bloedverziekende hitte: slecht voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

bloedverziekende hitte: slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:19

Is de hitte van de afgelopen dagen/weken nu echt slecht (en da's wat anders dan zielig, da's een mensengevoel ;)) voor paarden? Mijn paard stond met die hitte 's middags binnen, maar als hij zou gaan verhuizen naar een 'bijna' 24/7 stal, dan blijven ze overdag gewoon buiten staan. Geen bomen, geen beschutting.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:47

die van mij staat dus zo, gewoon buiten zonder schaduw.
en als hij schaduw zou hebben dan zou meneer dat stukje van de wei opzoeken waar het het hardste waait.
.

tja, tuurlijk is een beetje schaduw hebben het mooiste,want dan kan het paard zelf kiezen wat het wil.
of het slecht is??
geen idee, ik word er zelf ook niet blij van als ik met warm weer werken moet,dus kan me voorstellen dat paardlief ook wel baalt van de warmte

Gini

Re: bloedverziekende hitte: slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:16

Zonder beschutting in de volle zon op de wei laten staan kan slecht zijn. Denk maar aan oververhitting, een zonneslag, ademhalingsproblemen,...
Maar zonder al die medische problemen lijkt het me ook gewoon niet aangenaam voor het paard. Als je bedenkt dat paarden slechter tegen de warmte kunnen dan de mens en bij 30° zijn wij aan het puffen en zweten.
Dus ik zeg: zonder beschutting in de volle zon dag in dag uit => nee

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:57

Wij hebben een weide met een inloopstal en genoeg beschutting, en de haflinger staat altijd buiten, regen wind hagel of sneeuw, maakt m niet uit. Maar in die hitte staat ie toch echt heel veel in de stal.
Zonder beschutting is dan al helemaal geen goed idee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:30

heb deze periode weer teveel paarden gezien die bevangen van de hitte waren en koliek kregen omdat de darmen ermee stopte. dus ik vind dat een paard moet kunnen schuilen. ook mijn paard staat altijd buiten in weer en wind maar zoekt echt de schaduw op.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:50

ik heb geen andere keus en mijn paarden leven nog :) wel ga ik met warm weer 3x per dag om vers water te geven, eventueel af te spuiten en gewoon kijken hoe het gaat. Zeker water wordt supersnel lauw in de volle zon, en dat lijkt me niet zo fijn met die hoge temperaturen

edit: heb wel een andere keus, namelijk van stal veranderen en dat ga ik ook doen, alleen moet ik helaas nog wel tot 1 september wachten, dus voor de komende maand is het even niet anders

nog een edit :o :
Ik heb een fjord en een andalusier. Andalusier is zwart dus trekt warmte aan. ik heb ze allebei onder een vliegendeken van Rhino staan, die is uv-werend en ik merk dat die een hoop warmte tegenhoudt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:56

En van een Anda zou je toch mogen verwachten dat ie van nature iets beter tegen de warmte kan als bijv een koudbloed.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:57

ook dat misschien ja. Maar zo zwart en dan in de volle zon lijkt me ook geen pretje. Ik had op de warmste dagen het vermoeden dat ik ze zwetend op de wei zou aantreffen, maar helemaal niks! Volgens mij hadden ze het nog warmer van al dat gezoem om hun hoofd dan van de zon!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:07

Beschutting vind ik wel een must. Ik zie de hengst van de buren die 24/7 buiten staat ook alleen snel even buiten gaan voor een hap hooi en dan weer naar binnen gaan ivm hitte en dazen.

Verder denk ik dat het ene paard het andere niet is. Ik heb bij een stal gewerkt waar er terwijl er in de buitenbaan dressuurpaarden hard getraind werden, in de wei een paard neerging omdat hij bevangen was van de hitte. Het was toen 34 graden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:02

Bij ons is er geen schaduw op de wei. Als het erg warm is gaan ze heel vroeg naar buiten en voor het heetst van de dag weer naar binnen. En dan willen ze heel erg graag naar binnen.
Vooral de donkere paarden hebben er snel last van.

Ik vind dat een paard bij hitte gewoon moet kunnen schuilen. Anders gewoon niet buiten. Het is niet gezond voor ze, en gewoon niet prettig. Dan maar van zes tot twaalf buiten en de rest van de dag binnen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:37

Aantal koliekgevallen stijgt enorm tijdens die hittegolven, vooral paarden die nog moeten werken of die zich al niet helemaal lekker voelden. Electrolyten toevoegen aan het drinkwater en slobber geven kan helpen. M'n merrie kreeg in die hitte (toeval of niet?) lymphangitis en vervolgens als complicatie koliek. Ze werd met spoed geopereerd en was die dag al de derde. Ze had beschutting, vers drinkwater én werd geregeld gewassen met lauw water. Vroeger altijd zo gezond als een vis, dus we zijn nu heeeeeel hard aan het bidden dat de aangenaam koele temperaturen van de afgelopen dagen nog lang mogen duren. Geen hitte meer voor ons aub.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:12

Die van mij stond tijdens de hittedagen gewoon 24/7 buiten. Ze hebben ook een poos geen schaduw ter beschikking gehad.
Wij zorgden er voor dat er altijd ruim water beschikbaar was (dagelijks verversen ook), en een zout/mineralenblok in de wei.
Verder reed ik of niet, of laat in de avond, vroeg in de ochtend voor de hitte.
Die van mij heeft nergens last van gehad, en de andere paarden op de wei ook niet.