrea

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:14

bij ons op stal staan die paarden hoesten op zaagsel en dan is ook wenselijk dat de buurman in de stal ernaast ook het liefst op zaagsel of vlas staat anders komt het stof alsnog daarvan daan . ook hier maken we het hooi nat (je hebt ook hooistomers)
ja je moet er wat voor over hebben en het niet heel erg veel werk hoor want als je begint met het hooi en je moet toch je stal of je paard enzz doen dan is dat hooi allang klaar .
ook met wisselende diensten gaat dit prima zou ik zeggen .
succes er mee !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:17

Ik denk dat het vooral t hooi is waar ie van gaat hoesten. Die van mij heeft dat ook. Zodra ik droog hooi geef staat ie te hoesten, en wij hebben zelfs helemaal geen stalbedekking.
Ik heb een hooibak gemaakt met een touwrooster erover heen, met mazen van zo'n 4cm. Dat is ideaal. Zo kan hij niet meer zijn neus erin steken en erin graven of ermee gooien, en blijft het stof dus allemaal netjes naar onderen zakken. Dan kun je ook gewoon onbeperkt hooi erin doen, en daar kan je paard dan heel lang mee bezig zijn omdat ie dus maar kleine plukjes er vanaf kan grazen :)
Maar ik zou verder wel proberen te regelen dat ie vaker op wei kan. Ook in de winter. Desnoods toch 's winters van stal veranderen. Voor de stof, maar ook omdat paarden die beweging gewoon nodig hebben.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:18

Mijn dochters pony staat op stof vrije krullen en het helpt heel goed!
Ik hoop dat je een oplossing vind.
grtz

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:18

Voor de meeste paarden die hoesten is alleen onderdompelen van hooi al voldoende hoor ! Als alternatief heb je ook nog een hooistomer, maar die kost behoorlijk wat. hihi zie net dat dat voor mij ook al verteld werd.
Zelfde geld voor de stalbedekking, je krijgt idd toch nog last van stof van de paarden die naast je op stro staan.

Ipv hooi kan je ook nog voordroog ( droge kuil ) voeren, als je paard dat kan verdragen.
Overigens gaat mijn paard altijd hoesten in het voorjaar ivm pollenallergie. Dus niet zozeer het stof in de stal.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:25

t beste zou je je paardje op vlas kunnen zetten dit geeft nog minder stof dan zagsel.

uitmesten je paardje buiten zetten en als je klaar bent pas weer terug op stal zetten.

goed ventilatie in de stal dus deur open en bv een raam of nog een deur.
1 deur open is niet genoeg.
liefst kuil voeren en anders moet t hooi minimaal 12 uur weken voor dat t stof weg is een half uur is te kort.

wij hebben 2 hooi kussens de 1 vullen we en de andere hangt in de stal als die leeg is vullen we m weer en hangen de andere op.

hoe meer buiten hoe beter het is voor paarden met luchtweg klachten.

en als ie weer hoest ff de veearts er bij om uit te zoeken waarom hij hoest.

dit omdat hoesten erg slecht is voor de longen en uiteindelijk bv brongiethus kan worden.

succes

Bleubilly

Re: Beste stalling bij hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:16

Bedankt voor de reacties allemaal!!
Ik heb net nog even een ander topic gevolgd waarin het compacte gras van hertog (met voederbak) genoemd werd. Ik ga dit overwegen om te gaan voeren in de winter omdat ik denk dat een groot deel van het probleem dan al is opgelost (want afgelopen winter lagen er steeds van die kleine snippers waar het hooi heeft gelegen en wat volgens mij ook best stoft. Verder ben ik aan het kijken of ik hem (hoe graag ik ook op deze stal sta) kan verhuizen naar een stal waar de boxen aan een kant open zijn (dus aan drie kanten dicht, maar niet in een gebouw) en waar ze naar mijn idee wel de hele dag buiten staan in de winter. En het mooie is dat dit tegenover m'n appartementje is dus ook makkelijk met even voeren of buiten gooien voor of na het werk :). Dus eens even met beide boeren gaan praten wat de mogelijkheden zijn.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:24

Een hooistomer is makkelijk genoeg zelf te maken, zeker als je paard niet super gevoelig is voor stof (=schimmelsporen), ik heb er ook eentje gemaakt omdat het geen pretje is om hooi in de winter nat te maken.
Als je kunt verhuizen naar een stalling met een buitenbox en veel buitentijd (paddock of uitloop aan stal) is dat veel beter als een binnen stal die in verbinding staat met buurstallen (die ook stoffen).

Bleubilly

Re: Beste stalling bij hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:23

Uhhhh misschien ben ik gewoon niet zo creatief aangelegt (d?) maar hoe maak je zo'n hooistomer dan?
Ja ik vind het van de ene kant niet prettig om hem weer (vorig jaar is hij ook verhuisd) te verhuizen en sta ik zelf ook graag op die stal, van de andere kant is het voor hem denk ik gewoon beter. Dus even kijken welke mogelijkheden er bij beide stallen zijn....